اساسنامه اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای
نفت، گاز و پتروشیمی ایران
فصل
اول- کلیات
ماده 1- اهداف و موضوع فعالیت:
بهمنظور ساماندهی و قانونمندی در امور حرفهای و تخصصی، ایجاد نظم در امر تولید
و صادرات فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی، امکان بهرهبرداری بیشتر از سرمایهگذاریها،
استفاده از تجربیات علمی و عملی دستاندرکاران این حوزه، انتقال اطلاعات و به هنگام
کردن آنها برای دستیابی به اهداف قانونی توسعه حمایت از بهبود فضای کسبوکار و
همچنین پاسخگویی به مشکلات و نارسائیها در چهارچوب قوانین موضوعه کشور و برخورداری
از سیاستگذاریهای مناسب و یکپارچه در مقاصد تجارتی و خدماتی با هدف دفاع و تأمین حقوق
و منافع مشروع و قانونی اشخاص حقیقی یا حقوقی عضو اتحادیه با موضوع حمایت از تولید
و صادرات، طبق مبانی زیر تشکیل میگردد.
ماده 2- نام تشکل:
«اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی
ایران»
ماده 3- هویت:
«اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی ایران» که در این
اساسنامه اختصاراً «اتحادیه» نامیده میشود، در اجرای بند (ک) ماده (5) قانون
تشکیل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (مصوب 15/12/1369 و اصلاحیه 15/09/1373)
که در این اساسنامه اختصاراً «اتاق ایران» نامیده میشود و بر اساس مفاد ماده
5 قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار، با موافقت و نظارت اتاق ایران تشکیل میشود و دارای
شخصیت حقوقی و مالی مستقل است و بهصورت غیرسیاسی و غیرانتفاعی فعالیت مینماید.
ماده 4- تابعیت:
تابعیت اتحادیه ایرانی است.
ماده 5- اقامتگاه:
اقامتگاه قانونی اتحادیه در آدرس استان تهران، شهرستان تهران، بخش مرکزی شهر
تهران، محله عباس آباد – اندیشه، خیابان جهانتاب، خیابان شهید
محمدعلی نقدی، پلاک 10، طبقه همکف _ کد پستی 1576635811 میباشد.
تبصره: تغییر اقامتگاه اتحادیه در تهران از اختیارات
هیئتمدیره است. در صورت تغییر اقامتگاه قانونی اتحادیه مراتب در روزنامه کثیرالانتشار
منتخب آگهی میشود و نیز کتباً به اطلاع اعضاء اتحادیه و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن
و کشاورزی ایران میرسد.
ماده 6- محدوده جغرافیایی فعالیت:
محدوده جغرافیایی فعالیت اتحادیه سراسر ایران است.
ماده 7- مدت فعالیت:
مدت فعالیت اتحادیه از تاریخ ثبت در اتاق ایران نامحدود است.
فصل دوم - وظایف و اختیارات اتحادیه
ماده 8- وظایف و اختیارات اتحادیه عبارتند از:
1-8 تلاش برای ساماندهی امور مرتبط با موضوع
فعالیت اتحادیه از قبیل امور مربوط به تولید، صادرات، واردات، ترانزیت، سواپ و بانکرینگ
فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی
2-8 ارائه خدمات به اعضاء و تلاش در جهت روانسازی فعالیتهای
بازرگانی و صادراتی و رفع مشکلات آنها مشارکت گروهی در تصمیمسازیها و تصمیمگیریها
و تهیه و تنظیم پیشنهادهای مرتبط با موضوع فعالیت اتحادیه
3-8 ایجاد ارتباط با بانکها و سازمانهای اعتباری کشور
و همچنین سازمانهای مالی و پولی بینالمللی در قالب قوانین جمهوری اسلامی ایران با
هدف تسهیل و گسترش خدمات و تسهیلات مالی به اعضاء
4-8 ایجاد بانکهای اطلاعاتی در زمینههای
مرتبط با اهداف و وظایف و اختیارات اتحادیه، اطلاعرسانی شفاف و منظم به داخل و خارج
اتحادیه از طریق راهاندازی شبکه اطلاعرسانی و نشر کتب، مجلات و بروشورهای تخصصی،
وبسایت اتحادیه، انتشار کتب و نشریات و ارسال خبرنامه الکترونیکی و دیگر روشهای متداول
در خصوص اقدامات اتحادیه، قوانین و مصوبات ملی و بینالمللی مربوطه، فرصتها و دیگر
موارد لازم با کسب مجوز از مراجع ذیربط، جمعآوری اطلاعات در مورد حوزههای بازرگانی،
تولید، صادرات، عرضه، تقاضا، قیمت و بازارهای مصرف کالاهای مرتبط و در دسترس قراردادن
این اطلاعات برای ارتقاء سطح دانش اعضاء.
