آغاز ساخت «مجتمع پتروشیمی کرمان» همزمان با سفر استانی رئیس‌جمهور

آغاز ساخت «مجتمع پتروشیمی کرمان» همزمان با سفر استانی رئیس‌جمهور
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ‌گفت: در سفر رئیس جمهور به استان کرمان، کلنگ آغاز عملیات اجرایی احداث مجتمع پتروشیمی کرمان به‌زمین زده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمان، محمدرضا پورابراهیمی در بازدید از دفتر خبرگزاری تسنیم در استان کرمان، در پاسخ به سوالات مربوط به مشکلات اقتصادی کشور و حمایت از تولید داخلی اظهار داشت: حل 80 درصد موضوعات اقتصادی کشور از درون امکان‌پذیر است و حتی مسئله هسته‌ای با وجود اهمیت زیادی که دارد تنها یک روی سکه است و روی دیگر این سکه مسائل اقتصادی است که باید مورد توجه بیش‌تری قرار گیرد.

نائب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اکنون مسائل کلان کشوری در همه استان‌ها سایه‌ افکنده که آثار وجوه مختلف اقتصادی در آن دیده می‌شود و می‌توان گفت هر چه تحول در بخش کلان اقتصادی صورت بگیرد تحولات آن را در استان کرمان هم می‌توان دید.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه مطالبه جدی مردم و رهبری حل شدن مشکلات اقتصادی است، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند که باید با جدیت پی‌گیری و مطالبه شود و اقدامات اول ما باید گره‌گشایی از فضای کلان اقتصاد کشور باشد که اگر این روند صورت نگیرد سختی پیشرفت کار در استان‌ها نمود بیشتری پیدا می‌کند.

قاچاق کالا، چالش بزرگ اقتصاد مقاومتی

نائب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: مبارزه با قاچاق کالا بزرگترین حمایت از تولید کننده است و تلاش ما در مجلس برطرف کردن گره‌های بزرگ اقتصادی کشور است.

پورابراهیمی تصریح کرد: تفکر حل مشکلات اقتصادی با رفع تحریم‌ها و یا از بیرون از نظام کاملا اشتباه است و اگر ما بخواهیم تولید داخلی در استان کرمان افزایش پیدا کند، لازم است چتر بزرگ قاچاق سایه خود را جمع کند.

کاهش سهم دولت، بهبود اقتصاد کشور

وی گفت: سهم دولت در اداره کشور باید کاهش پیدا کند و تصدی‌گری از امور اقتصادی به بخش خصوصی واگذار شود و لازم است فضاهایی که اثر آن کشوری و بخشی از آن استانی است را بررسی کرده و به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های استان توجه بیشتری داشته باشیم.

وی یادآور شد: با وجود تحریم‌ها و سختی انتقال پول، کارهای بزرگ اقتصادی در استان کرمان متوقف نشده است و اکنون طرح‌های فولادی که قبلا افتتاح شده‌اند، پیشرفت بسیار خوبی داشته‌اند.

نائب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایجاد مجمتع پتروشیمی در استان کرمان، نعمتی برای استان و موثر در شرق کشور با حضور کارآفرینان و سرمایه‌گذاران می‌شود که آغاز تحولی بزرگ در اقتصاد شرق کشور است.

محرومیت‌زدایی و توسعه متوازن در همه مناطق کشور

وی در رابطه با کارخانه پتروشیمی که سابقه آن به دولت نهم در سال 84 برمی‌گردد، عنوان کرد: نگاه جدیدی که جمهوری اسلامی در دستور کار خود قرار داده، رسیدن به شاخص‌های توسعه و پیشرفت در کنار حفظ ارزش‌های اسلامی همانند عدالت اجتماعی و توسعه متوازن است.

نماینده‌ی مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات هر دولتی ایجاد توسعه متوازن در کشور است چرا که عدم توسعه متوازن و وجود محرومیت در برخی مناطق باعث پدید آمدن زمینه انواع بزه می‌شود.

