محمدحسین حسین پور کارگزاری پویان
صادرات جهانی LPGدر آغاز سال با روندی کمرمق شروع شده است. در عوض، واردات در ماه فوریه به
دلیل افزایش تقاضا از سوی پتروشیمیهای آسیایی که به LPG روی آوردهاند، افزایش یافته و همچنین انبار کردن پیش از
ماه رمضان نیز بر این موضوع تأثیر گذاشته است. ظرفیت صادرات LPG و اتان ایالات متحده در تابستان همچنان محدود خواهد بود تا زمانی که پروژههای
توسعهای آغاز شود. افزایش ظرفیتهای بزرگتر در این زمینه در نیمه دوم سال 2026 راه اندازی خواهندشد.عرضههای خاورمیانه تحت فشار صادرات
ایالات متحده قرار خواهند گرفت و بازگشت عرضه OPEC+
تأثیر کمی بر صادرات LPG خواهد داشت.
واردات LPG در آسیا برای استفاده در
پتروشیمیها تا ماه mayبه دلیل سوداور نبودن با تهدید مواجه هستند، حتی در حالی که کارخانههای جدید
به تدریج راهاندازی میشوند. توازنهای جهانی LPG و نفتا به دلیل تعطیلی یا غیرفعال شدن کراکرهای بخار تحت فشار قرار خواهد گرفت
و شمال شرق آسیا به عنوان پایدارترین مرکز تقاضاخواهد بود. رشد واردات چین و
هند به دلیل راهاندازی کارخانههای پتروشیمی جدید در چین و تقاضای قوی خانگی در
هند، از کل منطقه آسیایی پیشی خواهد گرفت. نرخ کرایههای )VLGC کشتیهای حمل (LPGممکن است
تحت تأثیر کاهش تعمیر و نگهداری کشتیها نسبت به سال گذشته و عدم وجود محدودیتهای
کانال پاناما قرار گیرد. «صادرات جهانی
LPG سال را کم رمق آغاز کرد؛ واردات در
ماه فوریه با شروع فرایند افزایش موجودی انبارها از سوی پتروشیمیهای آسیایی افزایش یافت.»
«رشد صادرات جهانی LPG
نسبت به سال گذشته بر اساس منطقه مقصد(هزار بشکه در روز)»

«رشد صادرات جهانی LPG
نسبت به سال گذشته بر اساس منطقه مبدأ (هزار بشکه در روز)»

«ظرفیت صادرات LPG آمریکا درطول تابستان محدود باقی خواهد ماند؛ از آن زمان، پروژههای توسعهای
آغاز میشوند و ظرفیتهای بزرگتری نیز در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ به بهرهبرداری
خواهند رسید.»
«ظرفیت های جدید درحال احداث
پایانههای صادرات LPG در آمریکای شمالی (میلیون بشکه در روز)»

صادرات LPG آمریکا بر حسب پایانه مبدأ (میلیون بشکه در روز)»

در تقاضای سنگین از سوی چین، صادرات اتان
ایالات متحده به مرز ظرفیتهای طراحیشده خود رسیده است؛ انتظار میرود نخستین طرحهای
توسعه بزرگ در سهماهه سوم سال ۲۰۲۵ به بهرهبرداری برسند.
ظرفیتهای جدید در حال احداث پایانههای صادرات اتان در آمریکای
شمالی (هزار بشکه در روز)

صادرات اتان ایالات متحده براساس کشور مقصد و ظرفیت کل
پایانه(هزار بشکه در روز)

عرضه در خاورمیانه تحت فشار افزایش صادرات
ایالات متحده باقی میماند؛ بازگشت عرضه OPEC+
تأثیر چندانی بر صادرات LPGنخواهد داشت. عرضه LPG خاورمیانه به دلیل افزایش
صادرات ایالات متحده تحت فشار باقی خواهد ماند، در حالی که تقاضا از هندبه دلیل نزدیکی
به این منطقه نقطه قوت اصلی است. محدودیت های تولید OPEC+بر عرضهLPG در این منطقه تأثیر منفی گذاشته است
➔ عربستان سعودی و به طور کمتری امارات متحده عربی، بیشترین آسیب را از این محدودیت ها متحمل شدهاند.
➔ عرضه قطر، که عضو OPEC نیست، کمتر تحت تأثیر قرار گرفته با توسعه پروژه North
Field East، افزایشهای بزرگتری در سال ۲۰۲۶ مورد انتظار است.»
➔ گسترش Al-Hosn در امارات، که سال گذشته به اتمام رسید، به تدریج عرضهLPG را افزایش خواهد داد، زیرا انتظار میرود که با رفع محدودیت
ها، به طور کاملتر مورد استفاده قرار گیرد.
با این حال، رفع محدودیت هایOPEC+
که از آوریل آغاز خواهد شد، تأثیر کمی بر صادرات LPG
خواهد داشت:
➔ محاسبات نشان میدهد که حجمهای اضافی تقریباً معادل یک VLGC
بیشتر در هر ماه است.
➔
همچنین ممکن است در صورت تضعیف تقاضا برنامه بازگشت عرضه نفت اوپک متوقف شود.
تغییر سالانه صادرات LPG خاورمیانه (بهاستثنای ایران) بر حسب کشور مبدأ (هزار بشکه
در روز)