5-8 انجام فعالیتهای علمی و تحقیقاتی مرتبط با مأموریت
اتحادیه در داخل و خارج کشور، گردآوری اطلاعات و تحلیل آنها در حوزه موضوع فعالیت
با هدف ارائه به مراجع تصمیمگیر و اعضاء
6-8 حمایت از منافع مشروع و قانونی مشترک اعضاء و ارائه
خدمات حقوقی و مشورتی به ایشان و صیانت از حقوق معنوی اعضاء از طریق مراجع و نهادهای
قانونی ذیربط
7-8 تشویق و حمایت از سرمایهگذاری مشترک در صنعت، تولید
و صادرات موضوع فعالیت اتحادیه
8-8 ایجاد فرصتهای همکاری و توسعه فعالیت برای اعضاء
9-8 مشارکت در تدوین و اجرای استانداردهای موردنیاز و
انجام کنترلهای کیفی و رتبهبندیهای موردنیاز اتحادیه
10-8 معرفی اعضاء به مراجع ذیصلاح جهت استفاده از خدمات و
تسهیلات قابلارائه و موردنیاز و همچنین عضویت در کمیتههای تخصصی، علمی و صنفی
11-8 ایجاد واحدهای آموزشی و تحقیقاتی،
برگزاری دورههای آموزشی موردنیاز اعضاء و برگزاری همایشهای تخصصی و میزگردها و همچنین
حضور در همایشهای مختلف داخلی و خارجی و ترجمه و تألیف مقالات مرتبط با موضوع نیاز
اتحادیه
12-8 برگزاری و یا حضور در نمایشگاهها
و همایشهای تخصصی و بازرگانی داخلی و خارجی مرتبط با مأموریت اتحادیه
13-8 اعزام هیئتهای تجاری و بازاریابی
به کشورهای خارجی و نیز میزبانی هیئتهای تجاری و بازاریابی از کشورهای خارجی
14-8 پیشگیری از انجام رفتارهای خلاف اخلاق
کسبوکار اعضا با یکدیگر از طریق هماهنگی و نظارتهای مؤثر کمیسیون فنی، نظارت و
پایش اتحادیه و استفاده از ظرفیت کمیسیون انضباطی اتاق ایران
15-8 ایجاد ارتباط با کلیه مراجع و
سازمانهای دولتی و همچنین اتحادیهها و تشکلهای غیردولتی و نیز اشخاص حقیقی و
حقوقی ذیصلاح بهمنظور رفع مشکلات و ایجاد تسهیلات در کلیه بخشهای مرتبط با
صادرات فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی از جمله حملونقل، امور گمرکی، انبارداری
و مخازن، بستهبندی، کنترل کیفیت و استاندارد، تأمین مواد اولیه و غیره
16-8 ایجاد بستر و سازوکار لازم جهت
پذیرش وظایف قابلواگذاری دولت که در اجرای قوانین 5 ساله توسعه اقتصادی، قانون
اجرای سیاستهای اصل 44 و دیگر قوانین مربوط، به اتحادیه واگذار میشود و اجرای صحیح
وظایف واگذار شده و ارائه گزارش عملکرد به دستگاههای مربوطه
17-8 کوشش برای مقید و ملزم نمودن اعضاء
به اجرای صحیح و رعایت شئون تجاری کشور
18-8 اطلاعرسانی و پیگیریهای حقوقی
برای جلوگیری از تولید محصولات غیراستاندارد و تقلبی و قاچاق با همکاری و معاضدت
نهادها و سازمانهای مسئول
19-8 هماهنگی و کمک در معرفی اعضاء جهت
عضویت در سازمانهای تخصصی، منطقهای و بینالمللی در ارتباط با فعالیتهای اتحادیه
20-8 ارائه خدمات مشاورهای برای
انعقاد قراردادها، تفاهمنامهها و پروتکلهای فنی بین اعضاء اتحادیه با نهادهای
داخلی و خارجی
21-8 بازاریابی مستمر جهت کالا و خدمات
قابلعرضه اعضاء و بهرهگیری از رهیافتهای جدید برای افزایش سهم در بازارهای
مختلف و گسترش فعالیتهای اعضاء
22-8 همکاری با مراجع ذیربط جمهوری
اسلامی ایران از طریق ارائه نظرات تخصصی در تهیه، تنظیم و تغییر قوانین، مقررات و
بخشنامههای مرتبط با صادرات فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی
23-8 همکاری با فعالان اقتصادی در بخشهای
دولتی، عمومی و خصوصی کشور در جهت رفع موانع تولید و خدمات و ارتقاء صادرات
فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی
24-8 جذب افراد حقیقی و حقوقی واجد
صلاحیت جهت عضویت در اتحادیه
25-8 ایجاد واحد کنترل کیفیت و بازرسی
جهت نظارت و حصول اطمینان از رعایت مقررات و استانداردهای ملی و بینالمللی مربوطه
26-8 تشکیل دفاتر نمایندگی در داخل و
خارج از کشور بهمنظور کسب و تحقق اهداف اتحادیه
27-8 انجام امور اداری، فرهنگی، علمی، صنعتی،
اقتصادی، بازرگانی، تحقیقاتی، تبلیغاتی و حقوقی در داخل و خارج از کشور
29-8 قبول داوری و حکمیت در جهت حلوفصل
اختلافات فیمابین اعضاء و نیز میان اعضاء و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و
خارجی
30-8 تشویق و ترغیب اعضاء جهت توسعه
همکاری از طریق تأسیس شرکتهای سرمایهگذاری، کنسرسیومهای صادراتی و اقتصادی،
مشارکت، عقود اسلامی، شرکتهای تعاونی و سایر موارد مشابه
31-8 ارائه پیشنهادهای اجرایی و تعامل
در راستای تحقق اهداف اتحادیه به نهادها، سازمانها، وزارتخانهها و دستگاههای
ذیربط، خاصه وزارت نفت و کمیسیونهای تخصصی مربوطه در مجلس شورای اسلامی
32-8 کوشش برای جذب سرمایه، بازار، فنآوری،
مدیریت، دانش فنی و نیروی انسانی ماهر داخلی و خارجی در جهت ساماندهی موارد مرتبط
با صادرات فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی برای اعضاء
33-8 اخذ و اجرای آن دسته از وظایف
اجرایی و تفویضی قوای سهگانه که به اتحادیه واگذار میشود
34-8 برنامهریزی و پیگیری در جهت بهرهمندی
بیشتر اعضاء از سیاستهای حمایتی دولت و سایر قوا
35-8 تلاش و تعامل جهت کاهش تصدیگری
دولت در صادرات فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی
فصل
سوم - عضویت در اتحادیه و شرایط آن
ماده 9- عضویت در اتحادیه به دو صورت اصلی و
افتخاری خواهد بود:
عضو اصلی: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که حوزه
فعالیت و اشتغال آنها صادرات فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی میباشد، میتوانند
با داشتن شروط زیر متقاضی عضویت در اتحادیه باشند:
الف- ارائه اظهارنامه صادراتی مبنی بر
فعالیت مرتبط با صادرات فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی به همراه کارت بازرگانی
معتبر از یکی از اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور یا ارائه
پروانه بهره برداری تولید در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی با ارائه کارت عضویت معتبر
از اتاقهای بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور
ب- نظر موافق کمیسیون فنی نظارت و پایش
مطابق آییننامه مصوب ماده 42 اساسنامه
ج- پذیرش و تعهد به رعایت مفاد اساسنامه
و امضاء مرامنامه اتحادیه
د- پرداخت حق ورودیه و حق عضویت سالیانه
تبصره 1: نظارت بر عضویت و استمرار شرایط عضویت
در اتحادیه توسط کمیسون فنی، پایش و نظارت انجام میگیرد. چگونگی تشکیل، نحوه فعالیت، تعداد
اعضا، نحوه رسیدگی و صلاحیت کمیسیون به تصویب هیئتمدیره هر دوره میرسد.
