رایزنی برای بازگشت به بازارهای صادراتی/ دوران برندها به سر آمده است

رایزنی برای بازگشت به بازارهای صادراتی/ دوران برندها به سر آمده است
رئیس هیأت مدیره اتحادیه فرآورده‌های نفت،‌ گاز و پتروشیمی ایران با اشاره به اینکه در دوران پساتحریم باید از دستپاچگی و شتابزدگی پرهیز کرد گفت: هم‌اکنون در حال رایزنی با کشورهای اروپایی، ژاپن و حوزه سی آی اس برای بازگشت به این بازارها هستیم.
به گزارش  پایگاه خبری اوپکس به نقل ازخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گلچین رئیس هیأت مدیره اتحادیه فرآورده‌های نفت،‌ گاز و پتروشیمی ایران در نشست خبری با اشاره به اینکه منافع ملی در دوران پساتحریم ارجحیت دارد اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی این اتحادیه مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته است به طوری که به 80 تا 90 درصد مطالبات خود دست یافته است بنابراین مسائلی که در فرا روی کشور پس از رفع تحریم‌ها و افق‌هایی که در آینده خواهیم داشت توجه بخش خصوصی و دقت دولت را می‌طلبد. 
 
وی تصریح کرد: اولین کار این است که باید از دستپاچگی و شتاب‌زدگی پرهیز نموده و با تدوین برنامه و ترسیم نقشه راه حرکت کرد چرا که ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران اجتناب‌ناپذیر است ودولت در این زمینه بخش خصوصی را نباید فراموش کند. 
 
گلچین اضافه کرد: در کنار میزبانی از هیأ‌ت‌های خارجی به کشور باید بخش خصوصی در کنار دولت قرار گرفته و نگاه جدی به حضور مشتریان نداریم و طرف‌های خارجی به ویژه پس از رفع تحریم بود که در این مورد باید ضمن تشویق سرمایه‌گذاران خارجی در قالب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز از تکنولوژی به روز نیز استفاده نماییم. 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به رابطه دولت با اتحادیه در دوره پساتحریم گفت: دولت باید نیازهای ما را جواب دهد که مهمترین‌ آن دستورالعمل مالیات بر صادرات و تعیین تکلیف نرخ ارز است،همچنین تقویت صندوق ضمانت صادرات، افزایش بیمه‌های صادراتی، پیگیری الحاق به سازمان تجارت جهانی و انضباط مالی دولت است که باید دولت بدهی خود را به بخش خصوصی پرداخت کند تا بخش خصوصی توانمندتر از گذشته بتواند در بازارهای جهانی رقابت کند. 
 
وی در ادامه با اشاره به چهره جدید اتحادیه در دوره پسا تحریم گفت: اتحادیه همانطور که گفته شد دو هدف را در دوره پسا تحریم پیگیری خواهد کرد که اولین هدف آن مطالبات صنفی است،اما هدف دوم بحث باز شدن فضای جهانی پیش روی اتحادیه است که باید با رقبای خارجی رقابت کند. 
 
ورود تجهیزات جدید مهمتر از ورود برندها 
 
گلچین اظهار کرد: تنها راه رقابت با رقبای خارجی در بازار جهانی اصلاح فرایند تولید است که این مهم نیز تنها با ورود تجهیزات بروز ایجاد خواهد شد. 

رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها روز به روز و هفته به هفته کمتر می‌شود اظهار کرد: اما نتیجه کمرنگ شدن تحریم‌ها در کوتاه مدت نمود ندارد بلکه باید حداقل 3 تا 4 ماه زمان صرف کرد تا نتیجه کمرنگ شدن تحریم‌ها را دید. 
 
وی تأکید کرد: برای جلوگیری از خام‌فروشی و حفاظت از سرمایه‌گذاری داخلی باید نقشه راه ترسیم کرد تا بتواند همسو با سرمایه گذاری خارجی جلو بروند. 
 
گلچین تصریح کرد: در دوران پساتحریم چهره ما تغییرات اساسی پیدا خواهد کرد تا بتوانیم مطالبات صنفی را دنبال کنیم چرا که دریچه توسعه به روی ایران باز شده است شاید نخستین تجربه ما بعد از دورانی که در گذشته داشتیم این بود که طعم تحریم‌ها را در طی هفت، هشت سال گذشته لمس کردیم. 
 
وی ادامه داد: با باز شدن این درها رقبا برای ما از خارج به عنوان مهمان خواهند آمد بایستی در بخش تولید اصلاح در کیفیت محصولات و خوراک و مواد و تجهیزات مورد نیاز در تأسیسات حرکت کنیم. 

