تسهیل ورود بخش خصوصی به فروش نفت

تسهیل ورود بخش خصوصی به فروش نفت
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به رویکردهای اتحادیه در دوران پساتحریم گفت: هم‌اکنون در حال رایزنی با کشورهای اروپایی، ژاپن و حوزه سی آی اس برای بازگشت به این بازارها هستیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، فرزان گلچین در یک نشست خبری که صبح دیروز در اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی برگزار شد، با اشاره به اینکه این اتحادیه در گذشته تنها به دنبال حل مشکلات صنفی بود گفت: اما امروز به دلیل وجود شرایط خاص وظایف‌مان سنگین‌تر شده است. به طوری که با آغاز سرفصل جدید در پساتحریم باید چشم‌انداز جدیدی را در خصوص فعالیت اتحادیه تعریف و به آن برسیم.

نقشه راه اتحادیه برای دروان پساتحریم

رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه در این دوره باید از دستپاچگی جلوگیری کرد، خاطر نشان کرد: در اولین کار باید نقشه راه خود را تدوین و بر اساس این نقشه راه حرکت کنیم. بر این اساس دو هدف مد نظرمان قرار دارد که اول پیگیری مشکلات صنفی و دیگری نحوه برخورد با بازارهای جهانی است.

گلچین تصریح کرد: مهمترین موردی را که باید به دنبال آن باشیم ورود سرمایه‌گذار های خارجی و تکنولوژی‌های جدید است به طوری که دیگر نام‌ها و برندها برایمان اهمیت ندارد زیرا می‌توانیم روی پای خود بایستیم و همانند دوران تحریم فعالیت کنیم.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به رابطه دولت با اتحادیه در دوره پساتحریم گفت: دولت باید نیازهای ما را جواب دهد که مهمترین‌ آن دستورالعمل مالیات بر صادرات و تعیین تکلیف نرخ ارز است،همچنین تقویت صندوق ضمانت صادرات، افزایش بیمه‌های صادراتی، پیگیری الحاق به سازمان تجارت جهانی و انضباط مالی دولت است که باید دولت بدهی خود را به بخش خصوصی پرداخت کند تا بخش خصوصی توانمندتر از گذشته بتواند در بازارهای جهانی رقابت کند.

وی در ادامه با اشاره به چهره جدید اتحادیه در دوره پسا تحریم گفت: اتحادیه همانطور که گفته شد دو هدف را در دوره پسا تحریم پیگیری خواهد کرد که اولین هدف آن مطالبات صنفی است،اما هدف دوم بحث باز شدن فضای جهانی پیش روی اتحادیه است که باید با رقبای خارجی رقابت کند.

ورود تجهیزات جدید مهمتر از ورود برندها

گلچین اظهار کرد: تنها راه رقابت با رقبای خارجی در بازار جهانی اصلاح فرایند تولید است که این مهم نیز تنها با ورود تجهیزات بروز ایجاد خواهد شد.

وی گفت: مهمترین نکته ای که اعضای اتحادیه باید به آن توجه کنند این است که از تولیدات سنتی فاصله بگیرند و با ورود تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید خود را آماده ورود به بازار جهانی کنند.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها روز به روز و هفته به هفته کمتر می‌شود اظهار کرد: اما نتیجه کمرنگ شدن تحریم‌ها در کوتاه مدت نمود ندارد بلکه باید حداقل ۳ تا ۴ ماه زمان صرف کرد تا نتیجه کمرنگ شدن تحریم‌ها را دید.

وی گفت: در حال حاضر شرایط ما حاد نیست و می‌توانیم همانند گذشته به فعالیت خود ادامه دهیم.

پیشنهادهای جدید برای ورود به فروش نفت خام

گلچین تصریح کرد: یکی از مواردی که در دوره قبلی اتحادیه پیگیری می‌شد فروش نفت خام بود،اما نتوانستیم در آن دوره این فعالیت را انجام دهیم. بر این اساس در دوره جدید سعی کردیم تا روش‌های جدید را پیشنهاد دهیم تا اعتماد مجموعه شرکت ملی نفت را به خود جلب کنیم و بتوانیم وارد عرصه فروش نفت خام شویم.

تکنولوژی جدید مهمتر از نرخ خوراک پتروشیمی است

وی در ادامه این نشست با اشاره به نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی گفت: خوشبختانه دولت و مجلس به دنبال تعیین تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی هستند و کارهای کارشناسی متعددی بر روی آن انجام شده است،اما نکته مهم که نباید آن را فراموش کرد ورود تکنولوژی‌های جدید است که این تکنولوژی‌ها می‌تواند مزیت خوراک را در مرحله‌ آخر قرار دهد.

گلچین اظهار کرد: با ورود تکنولوژی‌های جدید به دنبال افزایش بهره‌وری باشیم و از طرفی نیز با تعیین نرخ خوراک ثابت می‌توانیم مزیت خود را در این بازار افزایش دهیم.

رایزنی برای ورود به بازارهای جدید

رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی در ادامه با اشاره به بازارهای جدید پیش روی اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: در حال حاضر به دنبال رایزنی به بازگشت به بازارهای اروپایی، ژاپن، آفریقا و حوزه CIS هستیم که امیدواریم به زودی این بازارها را نیز در کنار بازارهای گذشته خود داشته باشیم.
۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۴۶
تعداد بازدید : ۵۹۷