تبصره 2: در صورتی که هر یک از اعضاء هر کدام
از شرایط عضویت را از دست بدهد، یا به دلیل اعمال محرومیت اجتماعی بر مبنای احکام
قطعی مراجع قضایی جمهوری اسلامی ایران و یا محکومیت در حوزه قاچاق کالا و ارز
داشته باشند، عضویت وی تا احراز مجدد شرایط فوق، تعلیق میگردد.
تبصره 3: تعلیق نوعی توقف عضویت است که با زایل
گردیدن هر یک از شرایط عضویت به وجود میآید. در صورت اعاده شرط زایل شده، مجدداً
عضویت، واجد اعتبار خواهد شد و عضو محق به استفاده از حقوق قانونی خویش میشود،
منوط به اینکه حق عضویت و دیگر تعهدات مالی خود نسبت به اتحادیه را برای کل دوره
تعلیق پرداخت نماید.
تبصره 4: عضویت در اتحادیه به صورت اصلی با حق
رأی و بهصورت افتخاری و وابسته بدون داشتن حق رأی، امکانپذیر است. شرایط عضویت
اعضاء افتخاری و وابسته بهموجب آییننامهای خواهد بود که به تصویب هیئتمدیره میرسد.
تبصره 5: شرکتهای منحله و یا ورشکسته، عضویت
آنان در اتحادیه باطل میگردد.
ماده 10- چنانچه هر یک از اعضاء نسبت به پرداخت
حق عضویت و سایر وجوه مصوب مجمععمومی، تا پایان سال مالی خودداری ورزند، عضویت آن
عضو به حالت تعلیق در خواهد آمد. عضو معلق حق استفاده از حقوق خویش در هر یک از
مواردی را که طبق اساسنامه و یا مقررات به وی اعطا گردیده است، نخواهد داشت.
تبصره 1: عضوی که به هر دلیل شرایط عضویت خود
را ازدستداده باشد، حق شرکت در مجامع عمومی، رأی دادن و نامزد شدن برای ارکان و
استفاده از خدمات اتحادیه را نخواهد داشت.
ماده 11- در صورتی که هر یک از اعضاء تعلیق شده
نسبت به رفع تعلیق به مدت 4 سال اقدام ننمایند، به خودی خود از اتحادیه اخراج میشوند.
عضو اخراج شده به جهت عضویت مجدد در اتحادیه ضمن رعایت کامل ماده 9 اساسنامه میبایست
نسبت به پرداخت دیون خود برای سالهای تعلیقی اقدام نماید.
ماده 12- وظایف اعضاء:
کلیه اعضاء اتحادیه مکلف و متعهد به رعایت مفاد این اساسنامه، مصوبات مجامع
عمومی، آییننامهها و مقررات مصوب هیئتمدیره و همچنین مقید به همکاری جهت دستیابی
به اهداف اتحادیه و قوانین و مقررات، آییننامهها و دستورالعملهای مربوط به اتاق بازرگانی، صنایع،
معادن و کشاورزی ایران میباشند.
فصل
چهارم - ارکان اتحادیه
ماده 13- ارکان اتحادیه عبارتند از:
رکن
اول: مجمععمومی
رکن
دوم: هیئتمدیره
رکن
سوم: بازرس
رکن اول: مجمععمومی
ماده 14- مجمععمومی بالاترین مرجع تصمیمگیری و
متشکل از اعضاء حقیقی یا نمایندگان اعضاء حقوقی اتحادیه است.
1-14 دعوت هر نوبت از مجامع عمومی با
یکبار درج آگهی در جراید کثیرالانتشار منتخب اتحادیه و حداقل ده روز و حداکثر چهل
روز قبل از تاریخ جلسه و با اعلام دستور دقیق جلسه، روز، ساعت و محل برگزاری
مجمع صورت میپذیرد. ضمناً دعوتنامه جداگانهای توسط مقام دعوت کننده برای اعضاء
از طریق تارنمای تشکل اعلام میگردد. همزمان با انتشار آگهی دعوت در جراید کثیرالانتشار
منتخب، مقام دعوتکننده باید از طریق نامه مکتوب با امضای مجاز و تحویل به
دبیرخانه اتاق ایران با معاونت استانها و تشکلهای اتاق ایران هماهنگی نماید.
2-14 نماینده هر عضو حقوقی در "اتحادیه"
جهت شرکت در مجامع عمومی و انشاء رأی باید عضو هیئتمدیره یا مدیرعامل یا نماینده
عضو مربوطه به همراه معرفینامه با صاحبان امضای مجاز باشد. نماینده مزبور مکلف است
شخصاً و اصالتاً در مجامع شرکت کرده و اجازه توکیل این حق را به غیر ندارد. ضمناً
اشخاص حقوقی و حقیقی میتوانند وکالت یک عضو دیگر را در مجمع دارا باشند.
3-14 اخذ رأی در مجامع عمومی "اتحادیه" بهصورت علنی میباشد
مگر زمانی که رأی گیری برای انتخاب یا عزل اعضای هیئتمدیره و بازرسان باشد و یا
بر اساس رأی اکثریت از حاضران مجمع رأی به اعلام کتبی آراء داده شود.
4-14 نماینده اتاق ایران رسمیت جلسه را
اعلام و بلافاصله از میان اعضای حاضر نسبت به انتخاب هیئترئیسه مجمع مرکب از یک
رئیس، دو ناظر و یک منشی (بدون حق رأی در هیئترئیسه) برای اداره جلسه، با نصف
بعلاوه یک اعضای حاضر در جلسه خواهد کرد. سپس هیئترئیسه منتخب اداره جلسه را به
عهده میگیرد.
5-14 مصوبات مجمع در چهارچوب اساسنامه "اتحادیه" با تأیید اتاق
ایران برای کلیه اعضاء لازمالاتباع میباشد.
6-14 منشی جلسه موظف است، صورتجلسهای
مشتمل بر کلیه مصوبات مجمع را تنظیم و منضم به فهرست اعضاء حاضر به امضای هیئترئیسه
مجمع و نماینده اتاق ایران برساند.
7-14 حضور نماینده اتاق ایران در کلیه
جلسات مجمععمومی (عادی، مؤسس، فوقالعاده) بهعنوان ناظر ضروری است و میتواند
بدون حق رأی اظهارنظر نماید.
8-14 "اتحادیه" باید صورتجلسات
مجامع عمومی (عادی، مؤسس، فوقالعاده) منضم به فهرست حاضران در جلسات را برای اتاق ایران ارسال نماید.
