روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
تشدید فضای منفی در بورس تهران
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت ٣٨٩ واحد (معادل ٥٩/ ٠ درصد) مواجه شد. به این ترتیب، ریزش ٩/ ٥ درصدی شاخص کل، در دوره یک ماه پس از رسیدن به توافق هسته‌ای مشاهده می‌شود. فصل مجامع نه چندان دلچسب شرکت‌های بورسی، ضعف سودآوری شرکت‌ها در سه ماه اول سال و به دنبال آن تعدیل‌های منفی پیش‌بینی جدید سال مالی براساس عملکرد سه ماهه، ریزش قیمت جهانی نفت و کالاها از جمله مواردی است که با وجود امیدواری برای رفع تحریم‌های بین‌المللی سیر نزولی شاخص را در این مدت رقم زدند. با این حال، کاهش نسبت قیمت به درآمد کل بازار همراه با افت قیمت سهام به چشم می‌خورد، در شرایط کنونی به نظر می‌رسد ادامه افت قیمت با جذابیت قیمت سهام رابطه عکسی داشته باشد و می‌تواند تقویت سمت تقاضا را در روزهای آینده نتیجه دهد.

بازار ارز
روزهای آرام بازار ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با افت اندک ٥ تومانی به قیمت ٣٣٤٥ تومان معامله شد. رشد ٤درصدی نرخ دلار از روز حصول توافق هسته‌ای، کاملا روند افزایش تقاضا را مشخص می‌کند. بخشی از این رشد را می‌توان به خروج تدریجی اقتصاد کشور از حالت انتظاری مرتبط دانست. از سوی دیگر، کمتر بودن نرخ ارز در بازار داخلی نسبت به بازارهای کشورهای همسایه، افزایش تقاضای «آربیتراژ» را نتیجه داد. در این شرایط، رشد قیمتی ارز به قیمت‌های کنونی از ابتدای هفته گذشته تقاضای مزبور را تا حدود زیادی کاهش داده است. بر این اساس، کاهش دوباره نرخ ارز می‌تواند تقویت تقاضا را به دنبال داشته باشد، از طرفی افزایش عرضه در قیمت‌های بالاتر نیز از رشد قیمت‌ها جلوگیری می‌کند. روز گذشته نیز بار دیگر حضور صرافی بانک‌ها برای تقویت سمت عرضه کاملا محسوس بود.


بازار سکه
افت سکه همگام با دلار
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت ٨٨٨ هزار تومان معامله شد. در این شرایط، می‌توان به افت اندک قیمت دلار در بازار ارز اشاره کرد. از سوی دیگر، اونس طلای جهانی نیز که در قیمت‌های پایین تری نسبت به پنج شنبه بسته شد، با این حال، بار دیگر، روند مبهم قیمت اونس طلای جهانی مانع از اثرپذیری سکه از تغییرات اونس شده است. بر این اساس، مقدار حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) بار دیگر تا سطح ٥ هزار تومان افزایش داشته، در این شرایط، مطابق با روند ماه‌های اخیر می‌توان انتظار واکنش کند سکه به تغییرات اونس را پس از ثبات نسبی قیمت اونس داشت. امروز، نوسانات شدید قیمت ارز دور از انتظار است. با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی تغییرات قیمتی شدید سکه نیز دور از انتظار است.

بازار طلای جهانی
بازیابی موقعیت طلا به‌عنوان سرمایه امن
هر اونس طلا روز جمعه کمی کاهش داشت و به قیمت ١١١٣,٧ دلار معامله شد. به این ترتیب، اونس طلا با رشد ١/ ٣ درصدی اولین هفته مثبت را پس از هفت هفته نزولی تجربه کرد. با اعلام کاهش ارزش یوآن، طلا موقعیت خود به‌عنوان سرمایه‌گذاری امن را بازیافت که منجر به رشد قیمت آن در روز چهارشنبه شد. هرچند با این افزایش، برخی از معامله‌گران با شناسایی سود اقدام به فروش کردند و قیمت طلا در روزهای بعد تعدیل شد. روز جمعه، گزارش‌های مثبت تولیدات صنعتی آمریکا (رشد تورم تولیدکننده) و وضعیت مثبت اقتصاد این کشور، باعث افزایش شاخص دلار شد که بر قیمت طلا فشار آورد. انتشار صورتجلسه فدرال رزرو در هفته جاری و سردرگمی نسبی درباره اثرات واقعی تصمیم چین (کاهش ارزش یوآن) بازار طلا را در انتظار فرو برده است.

بازار اوراق مسکن
بازگشت قیمتی «تسه»ها به کانال تعادلی
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢(تسه٩٢١٢) با رشد ٣/ ٠ درصدی مواجه شدند. میانگین قیمتی اوراق از ابتدای فصل تابستان در میانه ٧٢ هزار تومان است که این موضوع همچنان بر ثبات نسبی در کانال مزبور اشاره دارد. به این ترتیب، می‌توان بار دیگر به عوامل مثبت و منفی در ثبات نسبی این اوراق اشاره کرد. افزایش سقف وام مسکن در مصوبه‌های جدید، کاهش نسبی تقاضای اوراق با توجه به رکود بازار مسکن از عوامل فشار قیمتی محسوب می‌شوند. از سوی دیگر، کمتر بودن نرخ سود وام در قیمت‌های فعلی «تسه»ها و ترجیح وام‌های کنونی به انتظار یکساله برای وام‌های جدید از مواردی بوده است که جذابیت قیمتی اوراق تسهیلات داشته است. با این حال، اخباری مبنی بر افزایش سقف وام در اوراق تسهیلات جدید منتشر شده است که می‌تواند بار دیگر تعادل قیمتی را برهم بزند.

بازار نفت
سیگنال‌های منفی از سوی نفت شیل
نفت خام آمریکا برای هفتمین هفته متوالی افت داشت و با کاهش ١/ ٣ درصدی، روز جمعه با شیب ملایم‌تر ٥/ ٤٢ دلار در هر بشکه معامله شد. عوامل کاهش تقاضا از پنج‌شنبه بر بازار نفت آمریکا تاثیر منفی گذاشتند (گزارش افزایش موجودی به میزان ٣/ ١ میلیون بشکه در کوشینگ، اوکلاهاما و تعطیلی دو سوم ظرفیت بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت آمریکا برای تعمیرات). همچنین بر اساس گزارش هفتگی بیکر هیوز، تعداد دکل‌های نفتی برای چهارمین هفته متوالی رشد داشت (٢ عدد). عواملی که اختلاف قیمت نفت WTI را با برنت بیشتر از گذشته کرد (حدود ٦ دلار). از سوی دیگر، سازمان تجارت آمریکا مجوز تبادل نفت با مکزیک را صادر کرد. قراردادی که می‌تواند روزنه امیدی برای نفت شیل و آینده تاریکی برای قیمت‌های جهانی نفت رقم بزند (حذف تدریجی قانون ممنوعیت صادرات نفت در آمریکا).
۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۰۳
تعداد بازدید : ۶۱۲