وی گفت: در حال حاضر شرایط ما حاد نیست و می‌توانیم همانند گذشته به فعالیت خود ادامه دهیم. 

رئیس هیأت مدیره اتحادیه فرآورده‌های نفت،‌ گاز و پتروشیمی ایران افزود: اگر تولیدات نیاز به اصلاح و بهبود کیفیت دارند در این زمینه اهتمام به خرج داده و ارتقای کیفیت را در دستور کار قرار دهیم همچنین از تولیدات سنتی فاصله گرفته و با استاندارد جهانی کالاهای تولیدی را تطبیق دهیم چرا که به سبب ضرورت و نیاز کشور رویکرد بین‌المللی بیشتر خواهد بود. 
 
گلچین تصریح کرد: در حال حاضر نگاه دو سویه در زمینه مشارکت در طرح‌های نفت و گاز، تولید و صادرات باید داشته باشیم این تحریم‌ها روز به روز برداشته خواهدشد و نمود اینها نباید تصور کرد تحریم‌ها تخفیف‌دار بوده و از فردا لمس کنیم حداقل برداشتن تحریم ها دو، ‌سه ماه طول می‌کشد تا مشکلات نقل و انتقال پول و صادرات برطرف شود. 
 
وی در خصوص فروش نفت خام توسط بخش خصوصی گفت: در شکل‌های مختلف در گذشته اصرار بر این بود که نفت خام توسط بخش خصوصی به فروش برسد و این موضوع را به عناوین مختلف از حاکمیت طلب می‌کردند و از نظر ما این موضوع زیاد عملیاتی و قابل اجرا نخواهد بود باید راه و روشی را با همفکری یکدیگر پیشنهاد دهیم چرا که گرفتن تخفیف و امتیاز باید توجیه اقتصادی داشته باشد. 
پیشنهادهای جدید برای ورود به فروش نفت خام 
 
گلچین تصریح کرد: یکی از مواردی که در دوره قبلی اتحادیه پیگیری می‌شد فروش نفت خام بود،اما نتوانستیم در آن دوره این فعالیت را انجام دهیم. بر این اساس در دوره جدید سعی کردیم تا روش‌های جدید را پیشنهاد دهیم تا اعتماد مجموعه شرکت ملی نفت را به خود جلب کنیم و بتوانیم وارد عرصه فروش نفت خام شویم. 
 
تکنولوژی جدید مهمتر از نرخ خوراک پتروشیمی است 
 
وی در ادامه این نشست با اشاره به نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی گفت: خوشبختانه دولت و مجلس به دنبال تعیین تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی هستند و کارهای کارشناسی متعددی بر روی آن انجام شده است،اما نکته مهم که نباید آن را فراموش کرد ورود تکنولوژی‌های جدید است که این تکنولوژی‌ها می‌تواند مزیت خوراک را در مرحله‌ آخر قرار دهد. 
 
گلچین اظهار کرد: با ورود تکنولوژی‌های جدید به دنبال افزایش بهره‌وری باشیم و از طرفی نیز با تعیین نرخ خوراک ثابت می‌توانیم مزیت خود را در این بازار افزایش دهیم. 
 
رایزنی برای ورود به بازارهای جدید 
 
رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی در ادامه با اشاره به بازارهای جدید پیش روی اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: در حال حاضر به دنبال رایزنی به بازگشت به بازارهای اروپایی، ژاپن، آفریقا و حوزه CIS هستیم که امیدواریم به زودی این بازارها را نیز در کنار بازارهای گذشته خود داشته باشیم. 
 
رئیس هیأت مدیره اتحادیه فرآورده‌های نفت،‌ گاز و پتروشیمی ایران افزود: بخشنامه‌های دست و پاگیر بایستی برداشته شده و دولت نظارت‌های خود را افزایش دهد تا جایی که امکان‌پذیر است زمینه صادرات را فراهم نماید. 
 
وی تأکید کرد: دستورالعمل‌ها و مقررات به سبب دوران تحریم وضع شده بود و یکی از تلاش‌های اتحادیه با اتاق بازرگانی این است که در دو بخش مقررات اضطراری را و مقرراتی را که به سبب گذشت زمان از رنگ و لعاب افتاده است بازبینی کند. 
 
گلچین خاطرنشان کرد: یکی از این مقررات بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی است که در این چشم‌انداز می‌خواهیم از طرف‌های خارجی که وارد کشور می‌شوند آنها هم برای ورود تابع یک شرایط و مطالبات از جمله شاخص سلامت اقتصادی باشند. 
۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۴۸
تعداد بازدید : ۶۴۰