9-14 اتاق ایران باید از پذیرش و تأیید
صورتجلسات مجامع عمومی و یا هیئتمدیره تشکلهایی که متضمن موارد نقض آییننامه
تشکلهای اقتصادی یا اساسنامه و یا قواعد مسلم قانونی باشد اجتناب نماید.
10-14 برگزاری مجامع عمومی بهصورت حضوری و یا آنلاین
امکانپذیر است. کلیه ضوابط و مقررات ناظر بر جلسات حضوری، منطبق بر اسناد بالادستی
مصوب شورایعالی نظارت در جلسات مجامع آنلاین نیز حاکم خواهد بود. در صورت نیاز به
مقررات تکمیلی در قالب دستورالعملهای مصوب هیئترئیسه اتاق ایران تدوین خواهد شد.
ماده 15- انواع مجامع اتحادیه بر دو نوع هستند:
§
مجمععمومی عادی
§
مجمععمومی فوقالعاده
ماده 16- مجمععمومی عادی یک نوبت در سال و
ترجیحاً ظرف چهارماهه اول سال مالی وفق ماده 14 تشکیل میگردد. تشکیل مجمععمومی
عادی به طور فوقالعاده به هر تعداد که لازم باشد بلامانع است.
ماده 17- وظایف مجمععمومی عادی به شرح زیر
است:
17-1
استماع گزارش عملکرد اداری و مالی هیئتمدیره
17-2
استماع گزارش بازرس در خصوص عملکرد هیئتمدیره
17-3
بررسی و تصویب گزارش عملکرد اداری، مالی و ترازنامه سالیانه
17-4
استماع گزارش هیئتمدیره پیرامون برنامهوبودجه سال مالی جدید
17-5
تصویب مبلغ ورودیه، حق عضویت سالیانه اعضاء، برنامهوبودجه پیشنهادی توسط هیئتمدیره
17-6
انتخاب یا عزل یا قبول استعفای اکثریت یا جمعی اعضاء اصلی و علیالبدل هیئتمدیره
17-7
انتخاب یا عزل یا قبول استعفای جمعی بازرسان اصلی و علیالبدل
17-8
انتخاب روزنامه کثیرالانتشار
17-9
سایر مواردی که در صلاحیت مجمععمومی فوقالعاده نباشد
تبصره 1: هیئتمدیره میبایست حداقل 20 روز پیشاز
تاریخ مجمععمومی، گزارشهای خود را آماده و جهت بررسی به بازرس اتحادیه ارائه
نماید. بازرس میتواند جهت مطابقت گزارشها، اسناد و مدارک صرفاً با حضور در محل
دبیرخانه نسبت به بررسیهای لازم اقدام نماید.
تبصره 2: بدون قرائت گزارش بازرس، اتخاذ تصمیم
نسبت به ترازنامه و حساب سود و زیان سال مالی معتبر نخواهد بود.
ماده 18- درصورتیکه در مجمععمومی عادی،
عملکرد هیئتمدیره یا صورتهای مالی به تصویب مجمع نرسد، هیئترئیسه مجمع، اعلام
تنفس مینماید. در این صورت هیئتمدیره مکلف است، ظرف مدت یک ماه نسبت به برطرفکردن
ایرادات اقدام و به مجمع گزارش نماید و در صورت عدم تأیید مجدد گزارش مالی یا عملکرد
هیئتمدیره از سوی مجمع، مجمععمومی عادی به طور فوقالعاده میبایست با رعایت
مقررات ماده 14 با دستور انتخاب هیئتمدیره برگزار شود.
تبصره: مجمع تنفس یافته بدون رعایت تشریفات
دعوت برگزار میشود.
ماده 19- هیئتمدیره بایستی حداقل 60 روز قبل
از اتمام مدت مأموریت خود اقدامات لازم نسبت به دعوت برای برگزاری مجمععمومی عادی
وفق ماده 14 بنماید. درهرصورت تا زمان انتخاب هیئتمدیره جدید، هیئتمدیره قبلی
دارای مسئولیت خواهد بود.
تبصره: قصور هیئتمدیره در انجام تکلیف ماده
فوق، در معاونت استانها و تشکلهای اتاق ایران رسیدگی خواهد شد.
ماده 20- مجمععمومی عادی به طور فوقالعاده در
مواقع ضروری به دعوت هیئتمدیره یا بازرس با رعایت ماده 14 اساسنامه تشکیل میگردد.
ماده 21- مجامع عمومی عادی با حضور حداقل نصف
بهعلاوه یک اعضاء رسمیت پیدا میکند و مصوبات آن با رأی موافق لااقل نصف بهعلاوه
یک اعضاء حاضر در جلسه معتبر میباشد. در صورت نرسیدن جلسه به حدنصاب، نوبت دوم
مجمع حداکثر ظرف مدت 20 روز پس از نوبت اول با رعایت ماده 14 اساسنامه برگزار
خواهد شد. جلسه نوبت دوم مجمع با حضور هر تعداد رسمیت ميیابد و تصمیمات آن با رأی
موافق مثبت نصف بهعلاوه یک اعضاء حاضر به تصویب میرسد.
تبصره: در زمان انتخاب هیئتمدیره
و بازرس، انتخاب افراد به اکثریت نسبی آراء صحیح ماخوذه میباشد.
ماده 22- وظایف و اختیارات مجمععمومی
فوقالعاده:
وظایف و اختیارات مجمععمومی فوقالعاده به شرح زیر است:
الف- تغییر و اصلاح
اساسنامه اتحادیه
ب- انحلال اتحادیه و
انتخاب هیئت تصفیه
تبصره: هرگونه تغییر و اصلاح اساسنامه میبایست
به تأیید اتاق ایران برسد.
ماده 23- مجمععمومی فوقالعاده با حضور حداقل
دو سوم اعضاء اصلی اتحادیه رسمیت پیدا میکند و تصمیمات مجمع با دو سوم آراء مثبت اعضاء
حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.
ماده 24- در صورت به حدنصاب نرسیدن جلسه مجمععمومی
فوقالعاده، نوبت دوم مجمع حداکثر ظرف 20 روز پس از نوبت اول با رعایت ماده 14
اساسنامه برگزار خواهد شد. نوبت دوم مجمع با حضور لااقل نصف بهعلاوه یک اعضاء و
در غیر این صورت در نوبت سوم، با حضور لااقل یکسوم از اعضاء رسمیت مییابد و درهرحال،
تصمیمات آن با آراء موافق لااقل دوسوم اعضاء حاضر در
مجمععمومی، معتبرخواهد بود.