وی افزود: توسعه متوازن به این معنا است که در امر توسعه و پیشرفت یک جامعه باید ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مدنظر قرار گیرد و این امر، سبب آغاز حرکتی در کشور می‌شود تا ما مبنای تصمیم خود را نرخ بازدهی صفر قرار ندهیم و بگوییم پتروشیمی فقط در حوزه خلیج فارس صورت گیرد، بلکه می‌توان با مقداری بازدهی کمتر این صنعت را به استان‌های دیگر نیز وارد کرد.

پورابراهیمی یادآور شد: احداث چهار واحد پتروشیمی در استان کرمان در نخستین سفر دولت نهم به کرمان پیشنهاد شد اما تا پایان دولت دهم هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفت.

وی تصریح کرد: منتقدان در این رابطه اعتقاد داشتند صنعت پتروشیمی برای ما توجیه اقتصادی ندارد و به دنبال استفاده از فرصت‌های اقتصادی کرمان به نفع خود بودند و رفتار آن‌ها سبب ضربه خوردن استان شد.

نماینده‌ی مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: منتقدان این پروژه دلیل اجرا نشدن این پروژه را نبود زیرساخت‌های لازم در استان کرمان اعلام کرده بودند و این گونه بیان می‌شد که اجرای این پروژه در کرمان پشتوانه اجرایی ندارد.

وی ادامه داد: تلاش‌ها برای احداث این واحدها در استان بار دیگر دنبال شد و مستندات خود از جمله آب، زمین و سایر امکانات را ارائه دادیم و ثابت کردیم که راه‌اندازی این صنعت سبب رونق استان کرمان می‌شود و پروژه احداث مجتمع پتروشیمی فجر شهرستان کرمان محقق شد.

نائب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: راه‌اندازی چهار واحد پتروشیمی از جمله دو نوع واحد پلی‌اتیلن و دو نوع واحدpvc  در شهرستان‌های جیرفت، بم، بردسیر و بافت استان کرمان مطرح و مورد تصویب قرار گرفت و در آن سال حدود 4 هزار میلیارد تومان برای این کار سرمایه‌گذاری شد و کار بسیار بزرگی بود و در سفر استانی رئیس جمهور سابق مورد تصویب قرار گرفت.

پورابراهیمی از دانش فنی و تکنولوژی صنعت پتروشیمی به عنوان دو مشکل این طرح یاد کرد و افزود: با پیگیری‌های متعدد در حال رسیدگی و رفع این موانع هستیم و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است و از این طریق ظرفیت اشتغال بسیار بهبود می‌یابد.

وی بیان کرد: ظرفیت‌های اقتصادی کشور به نحوی است که می‌توان کمترین اتکا به بیرون را داشت و اقتصاد کشور را به بهترین نحو اداره کرد و در حال حاضر مقدمات احداث پتروشیمی کرمان فراهم شده و در سفر رئیس جمهور به استان کرمان، کلنگ آغاز عملیات اجرایی آن به زمین زده می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هزاران جوان تحصیل‌کرده بیکار در استان کرمان وجود دارد، گفت: زمینه برای اشتغال این افراد در دستگاه‌های دولتی وجود ندارد و باید شرایط را برای ورود جوانان جویای کار به صنعت و عرصه کارآفرینی فراهم کرد.

نماینده‌ی مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید سرمایه‌گذاری در بخش معادن استان تسریع یابد، خاطرنشان کرد: کلید توسعه استان در بخش صنعت نهفته است، زیرا با توجه به چالش‌های ناشی از بحران آب در استان کشاورزی دیگر مقرون به صرفه نیست و لازم است از طریق توسعه صنایع استان زمینه را برای اشتغال‌زایی جوانان این خطه فراهم کرد.

 

۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۳۲
تعداد بازدید : ۷۶۳