موافقت بی سابقه آمریکا برای سواپ نفت با مکزیک

موافقت بی سابقه آمریکا برای سواپ نفت با مکزیک
دولت باراک اوباما با صادرات محدود نفت خام آمریکا به مکزیک در قبال محموله های وارداتی نفت خام از این کشور موافقت کرده است.

یک مقام ارشد رسمی دولت آمریکا به رویترز  گفت: وزارت بازرگانی آمریکا در حال تدارک اقدامهایی به نفع صادرات نفت خام آمریکا درقبال واردات نفت خام مکزیک است.

سواپ نفت یکی از چند تبصره ای است که در قانون لغو صادرات نفت خام آمریکا برای آن استثنا در نظر گرفته شده و می تواند این قانون را که چهار دهه است اجازه ورود محموله های آمریکایی نفت خام را به بازارهای جهانی نداده است را ملغی کند.

تصمیم برای سواپ نفت با مکزیک اقدامی برای آماده سازی شرایط به منظور لغو قانون منع صادرات نفت خام آمریکا خواهد بود.

این توافق پس از هشت ماه از درخواست رسمی مکزیک برای این سوآپ صورت گرفته است و اقدامی تاریخی برای ملتی است که خودکفایی در تولید نفت همیشه یک افتخار به شمار می رود.

این محموله ها که به نظر می رسد شامل نفت سبک و با کیفیت از تولید شیل نفت آمریکا باشد، به مکزیک کمک خواهد کرد تا در پالایشگاههای خود سوخت بهتری تولید کند.

پالایشگران آمریکایی در عوض نفت سنگین مکزیک را که سازگاری بیشتری با تأسیسات آنها  دارد را دریافت خواهند کرد، هم اکنون این پالایشگاهها تا پیش از این از نفت سبک میدانهای تگزاس و داکوتای شمالی بهره می بردند.

این مقام رسمی همچنین گفت: مجوزهای لازم برای سوآپ یکساله نفت با مکزیک اواخر ماه اوت صادر می شود.

وی از اشاره به جزئیات بیشتر در زمینه حجم مبادلات خودداری کرد و عنوان کرد که مقداری نفت مبادله می شود.

شرکت ملی نفت مکزیک (پمکس) در ماه ژانویه اعلام کرد که در پی تبادل ١٠٠ هزار بشکه در روز نفت خام با آمریکاست که تنها یک درصد از تولید روزانه این کشور را شامل می شود.

وزارت بازرگانی آمریکا از نحوه انجام تبادل با دیگر کشورها در آسیا و اروپا اطلاعاتی منتشر نکرده است. تنها مکزیک و کانادا در این قانون استثنا قائل شده اند و مبادله با دیگر کشورها در قانون منع شده است.

اگرچه این تبادل در سطح محدودی انجام خواهد شد، اما اقدامی خواهد بود تا تجارت تولیدکنندگان نفت آمریکا مانند شرکت منابع ملی پیشرو (Pioneer National Resources) و یا کونوکوفیلیپس در بازارهای جهانی آزاد کند. این شرکتها که مقادیر زیادی نفت سبک شیل تولید می کنند معتقدند که فروش داخلی این محصول از قیمتهای جهانی برای آنها پایین تر است در حالی که می توانند تولید خود را به قیمت بالاتری در جهان به فروش رسانند.

سواپ نفت همچنین می تواند سبب شود جمهوری خواهان تلاش بیشتری برای برداشته شدن این قانون کنن؛ آنها معتقدند که این قانون میراث دهه ٧٠ و دوران تحریم نفتی غرب و ترس از ناامنی انرژی بوده است. 

۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۳۰
تعداد بازدید : ۵۷۲