دست بخش‌خصوصی در حوزه نفت باز شد

دست بخش‌خصوصی در حوزه نفت باز شد
در نشست خبری اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی از راه‌اندازی قطب سوم صنعت پتروشیمی در منطقه چابهار خبر داده شد.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از اقتصادنیوز فرزان گلچین رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکننده فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، امروز در نشست خبری این اتحادیه اظهار کرد: تحریم‌ها روز به روز در حال کاهش است، ولی قرار نیست آثار آن از فردا صبح لمس شود و چشیدن طعم لغو تحریم‌ها چند ماهی طول می‌کشد.

وی ادامه داد: در حالی که شاهد لغو تحریم‌ها از سوی کشورهای قدرتمند هستیم، در برخی کشورهای همسایه جنوبی نوعی از تحریم‌ها را برعلیه ایران ایجاد کرده‌اند. گلچین با بیان اینکه ساماندهی فروش نفت خام چندین بار از حاکمیت طلب شده است بیان کرد: کنسرسیوم‌هایی از دل اتحادیه بیرون آمده‌اند که حرکت آنها جای بحث دارد. در این زمینه باید راه و روشی عملی پیشنهاد داده شود و گرفتن امتیاز و تخفیف باید با روش مطلوب انجام شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی با اشاره به اینکه دیگر نیازی به یک‌سری از دستورالعمل‌ها، شیوه‌نامه‌ها و مقررات که به سبب نیاز کشور در دوران تحریم وضع‌شده بود، نیست؛ اضافه کرد:باید این مقررات تسهیل شود. 

گلچین همچنین به مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: امیدوارم به‌طور جدی با این قضیه برخورد و نتایج آن به طور ملموس به مردم و بخش خصوصی اعلام شود. 

مهدی شریفی دیگر عضو هیات‌مدیره اتحادیه نیز در این نشست درباره تثبیت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها گفت: تثبیت نرخ خوراک برای ما بسیار مهم است. مرکز پژوهش‌های مجلس، اتحادیه‌ها و انجمن‌های متفاوت بر روی نرخ خوراک کار کرده‌اند، اما آنچه مهم است این است که نرخ خوراک در چند سال اخیر یک مزیت محسوب شده است. 

وی افزود: نرخ خوراک دیگر در جهان یک مزیت نیست ،بلکه باید به فکر افزایش بهره‌وری باشیم. شریفی تصریح کرد: اگر نرخ خوراک را به‌عنوان یک مزیت در جهان بدانیم ممکن است قدرت رقابت خود را از دست بدهیم. 

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی در ادامه با اشاره بر اینکه بخش خصوصی واقعیت اقتصاد کشور ماست و نمی‌توان آن را نادیده گرفت، گفت: تجربه‌ کشورهای موفق در زمینه خصوصی‌سازی این بوده که اول آزادسازی را انجام داده و سپس خصوصی‌سازی کرده‌اند. 

شریفی با بیان اینکه اینکه دولت یکسری از سازمان‌ها و شرکت‌های خود را واگذار کرد و تنها می‌توان آن را «خصولتی‌سازی» دانست، اظهار کرد: سهم خصولتی‌ها باید به بخش خصوصی واگذار شود. بخش خصوصی می‌تواند پروژه‌ها را تکمیل کند اما قائل به کنترل دولت نیز هستیم. 

در ادامه این نشست سید‌حمید حسینی نایب‌رئیس اتحادیه صارد کننده فراورده نفتی با اشاره به اینکه بحث خوراک پتروشیمی‌ها چند سالی به عنوان چالش در کشور مطرح شده است گفت: صنعت پتروشیمی ما رقابتی است و شاهکار بعد از انقلاب محسوب می‌شود. نمی‌دانم چرا عده‌ای می‌خواهند بخش پتروشیمی کشور را به ارزان‌فروشی متهم کنند؟ 

وی ادامه داد: ما نباید در برخورد با صنعت پتروشیمی بدبین باشیم. این صنعت متعلق به صندوق‌های بازنشستگی است و صادرکنندگان بخش خصوص در آن حضور پررنگی ندارند. حسینی با بیان اینکه قیمت گاز ایران به قیمت اروپا وابسته است، تصریح کرد: ترک‌ها هم گاز ایران را گران می‌خرند و به دنبال این هستند که تا تخفیف نگیرند، ظرفیت خریدشان را افزایش ندهند.

 به گفته وی صنعت پتروشیمی آماده جهش دوم و قطب سوم در چابهار در حال تاسیس است.

 نایب‌رئیس اتحادیه صادر کنندگان فراورده‌های نفتی با بیان اینکه 120 میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی کلیه سازمان‌های کشور را تامین می‌کند، اذعان کرد: این به معنای اقتصاد مقاومتی است زیرا گاز می‌تواند کمک کند که از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد غیرنفتی حرکت کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه شرایط فعلی اقتصاد جهانی مطلوب نیست و بازارهای جهانی آشفته هستند، بیان کرد: در بازار چین ناگهان ارزش سهام سه هزار میلیارد دلار کاهش یافت و جنگ ارزی بین چین و آمریکا شروع شده است. وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که سهام اصلی چینی‌ها را خریداری کنند، گفت: این در حالی است که اوراق قرضه آمریکا در دست‌ چین بوده است و چین بزرگترین خریدار اوراق قرضه آمریکا است. 

حسینی ادامه داد: بنابراین در حال حاضر بحث بر سر فروشندگان نیست بلکه بحث بر سر خریداران است. تقاضا کاهش یافته و بنابراین لغو تحریم‌ها شاید در مرحله اول نمود چندانی پیدا نکند.

 نائب‌رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه اساسنامه شرکت ملی نفت در مجلس تصویب شده است گفت: تصویب این اساسنامه قدم بزرگی است و از این به بعد شرکت نفت مسوول اجرای عملیات بالادستی نفت و خرید و فروش آن شده است و دیگر نمی‌تواند در عملیات پایین‌دستی حضور یابد‌. 

حسینی در پایان گفت با این شرایط راه برای بخش خصوصی باز و امکان حضور آن در صنایع پایین‌دستی نفت فراهم می‌شود.
۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۱۷
تعداد بازدید : ۵۸۵