با پایان یافتن تقاضای گرمایشی زمستان، تقاضا برای خوراک
پتروشیمی اکنون تا پایان تابستان به عنوان عامل کلیدی در تقاضای LPG
در مرکز توجه قرار دارد. انتظار میرود که دو واحد جدید
استیم کراکر و دو واحد PDH، که همگی در چین واقع شدهاند، تا
نیمه سال به بهرهبرداری برسند و درصورت بهره برداری کامل به واردات روزانه 82 هزار بشکه در روز پروپان و 128 هزار بشکه در
روز نفتا نیاز خواهند داشت.(زمانی که به حداکثر ظرفیت خود برسند.) در خلال کاهش واردات پتروشیمی ایالات متحده، بروز یک سری
ازتعطیلی های غیرمنتظره در کارخانههای منطقهای شمال غربی اروپا و تعطیلیهای
اخیر استیم کراکرهای قدیمی در منطقه (ARA) نشانههای کوتاهمدت افزایش تقاضا شمال غربی اروپا وجود دارد. حاشیهسود استیم کراکر در شمال
غرب اروپا از پایان فوریه حدود 100 دلار در هر تن کاهش یافته است که نشان میدهد
این افزایش تقاضای کوتاهمدت تقریباً به پایان رسیده است.
در همین حال، نگرانیهایی برای تقاضای واردات پتروشیمی در
شمال شرق آسیا وجود دارد، زیرا منحنیهای اتی برای پروپان تا ماه می، نشاندهنده
حاشیههایی است که 150 دلار در هر تن کمتر از نقطه سر به سر تولید است . در حالی که نفتا اکنون سودآوربه نظر میرسد.
واردات LPG به عنوان
خوراک استیم کراکر احتمالاً کاهش خواهد یافت.
حاشیه سود جهانی
کراکر های بخار بر اساس نوع خوراک»

حاشیهسود های بحرانی صنایع پتروشیمی تعادلهای
نفتا و LPG را به دلیل تعطیلی واحدها برهم زده است؛ راهاندازی واحدهای جدید و تعطیلی
پالایشگاهها تأثیر چندانی بر محدودیت عرضه ندارد.
افت و خیز عرضه و تقاضای نفتا و LPG در شمالغرب اروپا ناشی از تعطیلی واحدهای استیم کراکر و PDH
و همچنین تعطیلی پالایشگاهها (بر حسب هزار بشکه در روز)

افت و خیز عرضه و تقاضای نفتا و LPG در آسیا ناشی از تعطیلی ها و راهاندازیهای واحدهای کراکر
بخار و PDHبر حسب
هزار بشکه در روز

تقاضای جهانی برای نفتا همچنان روند نزولی
دارد، در حالی که شمالشرق آسیا پایدارترین کانون تقاضا در سطح جهانی باقی مانده
است.
ورود محمولههای نفتا به ۱۰۰ بندر وارداتی برتر بر اساس
منطقه مقصد (هزار بشکه در روز، محور چپ) و
سهم شمالشرق آسیا (درصد، محور راست)

ورود محموله های نفتا به ۱۰۰ بندر وارداتی برتربر حسب هزار
بشکه در روز

رشد واردات در چین و هند همچنان عملکرد بهتری
نسبت به کل منطقه آسیا دارد که این امر ناشی از راهاندازی واحدهای جدید PDH
و افزایش مصرف در بخش خانگی است.
واردات LPGهند(میلیون بشکه در روز)

واردات LPGچین(میلیون بشکه در روز)

واردات در شمال شرق آسیا کاهش یافته است؛ در
حالی که اقتصادهای درحال توسعه در جنوب شرق آسیا
به LPG روی اورده اند.
واردات LPGجنوب شرق آسیا(میلیون بشکه در روز)

