پیشنهاد پروژه‌های پتروشیمی کشور در کنفرانس لندن

پیشنهاد پروژه‌های پتروشیمی کشور در کنفرانس لندن
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه طرح‌های پتروشیمی همزمان با رونمایی از قرارداد جدید طرح‌های بالادستی در کنفرانس لندن معرفی می‌شوند گفت: عربستان با دادن تخفیف در تلاش برای کسب بازارهای پتروشیمی است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد علی بساق‌زاده گفت: کشور عربستان  محصولات پتروشیمی صادراتی خود را با تخفیف عرضه می‌کند که همین امر موجب تأثیر بر روی کشورهای همجوار می‌شود؛ البته سعی شده است که شرکت‌های داخلی با تعیین قیمت مناسب با این موضوع مقابله کنند.

وی با اعلام این که رکورد تولید محصولات پتروشیمی در تیرماه نسبت به چهار ماه نخست سال شکسته شد گفت: در چهار ماه نخست امسال 4.4 تن محصولات پتروشیمی به ارزش 86 هزار میلیارد ریال فروش رفت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود شش درصد رشد داشته است. همچنین  در این مدت 6.5 میلیون تن محصول به ارزش 3.6 میلیارد دلار صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 تا 12 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: بالاترین حجم صادرات محصولات پتروشیمی با 17 درصد در اختیار پتروشیمی نوری است. همچنین واحد پتروشیمی زاگرس و بندر امام با 14 و 11.5 درصد رتبه‌های بعدی را در بخش صادرات به خود اختصاص داده‌اند. از نظر ارزش تولیدات واحدهای پتروشیمی نوری،  بندرامام و پارس به ترتیب با 17.5، 10.5 و 11.2 درصد در صدر قرار دارند. همچنین واحدهای پتروشیمی پارس، نوری و مارون به ترتیب با 13.3، 11.5 و 9 درصد بیشترین تناژ تولید محصولات پتروشیمی را از آن خود کرده‌اند.

مدیر هماهنگی تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه بازارهای هدف صادراتی در بخش پتروشیمی تغییر نکرده است، گفت: البته با رفع موانع تحریم می‌توانیم صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا را افزایش دهیم در حال حاضر حجم صادرات به این قاره بسیار کم است؛ در واقع محصولات پتروشیمی به صورت بانکر به کشور دومی صادر و از آنجا با تغییر بسته بندی به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

بساق‌زاده درباره مشکل تعیین کود اوره توضیح داد: به سه دلیل گاهی اوقات تأمین این محصول برای بخش کشاورزی داخلی با مشکل مواجه می‌شود؛ مهمترین علت دور بودن منطقه تولید کود با منطقه مصرف آن است. در واقع در بخش حمل و نقل محصول مورد نظر مشکلاتی وجود دارد که در صورت انبارداری مناسب و تأمین در زمان‌های نیاز می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از علت‌ها مشخص نشدن تعیین قیمت کود اوره در ابتدای سال است. همچنین مشکل در پرداخت هزینه کود مورد نیاز بخش کشاورزی موجب اخلال در تأمین این محصول می‌شود.

وی از سوآپ کود اوره خبر داد و گفت: با توافقی که بین جهادکشاورزی و تولیدکننده کوداوره پردیس صورت گرفته به زودی سوآپ کود اوره انجام خواهد شد؛ در این شرایط کوده اوره از کشورهای شمالی وارد کشور و در استان‌های شمالی توزیع می‌شود و در مقابل کود تولید شده در جنوب کشور به صادرات اختصاص می‌یابد. درحال حاضر حجم پیش بینی‌شده برای سوآپ کود اوره 200 هزار تن است.

بساق‌زاده با اشاره به اینکه قیمت کود اوره وارداتی ارزان‌تر از محصول مشابه صادراتی است، گفت: پیش از این نیز سوآپ کود اوره صورت می‌گرفت اما چهارسال پیش که شرکت بازرگانی پتروشیمی به بخش خصوصی واگذار شد، این عملیات متوقف شد.

به گفته مدیر هماهنگی تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیاز بخش کشاورزی داخلی به کود اوره 1.8 تا 2 میلیون تن است.

مدیر هماهنگی تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه نیاز بخش کشاورزی داخلی به کود اوره 1.8 تا 2 میلیون تن است، گفت: از سال 90 پرداخت هزینه کود اوره به خوبی صورت گرفته و از آن زمان تا کنون بدهی در این زمینه وجود ندارد اما بین سالهای 86تا89 مبلغی طلب وجود دارد که به دنبال راه حلی برای تسویه آن هستیم.

