رئیس کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان: از تشکیل مرکز تجاری ایران در آذربایجان حمایت می‌کنیم

رئیس کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان:  از تشکیل مرکز تجاری ایران در آذربایجان حمایت می‌کنیم
رئیس کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان گفت: قرار است به زودی شعبه بانک ملی در کشور آذربایجان راه‌اندازی شود تا امکان تبادلات تجاری و پولی بین دو کشور فراهم گردد.

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران به نقل از اتاق اردبیل، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در نشست با فعالان تجاری و اقتصادی در اردبیل اظهار کرد: با تشکیل جلسات مختلف به جد پیگیر راه‌اندازی بازارچه مرزی گمرک بیله‌سوار هستیم تا مجدد این بازارچه فعالیت خود را از سر بگیرد.

وی در مورد تکمیل هفت کیلومتر راه‌آهن آذربایجان به سمت آستارا بیان کرد: هیچ یک از نمایندگان گیلان با این موضوع مخالفتی ندارد بلکه طرف آذری به عنوان گرو این هفت کیلومتر را نگه داشته تا خط ریلی ایران در مسیر آستار، گیلان و تهران تکمیل شود و امکان راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی در این محدوده فراهم شود.

واعظی ضرورت فعال کردن صندوق ضمانت بانکی را بین دو کشور یادآور شد و گفت: به دنبال مذاکرات هسته‌ای روابط ایران با آذربایجان متفاوت از گذشته شده، به طوری که ما از موضع قدرت حتی قبل از برداشته شدن تحریم‌ها مواضعمان را پیگیری می‌کنیم و سعی‌مان بر این است تا از ظرفیت به وجود آمده استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان ادامه داد: قطعا روابط ایران با آذربایجان براساس فضای شکل گرفته تقویت خواهد شد و دو کشور توان اقتصادی خود را به کار خواهند گرفت.

واعظی تصریح کرد: قبل از راه‌اندازی شهرک‌های سرمایه‌گذاری مشترک باید سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و مثبت دو جانبه گسترش پیدا کند تا زمینه‌ای فراهم آید که بتوان بیش از هر زمان دیگر توسعه و توانمندی‌ها را شاهد و ناظر بود.

وی با بیان اینکه در این فضای سرمایه‌گذاری باید منافع هر دو کشور مورد توجه قرار گیرد خاطرنشان کرد: ما علاوه بر تقویت روابط با کشور آذربایجان باید به فکر تقویت روابط با دیگر همسایگان نیز باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در آینده ترتیبی خواهیم داد تا استاندار اردبیل به همراه فعالان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران به آذربایجان سفری داشته باشند و طی آن شعبه بانک ملی نیز در باکو راه‌اندازی شود.

واعظی تشکیل شورای مشترک ایران با آذربایجان و رفع موانع گمرکی را مورد توجه قرار داد و افزود: ما به صورت مشترک نیز می‌توانیم مرکز تجاری ایران در باکو را راه‌اندازی کنیم برای این کار لازم است با وزارت امور خارجه رایزنی‌های لازم را انجام ‌دهیم تا موانع و مشکلات در این حوزه برطرف شود.

وی از رفع موانع صدور ویزا بین دو کشور، جذب سرمایه‌گذاران برای احداث کارخانه سیمان خلخال و ایجاد فرصت‌های اشتغال در حوزه ICT سخن گفت و ادامه داد: در این حوزه باید هسته مرکزی شکل بگیرد تا زمینه اشتغال در حوزه ارتباطات و فناوری‌های جدید به وجود آید.

واعظی با قدردانی از همکاری نمایندگان استان در ارتباط قوی و نزدیک‌تر با دولت و بهبود شرایط اقتصادی کشور در حل موانع و مشکلات استان‌های مختلف تصریح کرد: امیدواریم در همه این زمینه‌ها یک توان و ظرفیت واقعی شکل گرفته و به وجود آید.

سفارت ایران در باکو باید تقویت شود
کمال‌الدین پیرموذن، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داریم تا سفارت ایران در باکو تقویت شده و در سایه این توانمندی‌ها حرکت‌های اقتصادی و روابط دو کشور بهبود یابد
.

وی در نشست تجار و بازرگانان با رئیس کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان در اتاق بازرگانی اردبیل اظهار کرد: واعظی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات زینت کابینه است و اگر ظریف سردار دیپلماسی سیاسی است واعظی نیز سردار دیپلماسی اقتصادی محسوب می‌شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنر مدیران امروز کشور دیوار کشیدن دور خودمان نیست بلکه پل زدن در تقویت ارتباط با ملل دیگر است، گفت: دولت تدبیر و امید در سایه عمل کردن به رهنمودهای مقام معظم رهبری در قالب دیپلماسی نرمش قهرمانانه توانست در ماه‌های اخیر به موفقیتی دست پیدا کند که شیرینی این توافق هسته‌ای گوارای وجود ایرانیان شد.