واردات LPG ژاپن،کره جنوبی،تایوان(میلیون بشکه در روز)

واردات ال پی جی در شمال غرب اروپا از میانگینهای
فصلی فراتر رفته است، در حالی که عرضه منطقهای در حالت رکود قرار دارد.
صادرات ال پی جی شمالغرب اروپا و مدیترانه بر اساس منطقه مبدأ حمل (هزاربشکه در روز)

واردات ال پی جی شمال غرب اروپا

تهدید تعرفههای آمریکا و تأخیرها همچنان موجب
تداوم عدم قطعیت در بازارها میشوند؛ جریانهای سنتی احتمالاً ادامه خواهند یافت و
ماه آوریل نقطه عطف بعدی محسوب میشود
نرخهای تعرفهای ایالات متحده بر واردات از کانادا، مکزیک
و چین باعث ایجاد عدم قطعیت در بازارها شده است. چین که تنها کشوری است که تعرفههای
ایالات متحده هنوز بر روی آن اعمال میشود هنوز در مقابل،تعرفه ای بر واردات انرژی
از آمریکا(از جمله ال پی جی و اتان)اعمال نکرده است. این دو محصول در سال گذشته ۶۸٪ از کل واردات هیدروکربنهای چین
از ایالات متحده را تشکیل میدادند. در پیشبینی این تعرفهها، برخی خریداران و فروشندگان توافق کردهاند تا بخشی
از بار هزینههای اضافی را به اشتراک بگذارند، هرچند رویکرد متغیر دولت در این
زمینه موجب کاهش تمایل به واردات، به ویژه در بازارهای نقدی، شده است. در اوایل آوریل، انتظار میرود وزارت بازرگانی ایالات متحده
نتایج خود را در خصوص اجرای "تعرفههای متقابل" اعلام کند. بر اساس
اطلاعات ما، این نتایج منجر به وضع تعرفه بر واردات از اتحادیه اروپا خواهد شد که احتمالاً واکنش تلافیجویانهای
از سوی این گروه را به دنبال خواهد داشت.
به طور مشابه، تعرفههای ایالات متحده بر واردات از کانادا
و مکزیک که با توافق ایالات متحده-مکزیک-کانادا همخوانی دارند و شامل نفت و
محصولات تصفیهشده میشوند، تا تاریخ ۲ آوریل متوقف شدهاند.

نرخ کرایه کشتیهای ممکن است به دلیل کاهش
تعمیرات کشتیها نسبت به سال گذشته و عدم وجود محدودیت در کانال پاناما تا ماه ژوئن،
کاهش یابد. نرخهای حمل و
نقل برای مسیرهای حیاتی هیوستون-چیبا و راس تانوراچیبا به ترتیب حدود ۲۶ دلار و ۱۸
دلار در هر تن نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. این کاهش به دلیل عدم وجود
تقاضای پایدار برای گرمایش در آسیا و اروپا و کاهش استفاده پتروشیمیایی در آسیا از
LPG، به دلیل مزیت هزینهای نفتا از اواسط فوریه است. عوامل دیگری نیز وجود دارند که ممکن است همچنان بر نرخهای
حمل و نقل تأثیر منفی بگذارند:
• انتظار میرود حدود ۸۰ کشتی )VLGCمعادل ۱۹.۹٪ از ناوگان) در سال جاری به تعمیرات سالانه بروند،( در مقایسه
با۱۰۲ کشتی سال ۲۰۲۴)
• سطح آب در دریاچه گاتون، منبع اصلی آب برای عملیات قفلهای
کانال پاناما، پیشبینی میشود که حداقل چهار فوت بالاتر از میانگین پنجساله تا ماهMay باشد، که محدودیتهای مربوط به خشکسالی برای عبور کشتیهای از این
آبراه را کاهش میدهد.
از سوی دیگر، گسترش پایانههای صادراتی ایالات متحده باید
از تقاضای تن-مایل حمایت کند، در حالی که تعداد کشتیهای جدیددر سال ۲۰۲۵ کمتر از
میانگین پنجساله است.
• از نیمه دوم سال ۲۰۲۵، گسترش پایانه های ایالات متحده ممکن
است فشار بیشتری بر ظرفیت محدود فضاهای عبور کشتیهای VLGC
در کانال پاناما وارد کند و استفاده از مسیر دماغه امیدنیک
را افزایش دهد، که همچنین از تقاضای تن-مایل حمایت خواهد کرد.
