درباره اتحادیه

در باره اتحادیه

بخش نفت، گاز و پتروشیمی اولین و بارزترین مزیت نسبی کشور، و نقطه اتکای اقتصاد ایران است. با توجه به اهمیت این بخش و لزوم هماهنگی و سازماندهی هر چه بیشتر فعالان حوزه تولید و صادرات فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی عده ای از دور اندیشان و کارآفرینان بخش خصوصی کشور تصمیم گرفتند به جهت اقدامات جمعی و برخورد یکپارچه با تهدید ها و بهره گیری از فرصتها و توان و خرد جمعی گرد هم آیند.

با این تفکر اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفتی ایران در تاریخ 82/11/14با حضور 54 شرکت ضمن اخذ مجوز از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاسیس گردید و هم اکنون این اتحادیه با داشتن حدود 300 عضو از بزرگترین تشکل های اقتصادی در کشور محسوب می شود که نقش مهمی در  ارتقاء کیفی و کمی صادرات فرآورده‌های نفتی، ارزآوری به داخل کشور و اشتغال زایی به عهده داشته است.

 

برخی از اهداف و وظائف اتحادیه براساس اساسنامه آن عبارتند از : 

-      تلاش جهت ساماندهی کلیه امور تولید، صادرات، واردات، ترانزیت، سواپ و بنکرینگ.

-   جمع‌آوری اطلاعات پیرامون تولید، عرضه، تقاضا، قیمت و بازارهای مصرف و در دسترس قرار دادن آنها برای ارتقاء دانش اعضاء.

-   بازاریابی مستمر جهت کالا و خدمات قابل عرضه اعضاء و بهره‌گیری از ره‌یافت‌های جدید برای افزایش سهم در بازارهای مختلف و گسترش فعالیت‌ها.

-      ارائه خدمات به اعضاء و تلاش در جهت رفع مشکلات اعضاء.

-   همکاری با مراجع ذیربط جمهوری اسلامی ایران از طریق ارائه نظرات تخصصی در تهیه، تنظیم و تغییر قوانین، مقررات و بخشنامه های مرتبط با صادرات فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی.

-   همکاری با فعالان اقتصادی در بخش های دولتی، عمومی و خصوصی کشور در جهت رفع موانع تولید و خدمات و ارتقاء صادرات فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی.

-   ایجاد ارتباط با بانک‌ها و سازمان‌های اعتباری کشور و همچنین سازمان‌های مالی و پولی بین الملل جهت فراهم سازی خدمات و تسهیلات مالی و اعتباری برای اعضاء.

-   ایجاد ارتباط با کلیه مراجع و سازمانهای دولتی و همچنین اتحادیه ها و تشکلهای غیر دولتی و نیز اشخاص حقیقی و حقوقی ذیصلاح جهت رفع مشکلات و ایجاد تسهیلات در کلیه بخشهای مرتبط با صادرات فرآورده‌های  نفت،گاز و پتروشیمی از جمله حمل و نقل، امور گمرکی، انبار داری و مخازن، بسته بندی، کنترل کیفیت و استاندارد، تأمین مواد اولیه و غیره.

-      جذب افراد حقیقی و حقوقی واجد صلاحیت جهت عضویت در اتحادیه.

-      ایجاد واحد کنترل کیفیت و بازرسی جهت نظارت و حصول اطمینان از رعایت مقررات و استانداردهای ملی و بین المللی مربوطه.

-   ایجاد واحدهای آموزشی و تحقیقاتی، برگزاری نمایشگاه ها و همایش های تخصصی و بازرگانی در داخل و خارج از کشور و همچنین هماهنگی و اعزام هیأتهای تخصصی به سایر کشورها و حضور در همایش های خارجی مرتبط با فعالیت اتحادیه.

-      تشکیل دفاتر  در خارج از کشور به منظور کسب و تحقق اهداف اتحادیه.

-   قبول داوری و حکمیت در جهت حل و فصل اختلافات فیمابین اعضاء و نیز میان اعضاء و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی.

-   اطلاع رسانی شفاف و منظم در داخل و خارج اتحادیه از طریق وب سایت اتحادیه، انتشار کتب و نشریات و ارسال خبرنامه الکترویکی و دیگر روش‌های متداول اطلاع رسانی، درباره اقدامات اتحادیه، قوانین و مصوبات ملی و بین المللی مربوطه، فرصت‌ها و دیگر موارد لازم با کسب مجوز از مراجع ذیربط .

