عضو هیات رییسه اتاق تهران: پیوند میان بخش‌خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی برقرار شود

عضو هیات رییسه اتاق تهران: پیوند میان بخش‌خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی برقرار شود
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌ها برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی به تامین منابع مربوط می شود،گفت: به دلیل شدت تحریم‌هایی که براقتصاد ایران طی حداقل ۲ دهه اعمال شده، صنایع کشور از نظر تکنولوژی عقب افتاده‌اند یا حداقل با هزینه‌های چند برابر به این تکنولوژی‌ها دسترسی پیدا کرده‌اند. بنابراین حضور سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند به معنای ایجاد امکان دسترسی ساده‌تر یا ارزان‌تر به تکنولوژی‌های روز دنیا تلقی شود ولی امروز می‌توانیم قدری نگران هم باشیم.

حامد واحدی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، افزود: تا جایی که ما می‌دانیم سرمایه‌گذاران خارجی طی هفته‌های گذشته تنها برای ملاقات با شرکت‌های دولتی به ایران آمده و سهم کمی از حضور آنها به بخش خصوصی رسیده است. بنابراین در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، پیوند تازه‌یی بین شرکت‌های دولتی و سرمایه‌گذاران خارجی برقرار می‌شود.معنای این ارتباط هم قدرت بیشتر شرکت‌هایی است که قبل از این هم سهم بزرگی از اقتصاد را در اختیار گرفته بودند. به اعتقاد واحدی، امروز مسئولیت بخش خصوصی و نخبگان کشور این است که به دولت و نظام تصمیم‌گیری این پیام را انتقال دهیم که اقتصاد ایران را بخش خصوصی ایرانی می‌سازد. نگاه به آن‌سوی مرزها برای شکار سرمایه‌گذارانی که انگیزه‌یی غیراز تصاحب بازار ندارند، به جایی نمی‌رسد. حداقل مسوولیت دولت و نهادهای تخصصی بخش خصوصی این است که در این دوره زمانی پیوند میان سرمایه‌گذار خارجی با بخش خصوصی واقعی ایران را برقرار کنند.



عضو هیات رییسه اتاق تهران گفت: هر اندازه بخش خصوصی ایران قوی‌تر شود، امکان ایجاد اشتغال افزایش می‌یابد و امیدها به توسعه پررنگ‌تر می‌شود. ایران را قرار نیست خارجی‌ها آباد کنند؛ همان‌طور که تاکنون هم تاریخ این سرزمین چنین نبوده است. بخش خصوصی ایران در حداقل ۳ دهه سعی کرده خود را از تسلط نگاه تماما دولتی حاکم براقتصاد ایران خارج کند. بررسی فضای کسب‌وکار در ایران نشان می‌دهد تاسیس هر کارخانه صنعتی با چه دشوارهای رسمی مواجه است.

۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۱۴
تعداد بازدید : ۴۷۱