وی با اعلام اینکه چهار طرح جی.تی. تی.پی در حال اجرا است گفت: یکی از ظرفیت‌های خالی خوراک مربوط به اتان است؛ با توجه به اینکه در سال گذشته اولویت با تأمین سوخت (گاز) بود به گونه‌ای عمل می‌شد که راندمان تولید اتان پایین می‌آمد اما از نیمه دوم سال 93 با راه اندازی فازهای 12، 15 و 16، 17 و18 پارس جنوبی تولید گاز افزایش یافت در نتیجه با هماهنگی‌های صورت گرفته راندمان تولید اتان نیز بالا رفت.

بساق‌زاده گفت: امسال امیدوار هستیم که بتوانیم یک میلیون تن اتان بیشتر از پارس جنوبی دریافت کنیم در حال حاضر حجم اتان دریافتی از این مجتمع 2.8 میلیون تن است.

وی با اظهار اینکه عرضه محصولات پتروشیمی به صورت حواله‌ای و در بورس دارای معایب و مزایایی است، گفت: از جمله مزایای عرضه محصولات در بورس می‌توان به شفاف سازی در قیمت، رقابت، سرعت در تصمیم‌گیری، ارائه ضمانت نامه اشاره کرد. همچنین عرضه محصولات پتروشیمی در بورس معیاری برای صادرات محصولات مشخص کرده است و از سوی دیگر با آزادسازی قیمت ارز در بورس دلال‌ها از این بخش خارج شده‌اند.

بساق‌زاده ادامه داد: البته عرضه محصولات پتروشیمی در بورس برای تناژ بالا مناسب است اما در تناژ محدود شرکت‌های کوچک دچار مشکل می‌شوند به همین علت باید برای حضور در بورس به تشکیل تعاونی اقدام کنند یا اینکه از طریق واسطه کار خود را به پیش ببرند. از سوی دیگر گاهی اوقات پول آنها بابت خرید بلوکه می شود.

مدیر هماهنگی تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: به همین علت برای خُرده فروشی در بورس باید راه حلی پیدا کرد یا اینکه اجازه داده شود واحدها درصدی از تولیدات خود را به صورت خرده فروشی خارج از بورس عرضه کنند.

وی درباره اینکه در زمان تحریم ترکیه توانست بازار عراق را به نفع خود کسب کند و ایران سهم محدودی در این کشور دارد، گفت: ایران و ترکیه در بازار عراق با یکدیگر رقابت می‌کنند اما بیشترین صادرات محصولات پتروشیمی مربوط به ایران است.

بساق‌زاده در مورد صادرات ریفرمیت دو واحد پتروشیمی نوری و بندرامام خمینی گفت: این دو واحد ریفرمیت را به محصولات دیگر تبدیل آنگاه آن را صادر می‌کند در واقع پتروشیمی نوری 99.7 درصد از ریفرمیت تولیدی خود را به آروماتیک تبدیل و بعد آن را صادر می‌کند. واحد امام خمینی نیز با توجه به شرایط بازار منطقه ریفرمیت صادر می‌کند.

مدیر هماهنگی تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: در واقع بسته به شرایط پالایشگاه‌های عراق و یمن و نیاز آنها به این محصول صادرات صورت می‌گیرد. همچنین امارات نیز می‌تواند ریفرمیت دریافتی از ایران را بر روی کشتی تبدیل به سوخت‌هایی مانند بنزین کنند.

وی با اعلام اینکه از این پس به محصولات وارداتی که مازاد داخلی دارند ارز دولتی داده نمی‌شود، گفت: شاید در صورت واردات چنین محصولاتی از آنها تعرفه گرفته شود.

بساق‌زاده با اظهار اینکه علاوه بر سه وزارتخانه نفت، صنعت معدن و تجارت و اقتصاد وزارتخانه‌های دیگر از جمله دفاع و تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در تعیین قیمت خوراک پتروشیمی ذی‌نفع هستند، گفت: هیئت دولت آیین نامه قرارداد خوراک را تصویب کرده است که به موجب آن در صورت ایجاد واحدهای پتروشیمی در مناطق محروم و تکمیل زنجیره ارزش خوراک تحویلی تا 30 درصد شامل تخفیف می‌شود. البته تاکنون فرمول قیمت خوراک در دولت تصویب نشده است.

۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۱۲
تعداد بازدید : ۷۵۰