کمیسیون فرآورده‌های روغنی مورخ 06/01 /94

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:

 

آقایان: اسپندیاری(دبیرکل)، آقایـی راد (روشن شیـمی و پترو سالار یزد)، فتحی (رغن موتور قم و پیام شیمی بهتاز)، اصلان بیگی (روغن موتور رهروان)، اسمعیلی (پالایش البرز آبادان)، منیری (روغن موتور قطران کاوه، روغن موتور قطران کاوه پارس، پالایش فراورده های  نفتی تکران کاوه)، هاشمی (سامان شیمی، گونش شیمی صنعت)، طیبی (روغن موتور پردیس)، جوکار (پیام صادرات)، طباطبایی (افزون روان، کیمیا روانکار پارس)، رحمانی (روغن موتور ایران، روغن موتور پارسیان پارسا، نگاره شیمی غرب، صنایع روغن آریا جم)، شعبانی (پیمان روغن، راد شیمی تهران)، حسینی و باقریان (پترو پالایش مهان)، هادیان فر (روان کاران گیتی پاسارگاد)، عبداللهی (کیان تامین ایرانیان)، قراگزلو (پترو سپید گریس)، گلچین (پترو پردیس، پترو پل جم) علایی (پویان صنعت شرق)، رزقی (روان گستر )، زرین(مهتاب گریس)، لطفی (روان ساز آرین جم)، مشمولی (پالایش و پخش فراورده های میعانات شیمیایی پلیمر پارس هرمزان)

 

غایبین، شرکت های :

ارم شیمی آذربایجان، البرز چلیک ایران، آذر روان ساز، آریا صنعت بهینه، بازرگانی بهنام صادقی خوشدل، بازرگانی و پالایش روغن  پترو اموت پویا، بهاران شیمی بروجن، بهروان شیمی راد، بهروان لرستان، پارس بازرگان، پاک اویل زنجان، پالایش روغن گیلان، پتروستاره صبا، پرشین شل، پیام شیمی راد، تجهیز نیروی زنگان، تعاونی قطران شهاب، تعاونی مروارید مشکین، تکتاز شیمی صنعت، توان شیمی طوس پویا، تولید و بسته بندی و فرآوری محصولات روغن گهر آبادان، تولیدی بازرگانی مشیز، تولیدی بهتران شیمی راد، تولیدی فراز موتور تهران، تولیدی و بازرگانی جلفا کیمیا نوین، تولیدی و صنعتی روغن موتور ستاره لاهیج، تولیدی و صنعتی نیما ماشین، تولیدی روغن ماشین، تولیدی روغن موتور تندروان بهرو، تولیدی روغن موتور نیل شیمی ثامن، تولیدی روغن و گریس سمنان آراء، تولیدی فومن شیمی، تولیدی و صنعتی اروند شیمی سرور، تیزرو گریس گرمسار، دلتا فرایند، دنا شیمی مهر، رادمهر شیمی جهان، روان ساز شیمی صبا، روان کاران صنعت، روانکاران احیاء سپاهان، روزبهان، روغن صنعتی جنوب، روغن موتور آریان اطلس، روغن موتور آسیا، روغن موتور توانگران شیمی، روغن موتور دماوند، روغن موتور دنا استقلال، روغن موتور شتاب، روغن موتور فارسان، روغن موتور لوشان، زرین روغن، زنجان شیمی، زنیط، سازه گستر سایپا، سیمین پارس کرمانشاه، شیمی آرین اردهال، شیمیایی نواندیش قیصریه، شیمی درسلف، صنایع تولیدی روغن و گریس نیکران شیمی، عقاب گریس، فرآیند شیمی زنگان، کیمیا روغن  البرز، کراپ ایران، کربن تک، گروه صرامی، مهتاب موتور گرگان، مهر شیمی سبلان، مهرتاش سپاهان، نفت ایرانول، نفت بهران، نفت پارس، نفت سپاهان، نور شیمی طاها، هما شیمی فرد

 

 

 

پنجمین جلسه کمیسیون فرآورده‌های روغنی سال 1394 رأس ساعت 16:00 روز یکشنبه مورخ 94/06/01 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

 

اخبار کمیسیون:

-       بر اساس اطلاعیه واصله بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت و گاز قزاقستان از تاریخ 14 تا 17 مهرماه سال جاری در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی آلماتی قزاقستان برگزار خواهد شد.

-       طبق نامه واصله از سازمان توسعه تجارت ایران بیست و دومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی نفت گاز در تاریخ 18 و 19 شهریورماه سال جاری در شهر بمبئی هندوستان برگزار خواهد شد.

-       بر اساس نامه واصله از اتاق بازرگانی تهران زمان اعزام هیات تجاری آن اتاق به کشور رومانی به سرپرستی رئیس اتاق، تغییر یافته و در فاصله زمانی 7 الی 11 مهرماه سال جاری انجام خواهد گرفت.

