تولید نفت کنسرسیوم تنگیزشوراویل قزاقستان افزایش یافت

تولید نفت کنسرسیوم تنگیزشوراویل قزاقستان افزایش یافت
تولید نفت خام کنسرسیوم تنگیزشور اویل قزاقستان که ٥٠ درصد سهام آن متعلق به شرکت آمریکایی شورون است، در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ٨,٢ درصد افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری رویترز از آستانه، کنسرسیوم تنگیز شوراویل، یک سرمایه گذاری مشترک آمریکایی- روسی- قزاق، اعلام کرد که تولید نفت خام این شرکت در نیمه نخست سال ٢٠١٥ با ٨,٢ درصد رشد نسبت به مدت مشابه پارسال به ١٤ میلیون و ٧٠ هزار تن رسیده است.

کنسرسیوم تنگیزشور اویل مسئولیت برداشت نفت از میدان نفتی تنگیز قزاقستان را بر عهده دارد.

 سهام شرکت شورون در شرکت تنگیزشوراویل ٥٠ درصد؛ در حالی که سهام شرکت ملی  کازمونای گاز قزاقستان در این سرمایه گذاری مشترک ٢٠ درصد، شرکت اکسون موبیل آمریکا  ٢٥ درصد و شرکت «لوک آرکو» متعلق به شرکت لوک اویل روسیه پنج درصد است.

تولید نفت تنگیزشوراویل برای دولت قزاقستان بسیارمهم است زیرا تولید نفت میدان کاشاگان از سال ٢٠١٣ تاکنون به دلیل نشت گاز از خطوط لوله آن متوقف شده است و انتظار می‌رود که آغاز به کار دوباره آن تا نیمه دوم سال ٢٠١٦ زمان ببرد.

نفت خام میدان تنگیز قزاقستان با خط لوله کنسرسیوم خزر (سی پی سی) که شرکتهای شورون، ترانسنفت روسیه، کازمونای گاز و لوک اویل سهامداران آن به شمار می آیند، انتقال داده می شود و روانه بازارهای جهانی می شود.

شرکت ترانسنفت اپراتور خط لوله کنسرسیوم خزر با ٢٤ درصد سهم، بزرگترین سهامدار این خط لوله به شمار می رود.

خط لوله کنسرسیوم خزر از میدان «تنگیز» قزاقستان تا پایانه نفتی در نزدیکی بندر «نوروسیسک» روسیه در دریای سیاه امتداد دارد، طول این خط لوله یک هزار و ٥٨٠ کیلومتر است؛ روسیه و قزاقستان به ترتیب ٣١ و ١٩ درصد در این خط لوله سهم دارند.

قزاقستان، دارنده بزرگترین اقتصاد آسیای میانه در یک دهه گذشته تولید نفت خام خود را افزایش داده است و هم اکنون در میان جمهوریهای تازه استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی پیشین، دومین تولید کننده بزرگ نفت به شمار می رود.

شرکتهای نفتی بین المللی بخش عمده تولید نفت در این کشور را به عهده دارند، ذخایر نفت خام قزاقستان سه درصد از مجموع ذخایر قابل استحصال جهان را شامل می شود.

بخش عمده تولید کنونی نفت قزاقستان از میدان تنگیز قزاقستان و به وسیله شرکت سرمایه گذاری مشترک آمریکایی- روس- قزاق تنگیزشوراویل صورت می گیرد.

۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۰۱
تعداد بازدید : ۶۳۴