ماده 25- با تشخیص ضرورت تشکیل مجمععمومی توسط
بازرس، مراتب به هیئتمدیره اعلام و هیئتمدیره مکلف است، حداکثر ظرف 14 روز از
تاریخ وصول درخواست بازرس، وفق ماده 14 اساسنامه برای تشکیل مجمععمومی دعوت بعمل
آورد. در صورت استنکاف هیئتمدیره، بازرس میتواند رأساً با رعایت ماده 14
اساسنامه اقدام به دعوت به مجمععمومی نماید.
ماده 26- با درخواست کتبی حداقل یکسوم اعضاء
اصلی مبنی بر تشکیل مجمععمومی عادی به طور فوقالعاده و یا مجمععمومی فوقالعاده،
هیئتمدیره باید حداکثر ظرف مدت 20 روز از تاریخ دریافت تقاضای کتبی، اعضاء را جهت
تشکیل مجمع طبق ماده 14 اساسنامه دعوت نماید. در صورت استنکاف هیئتمدیره، درخواستکنندگان
میتوانند دعوت مجمععمومی را از بازرس بخواهند و بازرس مکلف است، حداکثر ظرف 14
روز از تاریخ دریافت تقاضای کتبی، اعضاء را جهت تشکیل مجمع طبق ماده 14 اساسنامه
دعوت نماید و چنانچه بازرس نیز امتناع کند، درخواستکنندگان میتوانند، دعوت مجمععمومی
را از اتاق ایران بخواهند. اتاق ایران، پس از بررسی و احراز عدم توجه هیئتمدیره و
بازرس به درخواست اعضاء نسبت به دعوت از اعضاء برای تشکیل مجمععمومی با رعایت
کلیه تشریفات مندرج در اساسنامه اقدام مینماید.
ماده 27- چنانچه در مهلت مقرر در اساسنامه،
مجمععمومی عادی سالیانه برگزار نگردد، اتاق ایران پس از سه مرتبه اخطار مکتوب به
فاصله یک ماه به اتحادیه، رأساً نسبت به دعوت از اعضا و برگزاری مجمع اقدام مینماید.
ماده 28- در صورت استعفا از عضویت، اخراج و یا
انحلال عضو حقوقی که نماینده آن در ارکان اتحادیه دارای سمت است، مأموریت آن
نماینده نیز بهتبع وی خودبهخود منتفی و زایل خواهد شد.
ماده 29- چنانچه عضو هیئتمدیره اتحادیه از
تشکیلات شرکت متبوعه خود خارج گردد. بهمنظور استمرار حضور در هیئتمدیره میتواند،
حداکثر ظرف مدت 3 ماه روزنامه رسمی دال بر عضویت در هیئتمدیره یکی از شرکتهای
عضو را ارائه نماید. در غیر این صورت هیچ سمتی در هیئتمدیره اتحادیه نخواهد داشت
و بهجای وی عضو علیالبدل دعوت خواهد شد.
رکن دوم: هیئتمدیره
ماده 30- شرایط نامزدی در هیئتمدیره
اتحادیه:
هیئتمدیره اتحادیه
مرکب است از هفت نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علیالبدل که در مجمععمومی عادی و یا
عادی به طور فوقالعاده از بین اعضاء واجد شرایط برای مدت سه سال انتخاب میشوند.
1-30 انتخاب هر یک از اعضاء هیئت مدیره
حداکثر برای دو دوره متوالی و انتخاب مجدد پس از یک دوره فاصله امکانپذیر میباشد.
2-30 اعضاء هیئتمدیره اتحادیه میبایست
دارای کارت بازرگانی معتبر از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی باشند.
3-30 بعد از اختتام دوره مأموریت هیئتمدیره
تا انتخاب و تعیین هیئتمدیره جدید، کلیه مسئولیتهای اداره امور اتحادیه، همچنان بر
عهده اعضاء هیئتمدیره قبلی باقی خواهد ماند.
4-30
اعضاء حقوقی جهت نامزد شدن در هیئتمدیره میبایست، مدیرعامل یا عضو هیئتمدیره
شخصیت حقوقی را معرفی نمایند و اعضاء حقیقی و حقوقی نیز جهت نامزد شدن در هیئتمدیره
شخصاً در جلسه مجمععمومی حضور یابند.
5-30 داوطلب عضویت در هیئتمدیره باید از
زمانی که آگهی دعوت به مجمععمومی انتشار مییابد، حداکثر تا 7 روز باقیمانده به تشکیل
مجمععمومی عادی، درخواست داوطلبی خود را با پیوست مدارک لازم شامل: نامه اعلام
نامزدی در انتخابات هیئتمدیره بر روی سربرگ و با مهر و امضاء صاحبان امضاء مجاز،
تصویر شناسنامه و کارت ملی فرد نامزد در انتخابات هیئتمدیره، تصویر آخرین آگهی تغییرات
مدیران اشخاص حقوقی، تصویر کارت بازرگانی معتبر در هریک از اتاقهای بازرگانی،
صنایع، معادن و کشاورزی و سوابق اجرایی جهت عضویت در هیئتمدیره را به دبیرخانه
اتحادیه ارسال نماید. درخواستهایی که بعد از تاریخ مذکور به دبیرخانه اتحادیه
ارسال گردند، مورد قبول واقع نخواهند شد.
6-30 بررسی مدارک داوطلبان عضویت در
هیئتمدیره اتحادیه توسط دبیر انجام میگیرد و میبایست به تأیید هیئتمدیره
اتحادیه برسد. در صورت رد داوطلبی، دبیر اتحادیه موظف است، علت آن را بهصورت
محرمانه بر اساس تصمیم هیئتمدیره به اطلاع وی برساند. همچنین هیئت مدیره نمیتواند
اشخاصی که بر اساس اساسنامه حائز شرایط عضویت باشند را از کاندید شدن منع نماید.
7-30 داوطلب رد صلاحیت شده میتواند
اعتراض خود را به بازرس اعلام نماید. چنانچه در اثر بررسیها و پیگیریهای همچنان
در تصمیم خود باقی باشند، داوطلب رد شده میتواند اعتراض خود را به اطلاع اتاق
بازرگانی و صنایع و معادن ایران برساند و تصمیم اتاق ایران در این باره قطعی و
لازمالاجرا میباشد.