-       طبق نامه واصله از سازمان توسعه تجارت ایران آن سازمان در نظر دارد به‌منظور توسعه صادرات غیرنفتی نسبت به اعزام یک هیات تجاری و سرمایه‌گذاری به کشور صربستان از تاریخ 25 لغایت 28 شهریورماه سال جاری اقدام نماید.

-       پیرو اطلاع‌رسانی قبلی در مورد برگزاری نشست مشترک اتحادیه با هیات اعزامی از کشور هند در تاریخ 94/06/02 و بر اساس نامه واصله از سفارت هند به اطلاع می‌رساند، زمان حضور این هیات در ایران به تعویق افتاده است و جلسه مشترک اتحادیه با هیات مذکور در تاریخ اعلام شده برگزار نخواهد شد.

-       اتاق بازرگانی ایران طی نامه‌ای اعلام نموده است شرکت‌های بولیویایی برای توسعه روابط تجاری با ایران ابراز تمایل نموده‌اند. از اعضاء علاقه‌مند به انجام مناسبات تجاری در کشور بولیوی درخواست می‌گردد تا مراتب آمادگی خود را جهت انعکاس به اتاق ایران به این اتحادیه اعلام فرمایند.

-       بر اساس اطلاعیه واصله ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت و گاز بصره از تاریخ 14 الی 17 بهمن‌ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی بصره برگزار خواهد شد.

-       بر اساس اطلاعیه واصله از مرکز آموزش بازرگانی وابسته به موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت دومین همایش کاربردی تجارت با ترکیه در تاریخ 94/09/05در شهر استانبول همزمان با نمایشگاه اکسپو ایران برگزار خواهد شد.

-       بر اساس نامه واصله از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، دوره  آموزشی "ممیزی انرژی کوره‌ها جهت کاهش مصرف سوخت" از  تاریخ 94/06/25الی 94/06/26 برگزار خواهد شد.

-       بر اساس نامه واصله از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، دوره‌ آموزشی "تحقیق و توسعه و رقابت‌پذیری با رویکرد بازاریابی  و بهره‌وری" در تاریخ 94/06/22 برگزار خواهد شد.

-       جلسه مشترک اتحادیه با معاونت محترم برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در تاریخ 94/05/28 برگزار گردید.

-       جلسه مشترک اتحادیه با مدیرعامل محترم شرکت بورس کالای ایران در تاریخ 94/05/28 برگزار گردید.

-       مدیرکل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نامه ای نظرات تولیدکنندگان در خصوص چالش های مربوط به حمل و نقل جویا شده است. چنانچه نظر و یا پیشنهادی در این مورد وجود دارد، لطفاً شرح آن را کتباً به اتحادیه اعلام فرمایند تا پس از جمعبندی به آن مدیریت منعکس گردد.

 

در ادامه اخبار موارد ذیل عنوان گردید:

·        موضوع بحث و بررسی پیرامون مشکلات صادراتی اعضاء مطرح و نظرات ارائه‌شده در این زمینه عبارتند از:

-       مشکل اصلی برخی از صادرکنندگان فرآورده‌های روغنی مربوط به اعلام درصدی از مواد سوبسیددار در محموله‌های صادراتی گریس می‌باشد که از 3 الی 4 درصد شروع می‌شود و بعضاً تا 50% می‌رسد.

-       در مواردی که مواد سوبسیددار تا 10% اعلام می‌شود،جریمه پرداخت‌شده و کار ادامه می‌یابد.

-       عده‌ای از شرکت‌ها از پرداخت جریمه خودداری می‌کنند، زیرا بر نحوه عملکرد و روغن‌پایه مورداستفاده خود اعتقاد دارند و می‌گویند روغن خوبی است و منتظر می‌شوند تا ببینند تا کجای کار می‌توانند جلو بروند که امیدواریم مشکل برای آنها پیش نیاید.

-       برخی شرکت‌ها محصولی به نام روغن 10 با فلاش پوینت 140 تا 170 دارند که برای تولید گریس مورداستفاده قرار می گیرد.

-       روغن 10 با فلاش 140 تا 170 قسمتی از تولید شرکت‌ها است از این روغن کجا باید استفاده بعمل آید.

-       در فرایند تولید بین 20 الی 22 درصد روغن 10 روغن سوخت تقطیری استحصال می‌شود.

-       با توجه به پیگیری‌هایی که انجام‌گرفته فعلاً ستاد به‌طور ضمنی با صادرات 6/9% روغن سوخت تقطیری موافقت نموده است. اما هنوز کتباً ابلاغ نشده است و احتمالاً در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

-       تنها راه‌حل برای رفع مشکل صادرات گریس این است که روغن 10 با فلاش 140 تا 170 نیز مانند روغن سوخت تقطیری ساماندهی شود.

