جایگاه نخست پتروشیمی نوری در صادرات محصولات پتروشیمی

جایگاه نخست پتروشیمی نوری در صادرات محصولات پتروشیمی
پتروشیمی نوری در تیرماه امسال با 16.7 و 17.5 درصد به ترتیب از لحاظ تناژ و ارزش صادرات جایگاه نخست را در میان پتروشیمی های کشور به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از نیپنا، پتروشیمی نوری در تیرماه امسال با 107.7 درصد ظرفیت اسمی خود تولید محصول کرده است، ظرفیت اسمی این مجتمع در سال 4.47 میلیون تن است.

در چهار ماهه نخست امسال پتروشیمی نوری در مجموع 1.46 میلیون تن محصول تولید کرده که سهم تیرماه امسال بیش از 405 هزار تن محصول بوده است.

سهم این پتروشیمی از تولید محصولات پتروشیمی در چهار ماهه نخست امسال بیش از 9.3 درصد بوده که به این ترتیب این رقم پتروشیمی نوری را از نظر تولید به جایگاه سوم در کشور رسانده است.

صادرات پتروشیمی نوری در چهار ماهه نخست امسال به بیش از 3.5 میلیون تن رسیده که از این میزان 251 هزار تن مربوط به صادرات در تیرماه بوده است.

بر پایه این گزارش، شرکت پتروشیمی نوری (برزویه)، شرکت پتروشیمی ایرانی است، که در تیرماه ۱۳۸۶ توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و با سرمایه‌گذاری حدود ۸ هزار میلیارد ریال راه‌اندازی شد.

این شرکت در سال ۱۳۸۹ توسط شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس خریداری شد. پتروشیمی خلیج فارس، هم‌اکنون با دارا بودن ۱۵ شرکت تولیدی و خدماتی، به عنوان بزرگترین هلدینگ پتروشیمی خاورمیانه شناخته می‌شود.

از نظر جغرافیایی، مجتمع پتروشیمی نوری در زمینی به مساحت ۶۱ هکتار در حاشیه شمالی خلیج فارس به فاصله ۲۸۰ کیلومتری از مرکز استان بوشهر، در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در بندر عسلویه واقع شده است و در حال حاضر به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد آروماتیکی جهان، با ظرفیت ۴٫۵ میلیون تن در سال محسوب می‌شود.

سهامداران اصلی شرکت پتروشیمی نوری، شامل: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (۷۶٫۵۵ درصد)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (۱۷٪درصد) و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشور (۶٫۴۵ درصد) هستند.

۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ۱۶:۴۱
تعداد بازدید : ۶۳۹