8-30 نامزد عضویت در انتخابات هیئتمدیره،
میبایست، شخصاً در جلسه مجمع حضور داشته باشد.
9-30 دبیر اتحادیه میبایست 3 روز
مانده به انتخابات فهرست اسامی داوطلبان را که به تأیید هیئتمدیره رسیده است،
همراه با رزومه دریافتی از ایشان، به اعضاء اتحادیه اطلاعرسانی نماید.
ماده 31- شرایط عضویت در هیئتمدیره
اتحادیه:
با رعایت مفاد ماده 9 این اساسنامه و تبصرههای ذیل آن، شرایط عضویت در هیئتمدیره
اتحادیه به شرح زیر است:
الف- متدین به یکی از ادیان رسمی کشور
ب- دارابودن حداقل دانشنامه لیسانس از
یکی از دانشگاههای معتبر داخل یا خارج و پنج سال سابقه کار مرتبط در امور صادرات
فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی یا حداقل دیپلم و 14 سال کار اجرایی مرتبط
ج- دارای معرفینامه از شرکت متبوع خود
که عضو اتحادیه باشد.
د- متقاضیان از جانب اعضاء شخص حقوقی
شرکت در انتخابات هیئتمدیره، میبایست مدیرعامل یا عضو هیئتمدیره شرکت عضو باشند.
ماده 32- هیئتمدیره در اولین جلسهای که
حداکثر ظرف یک هفته بعد از انتخاب آنها تشکیل میشود، از بین خود یک نفر را
بهعنوان رئیس و یک نفر را بهعنوان نائب رئیس انتخاب خواهد نمود.
تبصره 1: اوراق و اسناد تعهدآور و مدارک مالی و
اسناد مجاز اتحادیه با امضاء ثابت رئیس و نایبرئیس هیئتمدیره و در غیاب نائب
رئیس با امضاء یکی از اعضاء هیئتمدیره یا دبیر همراه با مهر اتحادیه معتبر خواهد
بود.
تبصره 2: کلیه مکاتبات عادی اداری با امضاء دبیر
یا رئیس هیئتمدیره همراه با مهر اتحادیه معتبرخواهد بود.
تبصره 3: هیئتمدیره موظف است، اصل صورتجلسه
تعیین سمت هیئتمدیره و صاحبان امضاء مجاز را به اتاق ایران ارسال نماید.
ماده 33- هر یک از سمتهای
هیئتمدیره توسط هیئتمدیره، قابل عزل و یا تجدید انتخاب میباشند.
ماده 34- هیئتمدیره اتحادیه حداقل ماهانه یکبار
به دعوت کتبی رئیس و در غیاب ایشان به دعوت نائب رئیس تشکیل جلسه خواهد داد. جلسات
هیئتمدیره اتحادیه در مرکز اصلی اتحادیه یا در محل دیگری که در دعوتنامه معین
شده باشد، تشکیل خواهد شد.
تبصره: در صورت عدم دعوت توسط رئیس یا نایبرئیس
هیئتمدیره اتحادیه پس از مدت 3 ماه، اتاق ایران رأساً میتواند نسبت به دعوت جهت
برگزاری جلسه هیئتمدیره اقدام نماید.
ماده 35- در صورت استعفا، فوت و یا عزل هر یک
از اعضاء اصلی هیئتمدیره، عضو علیالبدلی که در انتخابات رأی بیشتری داشته است،
برای باقیمانده دوره هیئتمدیره جانشین عضو اصلی خواهد شد. چنانچه در صورت بروز هر
یک از موارد فوق، هیئتمدیره نصاب مقرر در اساسنامه را از دست بدهند، برای مابقی
اعضاء هیئتمدیره، مجمععمومی عادی به طور فوقالعاده با دستور جلسه انتخابات هیئتمدیره
برگزار خواهد شد.
ماده 36- جلسات هیئتمدیره با حضور حداقل چهار نفر
از اعضاء اصلی هیئتمدیره رسمیت پیدا میکند.
ماده 37- اداره جلسات هیئتمدیره با رئیس هیئتمدیره
و در صورت غیبت او با نائب رئیس یا یکی از اعضاء هیئتمدیره است.
ماده 38- تصمیمات هیئتمدیره درهرحال با رأی
حداقل چهار نفر از اعضاء اصلی هیئتمدیره حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.
ماده 39- از مذاکرات و تصمیمات هیئتمدیره،
صورتجلسهای توسط دبیر تنظیم و به امضاء حاضران در جلسه میرسد. اعضاء مخالف
مصوبات میتوانند، نظر خود را مبنی بر مخالفت ذیل امضاء خود تصریح نمایند.
ماده 40- هیئتمدیره میبایست یک نفر شخص حقیقی
را از خارج از اعضاء هیئتمدیره به طور تماموقت بهعنوان دبیر انتخاب و استخدام نماید.
تبصره 1: هیئتمدیره میتواند با مسئولیت خود بخشی
از اختیارات خود را به دبیر تفویض نماید.
تبصره 2: سه جلسه غیبت متوالی و یا شش جلسه
غیبت غیرمتوالی در طول یک سال در جلسات هیئتمدیره به منزله استعفا از عضویت هیئتمدیره
اتحادیه میباشد و عضو علیالبدل جایگزین عضو مستعفی میگردد.
تبصره 3: دبیر میتواند در جلسات هیئتمدیره
بدون حق رأی شرکت کند.
ماده 41- برای انجام امور
اداری و اجرایی اتحادیه دبیرخانهای تحت مدیریت دبیر و زیر نظر هیئتمدیره تأسیس
میگردد.