پیرموذن با دفاع از اقدامات دولت تدبیر و امید مدعی شد: دولت یازدهم با توافق هسته‌ای در کنار ارتقای دیپلماسی سیاسی بهترین فرصت بروز و ظهور توانمندی اقتصادی را فراهم کرده به طوری که امروز شاهد ورود هیئت‌های اقتصادی از سوی غرب در تقویت روابط با ایران هستیم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ضرورت توانمندی حوزه اقتصادی و تجاری را با کشور آذربایجان یادآور شد و افزود: ما از وزیر ارتباطات به عنوان رئیس کمیسیون مشترک ایران با آذربایجان انتظار داریم تا با پیگیری‌های اساسی، موانع و مشکلات تجار و بازرگانان را برطرف کند.

پیرموذن بیان کرد: باید سفارت ایران در باکو تقویت شود و نارسایی‌هایی که در این روابط وجود دارد یکی پس از دیگری برطرف شود

کنسولگری آذربایجان در اردبیل راه‌اندازی شود
حسین پیرموذن، عضو هیئت رئیسه اتاق ایران گفت: ما از رئیس کمیسیون مشترک ایران با آذربایجان خواستیم تا کنسولگری آذربایجان در شهر اردبیل به عنوان استان هم‌‌مرز راه‌اندازی شود.

وی با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های منطقه‌ای در همکاری‌های اقتصادی بین اردبیل با جمهوری آذربایجان، کشورهای آسیای میانه و حتی روسیه، تاکید کرد: ایران به راحتی می‌‌تواند حجم مبادلات تجاری خود را با این کشورها افزایش دهد.

رئیس اتاق اردبیل توافق اخیر هسته‌ای را بستر و ظرفیتی خوب در رابطه با توسعه مناسبات تجاری دانست و یادآور شد: استفاده از این ظرفیت ها و توسعه روابط با سایر کشورها به فعال شدن فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و تامین امنیت و آرامش بیشتر فعالان اقتصادی کمک خواهد کرد.

این فعال اقتصادی در کنار احیای بازارچه‌های مرزی بیله‌سوار، ‌تکمیل 7 کیلومتر ریل جمهوری آذربایجان در اتصال به گمرک آستارا که نقش مهمی را در تبادلات تجاری به همراه خواهد داشت، را مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: ضروری است صادرات ایران و تنوع محصولات صادراتی به کشور آذربایجان بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

پیرموذن از رئیس کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان خواست در رایزنی‌ها و اقدامات مشترک بین دو کشور پیشنهاد دهد تا کنسولگری آذربایجان در اردبیل راه‌اندازی شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در کنار این امر باید در قالب یک تفاهمنامه مشترک سعی کنیم تا شهرک سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی جمهوری آذربایجان و ایران را راه‌اندازی کنیم که در این ارتباط تلاش جدی و فعالیت گسترده بر این خواهد بود تا توانمندی اقتصادی دو کشور به معنای واقعی ظهور و بروز پیدا کند.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران یادآور شد: پیشنهاد کردیم تا شعبه بانک ملی در شهر باکو راه‌اندازی شود و در کنار آن با تشکیل شورای مشترک ایران و آذربایجان نسبت به فعال کردن بازار مشترک و نمایشگاه فعالان اقتصادی استان اردبیل در باکو پیگیری‌ها از طریق سفارتخانه به انجام برسد.

پیرموذن رفع موانع گمرک بیله‌سوار، تسهیل در صدور ویزا، عقد تفاهمنامه برای برقراری تعرفه‌های ترجیحی و همچنین رفع عوارض گمرکی را به همراه توانمندی برنامه‌های اقتصادی و صادراتی بین دو کشور از اهداف و رویکردهای واقعی اعلام کرد.

وی ادامه داد: در کنار جمهوری آذربایجان کشور بزرگ روسیه نیز می‌تواند بازار هدف تجار ما باشد که با توجه به تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه روسیه انتظار می‌رود از بستر فراهم شده در صادرات مواد غذایی و دیگر محصولات اقدام لازم انجام شود.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران تصریح کرد: افزایش توانمندسازی اقتصادی، ‌بالا رفتن اشتغال و کارآفرینی به شکل پایدار و رونق فعالیت‌ها در این حوزه منوط به فعال کردن بخش سرمایه‌گذاری‌های خارجی است که همه می‌توانیم از این ظرفیت و توان بیشتر و بهتر استفاده کرده و با رفع موانع زمینه تحرک‌بخشی به این حوزه بیشتر از گذشته فراهم آید

۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۰۲
تعداد بازدید : ۵۹۷