رقابت شرکت‌های خارجی برای تعمیر پالایشگاه‌های ایران

رقابت شرکت‌های خارجی برای تعمیر پالایشگاه‌های ایران
رویترز طی گزارشی نوشت: شرکت های بین المللی خدمات نفتی درتلاش اند هنگامی که تحریم ها برداشته شدند با ایران قراردادهایی به ارزش ده ها میلیارد دلار برای تعمیر و نوسازی پالایشگاه های نفتی منعقد کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم رویترز طی گزارشی نوشت: مقامات شرکت ملی پخش فراورده های نفتی، شرکت ملی پتروشیمی و شرکت نفت و گاز پارسیان متعلق به بخش خصوصی در حال برگزاری مذاکراتی با شرکت های خدماتی هستند تا بدین وسیله پروژه هایی را برای تعمیر و بازسازی بخش پالایش و پتروشیمی پیشنهاد دهند.

این گزارش افزود: ایران به شدت نیازمند تکمیل طرح های نوسازی برای بخش هایی است که بعد از تحریم های هسته ای پنج سال پیش، لطمه دیده اند.

به گفته منابع نزدیک به شرکت های مذاکره کننده ایرانی این پروژه ها حداقل به ارزش ١٠٠ میلیارد دلار می باشند.

منابع نزدیک به مذاکرات اظهار داشتند که ایران با توجه به اهداف پیش از تحریم ها که پالایش هر چه بیشتر نفت و ارتقای طرح های پتروشیمی است با نظر به افزایش درآمد ها مذاکرات را پیش می گیرند.

بنا بر منابع وابسته به این صنعت مقامات ایرانی تاکنون با جمعی از شرکت های بین المللی در رابطه با پیکره طرح هایشان جلساتی برگزار کرده اند و حتی برای این شرکت ها سفرهایی به منظور بازدید از پالایشگاه ها تدارک دیده اند.

چشم انداز کسب و کار در این بخش طی بازدیدهای تجاری کشورهای ایتالیا، آلمان، ژاپن و کشورهای دیگر در هفته های گذشته مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش مدیر اجرایی شرکت مهندسی و گازی آلمان بعد از آنکه ماه پیش به عنوان عضوی از هیأت آلمانی به رهبری زیگمار گابریل وزیر امور اقتصادی از تهران بازدید کرد در مصاحبه با مجله اشپیگل گفت: «ظرفیت خوبی برای نوسازی طرح های موجود برای استخراج و فراورش مواد اولیه و بخش های زیرساختی در ایران وجود دارد.»

مدیر این شرکت همچنین گفت: شرکت های خدماتی نفتی که قبل از تحریم ها در ساخت پالایشگاه های این کشور فعال بودند همچنان مایل اند فعالیت های خود را در ایران از سر گیرند.

وزیر نفت ایران بیژن زنگنه ماه پیش اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد بیش از ٨٠ میلیارد دلار طی ده سال آینده برای ارتقا و توسعه بخش پتروشیمی سرمایه گزاری کند.

این گزارش در ادامه نوشت: سال ها به دورماندن ایران از تکنولوژی باعث شده تا این کشور همواره در قرن ٢١ باقی بماند و این امر منجر به تولید سوخت های با کیفیت پایین و آلودگی بالا شده که سلامت افراد را به خطر انداخته است.

به گفته تحلیلگران پرداختن به مشکل پالایش می بایست برای کشوری با اهداف بزرگ و ذخایر عظیم نفتی و نزدیک به 80 میلیون مصرف کننده نفتی اولویت مهمی به حساب آید.

مهدی ورزی رئیس مشاوره انرژی ورزی اظهار داشت: «ظرفیت پالایش ایران 1.5 میلیون بشکه در روز است اما این ظرفیت، ظرفیت مناسبی نیست. ایران نیازمند تکنولوژی غربی به ویژه تکنولوژی آمریکا می باشد.»

ایرانی ها نزدیک به 70 میلیون لیتر در روز بنزین مصرف می کنند اما پالایشگاه های ایران تنها برای تولید 40 میلیون لیتر طراحی شده بودند. در نتیجه در سال 2010 هنگامی که رئیس جمهور وقت احمدی نژاد در پاسخ به تحریم ها اعلام کرد در تولید بنزین به خود کفایی رسیده ایم، پالایشگاه ها مجبور شدند بیش از ظرفیت های خود و البته بدون تعمیر و نگهداری به تولید بنزین بپردازند.

ماشین های پتروشیمی ملی که مختص تولید پلاستیک بودند برای تولید بنزین مورد استفاده قرار گرفتند و این امر هزینه هایی را به همراه داشت و منجر شد سوخت هایی که ماشین ها از آن استفاده می کردند آلاینده هایی وارد محیط کند که در اکثر کشورهای غربی ممنوع می باشد. 

به گزارش منابع آگاه پالایشگاه شازند یکی از واحدهای پیشرفته ملی با انفجار در سال 2011 و با آتش سوزی در سال 2014 مواجه شد. پالایشگاه بزرگ آبادان هم با مشکلی مشابه روبه رو شد، این پالایشگاه که 335 هزار بشکه در روز تولید دارد به ارتقا و تعمیرات اساسی نیازمند است.

بر اساس این گزارش مدیر موسسه بین المللی مشاوره انرژی «اس وی بی» اظهار داشت که مقامات نفتی غرب برای انجام این اقدامات با یکدیگر وارد رقابت شده اند.

۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۵۸
تعداد بازدید : ۶۰۵