-   تشویق و ترغیب اعضاء جهت توسعه همکاری از طریق تاسیس شرکت های سرمایه‌گذاری،کنسرسیوم‌های صادراتی و اقتصادی،مشارکت،عقود اسلامی،شرکت های تعاونی و سایر موارد مشابه.

-   معرفی اعضاء به وزارتخانه ها، سازمان ها و دستگاههای مختلف جهت استفاده از خدمات و تسهیلات مورد نیاز و همچنین عضویت در کمیته های تخصصی ، علمی و صنفی.

-   ارائه پیشنهادات اجرایی و تعامل در راستای تحقق اهداف اتحادیه به نهادها ، سازمان ها ، وزارتخانه ها و دستگاه‌های ذیربط، خاصه وزارت نفت و کمیسیونهای تخصصی مربوطه در مجلس شورای اسلامی.

-   کوشش برای جذب سرمایه، بازار، فن آوری، مدیریت، دانش فنی و نیروی انسانی ماهر داخلی و خارجی جهت ساماندهی موارد مرتبط با صادرات فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی برای اعضاء.

-      اخذ و اجرای آن دسته از وظایف اجرایی و تفویضی قوای سه گانه که به "اتحادیه" واگذار می شود.

-      برنامه ریزی و پیگیری درمورد بهره مندی بیشتر اعضاء از سیاست های حمایتی دولت و سایر قوا.

-      تلاش و تعامل جهت کاهش تصدی گری دولت در صادرات فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی.

                                 

این اتحادیه به جهت گسترش فعالیت و تمرکز و تقویت همکاریهای اعضاء با پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب مجمع عمومی فوق العاده اتحادیه از تاریخ 27خرداد ماه 1384 بنام اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران تغییر نام یافت و در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌های فعال در این سه بخش عضو اتحادیه می باشند. 

 

 

 

 

ارکان اتحادیه

ارکان اتحادیه عبارتند از:

o      مجمع عمومی

o      هیات مدیره

o      بازرس

 

اهم اقدامات و فعالیت های اتحادیه

-      پیگیری مشکلات صنفی اعضاء از جمله از مشکلات بانکی، مالیاتی، گمرکی، استاندارد، حمل و نقل و غیره.

-      مشارکت یکپارچه در نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی ایران به طور مرتب و سالیانه.

-      اطلاع رسانی گسترده به عموم از طریق نشر اخبار و همکاری نزدیک با رسانه ها و ارباب جراید.

-      ارتباط با سفارت های ایران در خارج از کشور و سفارت‌های کشورهای خارجی و اتاقهای بازرگانی و دیگر مراجع ملی و بین المللی اقتصادی، بازرگانی جهت رد و بدل کردن اطلاعات و فرصتهای تجاری.

-      نرخ گذاری صادراتی فرآورده های نفتی و اعلام آن به بانک مرکزی و گمرک.

-      تشکیل صندوق توسعه صادرات فرآورده های نفتی ایران که دستاورد بزرگ اتحادیه محسوب می گردد.

-      برپایی همایش سالانه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با حضور جمعی از صاحب منصبان دولتی، مدیران ارشد بخش های دولتی و خصوصی و اعضاء اتحادیه.

-      انتشار نشریه داخلی تحت عنوان دنیای انرژی به زبان های فارسی و انگلیسی و برنامه ریزی برای توزیع آن در کشور های خارجی از جمله حوزه خلیج فارس.

-      اعزام هیأت های علمی، تجاری به کشورهای خارجی در راستای انجام فعالیت های علمی، صنعتی، اقتصادی، بازرگانی و بازاریابی و گسترش فعالیت های صادراتی فرآورده های اتحادیه.

-      تعامل با خبرنگاران و خبرگزاری ها به منظور درج مشکلات اعضاء در رسانه ها.

-      اطلاع رسانی و برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با فعالیت های اتحادیه و در صورت نیاز معرفی اعضاء به

 دوره های آموزشی سایر سازمانها.

-      تعامل با وزارت نفت، اعزام نماینده به جلسات کارشناسی که در وزارت نفت به منظور بررسی مسائل مربوط به صادرات فرآورده ها، ترانزیت و سواپ و بنکرینگ تشکیل می گردد. همچنین تشکیل جلسات مشترک با معاونت محترم برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت به منظور بحث و بررسی پیرامون مشکلات صنفی اعضاء و تامین خوراک آنها و عرضه کالا در بورس.

 

۲۲ مهر ۱۳۹۲ ۱۲:۲۴
تعداد بازدید : ۱۰,۸۶۷