نفت شیل تنها یک دوازدهم تقاضای جهانی را تامین می کند

نفت شیل تنها یک دوازدهم تقاضای جهانی را تامین می کند
تولید نفت شیل آمریکا در پایان سال ۲۰۱۴ تنها ۵ میلیون بشکه در روز بوده که کمتر از ۶ درصد تولید و مصرف جهانی به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، تولید نفت شیل آمریکا در پایان سال 2014 تنها 5 میلیون بشکه در روز بوده که کمتر از 6 درصد تولید و مصرف جهانی به شمار می رود.
به رغم سهم کوچک نفت شیل از بازار نفت، تولید این نوع نفت، کل صنعت نفت را مختل کرده زیرا در میانه منحنی هزینه پدیدار شده و از سال 2010 تاکنون عامل بیش از نیمی از افزایش در فزونه عرضه جهانی نفت بوده است.
بر اساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا، بین سال های 2010 تا 2014، تولید نفت شیل روزانه 4 میلیون بشکه افزایش یافت که بیش از نیمی از 7 میلیون بشکه افزایش تولید روزانه نفت در همان بازه زمانی بود.
هزینه تولید نفت شیل بالاتر از تولید نفت از میادین عظیم متعارف در خاورمیانه است، اما هزینه تولید آن نسبت به پروژه های بزرگ استخراج نفت در اعماق دریا پایین تر است و مستقیما با نفت دریای شمال و ماسه های نفتی کانادا در رقابت است.
رقابت پذیری نفت شیل در زمینه قیمت و رشد سریع آن طرح ها برای حضور هر بازیگر دیگر در صنعت نفت را به هم ریخته است.
پروژه های بزرگ در دست اجرا توسط شرکت های بزرگ بین المللی اکنون باید  قیمت هر بشکه نفت را70 یا حتی 50 دلار در نظر بگیرند،، نه 80 یا 100 دلاری که تا همین یک سال قبل موجب تقویت این پروژه ها می شد.
صادر کنندگان نفت در خاورمیانه، که به هزینه کردن سود بیش از 50 دلاری هر بشکه نفت در برنامه های اجتماعی عادت کرده اند، اکنون باید خود را با سودهای پایین تر وفق دهند.
تولید کنندگان با هزینه بالا در دریای شمال، آلبرتای کانادا، آمریکای لاتین، آفریقا و مناطق اکتشافی مرزی نیز تنها برای زنده ماندن می جنگند.
کارشناسان هزینه کمینه تولید هر بشکه نفت شیل در داکوتای شمالی و تگزاس را 70 دلار می دانند، اما افزایش بهره وری موجب شده قیمت سربه سر هر بشکه نفت به 60 یا حتی 50 دلار هم برسد و این رقم می تواند در بهترین مناطق تا 40 یا حتی 30 دلار هم پایین بیاید.
هرچند می توان تولید نفت شیل را همانند گشایش ذخایر عظیم متعارف نفتی در خاورمیانه در دهه های 1950 و 1960 میلادی، به مثابه یک انقلاب در صنعت انرژی به حساب آورد، اما تاثیر مختل کننده تولید نفت شیل در بازار نباید این واقعیت را به حاشیه براند که نفت شیل همچنان تنها یک دوازدهم کل تقاضای جهانی را تامین می کند.

۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۳۵
تعداد بازدید : ۵۶۷