-       عده‌ای عقیده دارند که مراتب استفاده از روغن 10 با فلاش 140 تا 170 بعد از اعلام درصد مجاز صادرات روغن سوخت تقطیری مورد پیگیری قرار گیرد اما بهترین راه‌حل آن است که این موضوع در بازنگری شیوه اجرای صادرات روغن سوخت تقطیری در دستورالعمل اصلاحی آن لحاظ گردد.

-       قابل‌ذکر است در تحقیقی که در مورد میزان استحصال روغن سوخت تقطیری در فرایند تولید روغن‌پایه از روغن کارکرده توسط پژوهشگاه استاندارد انجام‌گرفته به روغن 10 فلاش 140 تا 170 نیز اشاره‌شده است و دست ستاد برای تصمیم‌گیری در این مورد باز است. یک روش استفاده از این نوع روغن در تولید گریس است و در غیر این صورت لازم است نحوه استفاده از آن ساماندهی شود تا از عرضه خارج از شبکه آن جلوگیری شود.

-       در ارتباط با مسائل خوشنامی عنوان گردید هم‌اکنون مدت اعتبار استفاده از تسهیلات صادراتی یک سال است و بحث چندساله شدن این مدت مطرح است. تمدید خوشنامی دو ماه طول می‌کشد و خوش‌بینانه‌ترین حالت آن 75 روز است که طی فرایند آن مشکلاتی را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند.

-       پیشنهاد این است تا زمانی که یک شرکت خوشنام خلافی مرتکب نشده است، مراتب خوشنامی آن ادامه داشته باشد و نیازی به تمدید آن نباشد و چنانچه خلافی صورت گیرد نام شرکت مربوطه از فهرست شرکت‌های خوشنام حذف گردد.

-       عنوان خوشنامی موجب بروز مشکلات و تخلف برخی شرکت‌ها شده است.

-       بهترین راه رفع مشکل این است که شرکت‌ها رجیستر شوند و تا زمانی که تخلف نکرده‌اند خوشنام باقی بمانند.

-       طی جلسه‌ای که قرار است در آینده نزدیک با مسئولین ستاد برگزار شود، مسائل فوق مطرح خواهد شد.

-       از مدت‌ها قبل اتحادیه به فکر رفع مشکلات مربوط به خوشنامی بوده و دیدگاه ستاد نیز حذف آن است و طی مذاکراتی که با ستاد صورت گرفته موافقت ضمنی آن برای افزایش مدت اعتبار خوشنامی از یک سال به دو الی سه سال اخذ ‌شده است.

-       مراتب افزایش صادراتی روغن سوخت تقطیری به میزان 6/9% در ستاد در حال پیگیری است.

-       چنانچه در مورد مسائل مربوط به صادرات روغن سوخت تقطیری شفاف‌سازی صورت گیرد، به شرکت‌ها کمک خواهد شد تا راحت‌تر صادرات نمایند. همچنین تعداد 2 الی 3 فرم به فرم‌های موردنیاز جهت صادرات روغن سوخت تقطیری اضافه‌شده است. میزان فروش دوره‌ای بایستی با جمع مندرج در دفتر قانونی هماهنگی داشته باشد.

-       در ارتباط با قانون مالیات‌های مستقیم عنوان گردیده پیش بینی می شود، واحدی تحت نظر سازمان امور مالیاتی برای ثبت مالیات‌ها ایجاد شود و خوراک از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت عرضه شود. اشخاص حقیقی با کد ملی و اشخاص حقوقی با شناسه موردسنجش قرار خواهد گرفت.

-       کاهش قیمت نفت موجب ضعف در اقتصاد کشورهای تولیدکننده مانند چین شده است. بازار افغانستان از قیمت‌های platts تبعیت نمی‌کند. هیدروکربور سنگین و سبک 25 دلار کاهش‌یافته است و از 425 دلار به 400 دلار رسیده است.

·        درخواست شرکت تعاونی فاتح یزد مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و نماینده آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی در مورد فعالیت‌های شرکت مزبور ارائه نمود. سپس نسبت به تقاضای مذکور رأی‌گیری با ورقه انجام گرفت و بر اساس نتایج حاصله (23 رأی موافق، 9 رأی مخالف، 1 رأی ممتنع) کمیسیون نیز مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق‌الذکر اعلام نمود.

·        درخواست شرکت نفت ری سان مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و نماینده آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی در مورد فعالیت‌های شرکت مزبور ارائه نمود. سپس نسبت به تقاضای مذکور رأی‌گیری با ورقه انجام گرفت و بر اساس نتایج حاصله (33 رأی موافق) کمیسیون نیز مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق الذکر اعلام نمود.

 

                                   

این جلسه در ساعت 18:30 با ذکر صلوات خاتمه یافت.          

۱ مهر ۱۳۹۴ ۱۴:۰۸
تعداد بازدید : ۱,۹۰۵