صنعت نفت و گاز باوجود تحریمها سرپا ایستاده است

صنعت نفت و گاز باوجود تحریمها سرپا ایستاده است
معاون اول رئیس جمهوری گفت: برخی بخشهای اقتصادی و صنعتی کشور نظیر صنعت نفت و گاز از تحریمها آسیب دیدند، با این وجود صنعتگران و فعالان اقتصادی تلاش کردند که صنعت ایران را همچنان سرپا نگه دارند.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، در سفر یکروزه خود به استان مازندران در جمع فعالان اقتصادی این استان به آسیب برخی بخشهای اقتصادی و صنعتی کشور نظیر صنعت نفت و گاز از تحریمها اشاره کرد و گفت: با این وجود صنعتگران و فعالان اقتصادی تلاش کردند که صنعت ایران را سرپا نگه دارند.

وی با یادآوری مشکلات و موانع پیش روی فعالان اقتصادی برای تامین مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی افزود: صنعتگران در سالهای گذشته سختیهای زیادی را متحمل شدند، زیرا تحریم کنندگان ایران با وضع تحریمهای هوشمند بخشهای حساس اقتصادی و صنعتی را نشانه گرفته بودند تا موجب توقف اقتصاد ایران شوند.

جهانگیری با تاکید بر این که دوران سخت تحریمها با پایداری و مقاومت فعالان اقتصادی کشور در حال سپری شدن است، تصریح کرد: اگر صنعتگران کشور و فعالان اقتصادی در دوران تحریمها تسلیم شده بودند و اقتصاد کشور زمینگیر شده بود، بی‌تردید هیچ کشوری حاضر به مذاکره با ما نبود.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و با آرامش و ثباتی که در اقتصاد کشور ایجاد شد، تحریم کنندگان ایران فهمیدند با دولتی مجرب و مدیرانی کاردان روبرو هستند که توانسته‌اند تورم کشور را در یک سال ٢٥ درصد کاهش دهند و این درحالی است که تحریم کنندگان ایران تصور می‌کردند تورم به شکل صعودی بالا خواهد رفت و اقتصاد ایران متوقف خواهد شد.

وی با اشاره به توانمندی تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: تیم مذاکره کننده هسته‌ای، افرادی مسلط و توانمند بودند که توانستند در مدت مذاکرات سخنان منطقی خود را بر کرسی بنشانند و از حقوق ملت ایران دفاع کنند.

جهانگیری با تاکید بر اهمیت دوران پس از توافق، این دوران را ویژه و استثنایی توصیف کرد و افزود: باید مراقبت کنیم که انتظارات به شکل غیرواقعی در دوران پس از تحریم بالا نرود.

معاون اول رئیس جمهوری عنوان کرد: همه اعضای دولت معتقد هستند که بخش خصوصی باید مدار و محور اقتصاد کشور باشد و باورمان این است که دولت نباید متولی امور اقتصادی باشد، زیرا ورود دولت به عرصه اقتصادی برای بخش خصوصی ایجاد مزاحمت می‌کند.

وی با تاکید بر این که در دوران پس از تحریم عرصه اقتصاد صحنه رقابت است، تصریح کرد: هرکس بخواهد در عرصه اقتصاد به فعالیت بپردازد باید در حوزه رقابت ورود پیدا کند و چه برای پیمانکاری و چه در زمینه فروش محصولات باید رقابت اقتصادی ملاک باشد.

جهانگیری خطاب به فعالان بخش خصوصی و تولیدکنندگان گفت: اگرچه در دوران تحریم هزینه های اضافه بر شما تحمیل شد، اما این مشکلات در دوران پس از تحریم از میان خواهد رفت و به یاد داشته باشید که برای ادامه حیات کارخانه های خود باید کالای با کیفیت و رقابتی تولید کنید.

معاون اول رئیس جمهوری با انتقاد از اظهار نظر غیرکارشناسی برخی افراد درخصوص اقتصاد مقاومتی افزود: بسیار ناراحت کننده است عده‌ای که الفبای اقتصاد را نمی‌دانند و در اقتصاد هیچ مسئولیتی ندارند چنان راجع به اقتصاد حرف می‌زنند که گویا در این زمینه استاد هستند و هرگونه که می‌خواهند دولت را نیز متهم می‌کنند.

وی خطاب به این افراد تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی را یکبار بخوانید، نه این که فقط کلمه اقتصاد مقاومتی را دریافت کنید و براساس فهم خود آنرا مورد تفسیر قرار دهید. با برخی تفسیرها از این سیاستها، حتی اقتصاد یک روستا را هم نمی‌توان اداره کرد، در حالی که اقتصاد ایران جزو ٢٠ اقتصاد نخست جهان است و اداره اقتصادی با این حجم و بزرگی، آسان نیست.

جهانگیری افزود: اقتصاد مقاومتی ٢٤ بند هوشمندانه و عالمانه دارد که می‌تواند اقتصاد بزرگی همچون اقتصاد ایران را اداره کند و من خود را به بند بند و کلمه و کلمه آن متعهد می‌دانم.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر این که یکی از جهت گیریهای اقتصاد مقاومتی افزایش صادرات غیرنفتی است، گفت: تحقق افزایش صادرات غیرنفتی نیز به سادگی میسر نیست، زیرا همانطور که ما حاضر نیستیم بازار خود را به سادگی در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم آنها نیز نسبت به بازارشان حساس هستند و ما باید برای ورود به بازارهای بین‌المللی مدبرانه و با برنامه عمل کنیم.

۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۱۱
تعداد بازدید : ۷۱۸