ماده 42- وظایف و اختیارات هیئتمدیره:
هیئتمدیره نماینده قانونی اتحادیه بوده و از کلیه اختیارات قانونی جهت اداره
امور اتحادیه برخوردار است. اهم وظایف و اختیارات هیئتمدیره به شرح زیر میباشد:
1-42 افتتاح انواع حسابهای بانکی بنام اتحادیه در بانکهای
مجاز و واریز کلیه وجوهات اتحادیه و پرداخت هزینهها از این حسابها
2-42 تعیین صاحبان امضاهای مجاز اسناد و مدارک مالی و تعهدآور
و اوراق عادی و مکاتبات اداری
3-42 اداره و انجام عملیات مالی و پولی و تعهدات مالی و
تحصیل وام طبق اختیارات و ارائه گزارش سالانه عملیات و اقدامات مالی خود به مجمععمومی
4-42 عقد هرگونه قرارداد و تبدیل و تغییر آن راجع به خریدوفروش
و اجاره و تملک اموال منقول بنام و حساب اتحادیه
5-42 پیشنهاد عقد هرگونه قرارداد و تبدیل و تغییر آن راجع
به خریدوفروش و اجاره و تملک اموال غیرمنقول به مجمععمومی عادی جهت تصویب
6-42 استخدام و
عزل و نصب دبیر اتحادیه و تعیین حقوق و مزایا
7-42 اقامه، دفاع
و یا استرداد هرگونه دعوی حقوقی و کیفری با داشتن تمام اختیارات مراجعه به محاکم و
پرداختن به امر دادرسی از حق تجدیدنظر در دادگاههای استان و دیوان عالی کشور،
مصالحه، تعیین وکیل، سازش، ختم و فیصله اختلافات و استفاده از حقوق کلیه امور
مربوط به داوری و کلیه اختیارات مندرج در قوانین آیین دادرسی مدنی و کیفری
8-42 انجام اموری
که طبق موازین قانونی برای اداره اتحادیه و پیشرفت مقاصد و اهداف آن ضرورت داشته و
در اساسنامه منع نشده باشد
9-42 تعیین و اعزام نماینده به شوراها، کمیسیونها، کمیتهها،
هیئتها و مراجع داخلی و خارجی
10-42 تدوین و تصویب مقررات و آییننامههای داخلی
برای اداره بهتر امور دبیرخانه اتحادیه در چهارچوب اساسنامه
11-42 تدوین برنامهوبودجه اتحادیه جهت
ارائه به مجمععمومی
12-42 تهیه صورت دارائی و دیون اتحادیه، تنظیم ترازنامه و
حساب عملکردهای سال گذشته جهت ارائه به مجمععمومی
13-42 ارسال گزارشهای سالانه از عملکرد اتحادیه به اتاق
ایران
14-42 تعیین و تصویب حقوق، مزایا و پاداش مشاوران و
کارشناسان و پرسنل بر اساس پیشنهاد دبیر
15-42 تدوین سیاستها و خطمشیهای کلان اتحادیه جهت
ارائه به مجمععمومی
16-42 تهیه شیوهها
و راهکارهای اجرایی جهت تحقق سیاستها و برنامههای اتحادیه
17-42 همکاری با اتاق
ایران و تشکلهای اقتصادی بهمنظور ایجاد همافزایی، جلوگیری از موازیکاری و
پیشبرد اهداف قانونی
18-42 تصویب عضویت در سایر تشکلها از قبیل فدراسیونها و
کنفدراسیونها و سایر اتحادیهها و انجمنهای ذیربط
19-42 تصویب
تاریخ برگزاری مجامع
20-42 تشکیل
کمیسیونها و کارگروههای ویژه و تخصصی
تبصره: نوع فعالیت کمیسیونها و کارگروههای
ویژه و تخصصی، تعداد اعضاء، طرز انتخاب و وظایف آنها بر اساس آییننامهای خواهد
بود که توسط هیئتمدیره تهیه و تصویب میگردد.
ماده 43- اختیارات و وظایف دبیر:
1-43 اختیارات دبیر را هیئتمدیره تعیین میکند.
2-43 اهم وظایف دبیر به شرح زیر است:
§
تهیه و تدوین برنامههای (کوتاهمدت، میانمدت و
بلندمدت) اتحادیه و ارائه آن به هیئتمدیره جهت بررسی و تصویب
§
تهیه و تدوین پیشنویس بودجه اتحادیه با هماهنگی مسئول
مالی و ارائه آن به هیئتمدیره
§
تهیه ساختار سازمانی مناسب برای انجام امور برنامهریزی
و اجرایی اتحادیه و ارائه آن به هیئتمدیره جهت بررسی و تصویب
§
کنترل دفاتر، اسناد، صورتهای مالی، وصولیها و پرداختهای
اتحادیه
§
نظارت بر فرایند ثبت، ضبط، نگهداری و حفاظت اسناد و ارائه
دفاتر و اسناد مالی اتحادیه به بازرس اتحادیه در محل دبیرخانه اتحادیه با درخواست
وی
§
پیشنهاد تشکیل کارگروههای ویژه در راستای پیشبرد
اهداف قانونی اتحادیه و ارائه به هیئتمدیره جهت بررسی و تصویب
§
انتخاب دبیران کمیسیونها و کارگروههای ویژه و تخصصی و
تهیه و تدوین شرح وظایف آنها و پیشنهاد به هیئتمدیره جهت بررسی و تصویب
§
ارائه گزارش عملکرد اتحادیه به هیئتمدیره
§
ارائه گزارشهای سالانه عملکرد و مالی هیئتمدیره که
به تأیید بازرس رسیده است به اعضاء اتحادیه
رکن سوم: بازرس
ماده 44- شرایط انتخاب بازرس:
1-44 شرایط انتخاب بازرس مطابق ماده 31 اساسنامه همان
شرایط لازم برای انتخاب هیئتمدیره است.
2-44 یک نفر بازرس اصلی و یک نفر بازرس علیالبدل از
اعضاء توسط مجمععمومی عادی برای مدت یک سال انتخاب میشود و انتخاب مجدد آنها
برای دورههای بعدی بلامانع است. افرادی که نامزد پست بازرس اتحادیه میشوند
ترجیحاً تجربه و آشنایی کافی با وظایف و مسئولیتهای بازرس مندرج در لایحه اصلاحی
قانون تجارت را داشته باشند.
3-44 در صورت فوت یا استعفا یا عزل بازرس اصلی، بازرس علیالبدل
جایگزین خواهد شد. تغییر حاصل دراینخصوص، میبایست بهموجب صورتجلسه هیئتمدیره
به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برسد.
ماده 45- وظایف بازرس:
وظایف بازرس به شرح زیر است:
1-45 نظارت بر کلیه
اقدامات و عملیات هیئتمدیره در حدود مقررات این اساسنامه و تطبیق آن با مفاد
اساسنامه، مصوبات مجامع عمومی، ضوابط اتاق ایران و قوانین جاری کشور و در صورت
مشاهده تخلف، اطلاع به هیئتمدیره از طریق دبیرخانه و درخواست رفع آن و در صورت
عدم اصلاح، گزارش مورد به مجمععمومی.
2-45 بازرس
ترازنامه و گزارشهای تهیه شده توسط هیئتمدیره برای تسلیم به مجمععمومی سالانه و
همچنین در صورت لزوم کلیه اسناد و اوراق مالی اتحادیه را مورد بررسی قرار میدهد و
موظف است نظر خود را بهصورت مکتوب در اختیار مجمععمومی بگذارد.
