دومین پالایشگاه قطران کشور این هفته افتتاح می‌شود

دومین پالایشگاه قطران کشور این هفته افتتاح می‌شود
پالایشگاه قطران زرند به عنوان دومین پالایشگاه قطران کشور این هفته رسماً افتتاح می شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، پالایشگاه قطران زرند با ظرفیت سالانه 30 هزار تن، از جمله طرح های ایمیدرو است که پس از تکمیل فاز های این زنجیره (واحد کک سازی و پالایشگاه گاز)، فاز نهایی آن (پالایشگاه قطران) به مرحله بهره برداری رسیده است. هزینه خرید تجهیزات و ماشین آلات پالایشگاه قطران در سال 80، حدود 1.3 میلیون دلار (از شرکت سیتیک چین) و هزینه های ریالی ساخت و نصب تجهیزات توسط پیمانکاران داخلی و نیز هزینه های جانبی، حدود 33 میلیارد ریال بوده است. با راه اندازی این طرح نیز حدود 60 نفر به طور مستقیم وارد اشتغال می شوند.
قطران یکی از محصولات فرایند تولید کک است که انجام فرآیند پالایشگاهی بر روی این ماده ارزشمند، باعث ایجاد ارزش افزوده، اشتغال زایی و افزایش توان رقابت در بازارهای اقتصادی مربوط به محصولات شیمیایی می شود و محصولات تولیدی این پالایشگاه شامل نفتالین صنعتی، انواع روغن قطران (کربولیک اویل و واش اویل)، قیر صنعتی و فنل خام است.
بنا به این گزارش، همزمان با احداث نخستین واحد کک سازی کشور توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران وابسته به ایمیدرو در سال 81، برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر و فرآوری محصول قطران، طراحی و ساخته کارخانه پالایشگاه قطران در مجاورت پالایشگاه گاز نیز آغاز شد. واحد کک سازی زرند در آبان 87 به بهره برداری رسید و پس از تکمیل فازهای این زنجیره، با تلاش پرسنل متخصص و کارگران مجتمع کک سازی و پالایش قطران زرند، برنامه ریزی و اقدامات اجرایی راه اندازی فاز نهایی این طرح (پالایشگاه قطران)، نخستین محصول فرآیندی آن (قیر)، در اواخر اسفند گذشته تولید شد.
۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۲۹
تعداد بازدید : ۸۲۳