3-45 بازرس حداقل
ده روز قبل از تشکیل مجمععمومی عادی گزارش مکتوب خود در خصوص عملکرد، ترازنامه و
صورتهای مالی را جهت اطلاع اعضاء تهیه و به دبیرخانه ارائه خواهد نمود.
4-45 عنداللزوم تعیین
حسابرس رسمی بنا به پیشنهاد بازرس و تصویب هیئتمدیره
5-45 اقدام به
دعوت و تشکیل مجمععمومی در صورت لزوم، باتوجهبه اختیارات مندرج در این اساسنامه
6-45 شرکت در
جلسات هیئتمدیره بدون داشتن حق رأی
فصل پنجم - منابع مالی
ماده 46- منابع مالی اتحادیه:
منابع مالی اتحادیه عبارتند از:
1-46 ورودیه
عضویت
2-46 حق عضویت سالانه
3-46 هدایا،
عطایا، وقف، قبول وصیت و کمکهای نقدی و غیرنقدی اعضاء یا اشخاص ثالث، وزارتخانهها،
سازمانها، اتاقهای بازرگانی، مؤسسات دولتی، نهادها و سازمانهای عمومی و اخذ وام
از بانکها و مؤسسات اعتباری یا از شرکتها و اشخاص عضو را دارد
4-46 وجوه حاصل از ارائه خدمات به اعضاء
ماده 47- داوطلبین عضویت در اتحادیه باید مبلغ
ورودیه را بهحساب اتحادیه واریز و قبض رسید آن را به دبیرخانه اتحادیه تسلیم
نمایند و رسید آن را دریافت نمایند.
ماده 48- هر عضو علاوه بر ورودیه، باید در هرسال
مبلغ حق عضویت سالانه تعیین شده را بهحساب اتحادیه واریز و قبض رسید آن را نیز به
پیوست نامه رسمی تحویل دبیرخانه اتحادیه نماید.
ماده 49- هیئتمدیره میتواند با ارائه خدمات
به اعضاء و غیر اعضاء، از قبیل برگزاری نمایشگاهها، همایشها و سمینارهای تخصصی،
تشکیل کارگاههای آموزشی، انتشار کتب و نشریات و نظایر آن، داوری و اعزام هیئتهای
تجاری و بازاریابی و غیره هزینههای اتحادیه را تأمین کند.
فصل ششم - انحلال و تصفیه
ماده 50- اتحادیه بهموجب تصمیم مجمععمومی فوقالعاده
منحل میشود.
ماده 51- چنانچه انحلال اتحادیه از سوی مجمععمومی
فوقالعاده باشد، مجمع مربوط مدیر یا هیئت تصفیه انتخاب میکند. انتخاب اعضاء هیئتمدیره
اتحادیه قبل از انحلال، در مقام مدیر یا هیئت تصفیه بلامانع است.
ماده 52- پس از اعلام انحلال اتحادیه و تعیین
هیئت تصفیه، مدیران سابق اتحادیه مکلفند، تمامی اوراق، اسناد، دفاتر، اموال و
اثاثیه اتحادیه را با تنظیم صورتجلسه تحویل مدیر یا هیئت تصفیه نمایند.
ماده 53- مدیر یا هیئت تصفیه با نظارت نماینده
اتاق ایران وضعیت بدهیها و دارائیها را روشن میکند. پس از تسویه، کلیه اموال
منقول و غیرمنقول باقیمانده به اتاق ایران واگذار خواهد شد.
ماده 54- وظایف و تکالیف و اختیارات مدیر یا
هیئت تصفیه دررابطهبا اموال موجود، مطالبات و دیون اتحادیه و بهطورکلی امر تصفیه
طبق مقررات لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347 و مفاد اساسنامه
خواهد بود.
فصل هفتم - سایر موارد
ماده 55- اتحادیه میتواند به تعداد موردنیاز
از مشاوران خبره و کارآمد مرتبط با موضوع فعالیت، خارج از اعضاء اتحادیه جهت بهبود
و پیشبرد امور خود بهرهگیری نماید.
ماده 56- در موارد مسکوت این اساسنامه بر اساس
مقررات لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347 عمل خواهد شد.
ماده 57- درصورتیکه اساسنامه نیاز به تفسیر
داشته باشد، این امر توسط اتاق ایران صورت میپذیرد و نظر اتاق دراینخصوص قطعی و لازمالاتباع
خواهد بود.
ماده 58- رعایت کلیه مصوبات،
آییننامهها و دستورالعملهای اتاق ایران برای کلیه اعضاء و ارکان اتحادیه لازمالاجرا
است.
ماده 59- در خصوص مسائل کلی
و کلان، اتحادیه تابع تشکل بالادستی به تشخیص اتاق ایران میباشد. همچنین چگونگی
ارتباط عملکردی اتحادیه با تشکل بالادستی تابع تصمیم متخذه در مجمع عمومی تشکل
بالادستی میباشد.
ماده 60- کلیه اختلافات و دعاوی احتمالی ناشی
از برگزاری مجامع عمومی در خصوص تشکلهای وابسته به اتاق ایران و یا در ارتباط با
آن نظیر اختلاف اعضای هیئتمدیره با یکدیگر، اعضای تشکل با تشکل مربوطه و غیره
بوسیله کمیته تحت عنوان "کمیته حل اختلاف" متشکل از یک نفر نماینده از
کمیته سیاستگذاری و ساماندهی تشکلهای اتاق ایران و یک نفر نماینده از معاونت
استانها و تشکلهای اتاق ایران و یک نفر نماینده از دفتر حقوقی اتاق ایران، مورد
بررسی و رسیدگی قرار خواهد گرفت و تصمیم کمیته مذکور قاطع اختلاف بوده و برای
طرفین قطعی و لازم الاجرا میباشد.
ماده 61- این اساسنامه در (7) فصل و (61) ماده
و (21) تبصره در تاریخ 04/10/1403 به تصویب مجمععمومی فوقالعاده "اتحادیه
صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی ایران" رسید.
رئیس جلسه
علیرضا کریمی رحمت
آبادی
|
ناظر 1
حسین منیری
|
ناظر 2
رضا فخاری
|
منشی
مرتضی شهریاری کشه
|
نماینده اتاق
سید مسعود عرفانی
|