صورتجلسه کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز مورخ 94/05/28

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:

آقایان: اسپندیاری (دبیر کل)، مهرپور (پترو یزدان کویر یزد)، زیبادل (سیتکو)، مرادی (پتروگل)، عبدلی (پترو سایان ملایر)، باقریان (پتروپالایش مهان)، همایی (گروه جهانی سیرجان گستر)، خراسانی (زنیط، روشان فام)، احمد ابوترابی(پارسا ادیب پویا)، کاردان (حلال گستر ادیب)، منشوریان (نواندیش قیصریه)، شهریاری (گوهر صفا کرکس، پترو آذر آسیا)، گنجی (ملیکاتجارت صدر)، جهانگیری (میعان انرژی رازی)، قوام (الوان صادق توس)، گلچین (پترو پردیس)، مواسات (گروه صنعتی مکرر)، میمنی (پیشگام صنعت فرس)، شیخ (پرسال)، محمد ابوترابی (میلاد پگاه)، محبی (اکسیرسازان اطلس)، مجتبی خسروجردی (نخل بهارستان پردیس)، شجاعی (پارسا فن آوری ادیب) و خانم بازرگان نیا (سادایران)

 

سومین جلسه کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز سال 1394 رأس ساعت 16:00 روز چهار‌شنبه مورخ 94/05/28 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

 

اخبار کمیسیون:

-       مجمع عمومی عادی سالانه اتحادیه در تاریخ 94/04/22 و توأم با ضیافت افطاری در هتل پارسیان استقلال برگزار گردید. در این جلسه 184 شرکت عضو اتحادیه حضور یافتند. تعداد شرکت‌کنندگان از کمیسیون‌ها به ترتیب کمیسیون فرآورده‌های روغنی 80 نفر از 107 عضو فعال این کمیسیون،  کمیسیون فرآورده‌های پارافینی 23 نفر از 30 عضو فعال، کمیسیون قیر 26 نفر از 44 شرکت فعال، کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز 51 نفر از 85 عضو فعال، کمیسیون نفت، سواپ، ترانزیت و بنکرینگ 4 نفر از 8 عضو فعال

-       بدین ترتیب 75 % از اعضاء کمیسیون روغن، 77% از کمیسیون پارافین، 59% از کمیسیون قیر، 60% از کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز و 50% از کمیسیون نفت، سواپ ترانزیت و بنکرینگ در مجمع شرکت نمودند. قابل‌ذکر است، آقایان فرزان گلچین، عباسعلی اسلامی، حسین منیری، حسن تاجیک خاوه، سید حمید حسینی،‌ احمد ابوترابی گاه، مهدی شریفی نیک‌نفس به‌عنوان اعضاء اصلی و آقایان محسن جوکار دریس و سید محسن ضویی به‌عنوان اعضاء علی‌البدل هیات مدیره انتخاب شدند. ضمناً آقای احمد صرامی فروشانی به‌عنوان بازرس اصلی انتخاب‌شده است. همچنین بر اساس مصوبه هیات مدیره آقای دکتر گلچین به‌عنوان رئیس هیات مدیره و آقای عباسعلی اسلامی به‌عنوان نایب‌رئیس هیات مدیره انتخاب شدند و آقای مهدی اسپندیاری نیز در سمت دبیرکلی اتحادیه ابقا گردید. ضمناً بر اساس مصوبه هیات مدیره نمایندگان اتحادیه در سازمان‌های متعامل به‌قرار ذیل تعیین‌شده‌اند:

ردیف

نام نمابنده

سازمان متعامل

1.         

آقایان فرزان گلچین، مهدی شریفی نیک‌نفس، حسن تاجیک

وزارت نفت

2.         

آقای سیدحمیدحسینی

هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران

3.         

آقایان سیدحمیدحسینی، احمدابوترابی، احمدصرامی

مجلس شورای اسلامی

4.         

کلیه اعضاء هیات مدیره

ریاست جمهوری

5.         

آقایان حسن تاجیک، حسین منیری، سید محسن ضویی

وزارت صنعت، معدن و تجارت

6.         

آقایان عباسعلی اسلامی، احمدابوترابی، فرزان گلچین، سیدمحسن ضویی

گمرک جمهوری اسلامی ایران

7.         

آقایان محسن جوکار، حسین منیری، احمد ابوترابی

ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالاو ارز

8.         

آقایان حسین منیری، محسن جوکار، احمد ابوترابی

سازمان ملی استاندارد ایران

9.         

آقایان حسن تاجیک، مهدی شریفی نیک نفس، محسن جوکار، احمد صرامی

شرکت بورس

10.      

آقایان مهدی شریفی نیک نفس، احمدصرامی، حسین منیری

بانک‌ها

11.      

آقای مهدی اسپندیاری

صندوق توسعه صادرات فرآورده‌های نفتی

قابل ذکر است، اعضاء هیات مدیره به اتفاق دبیرکل طبق برنامه تنظیمی در جلسات مشترکی که با ارگان‌های متعامل برگزار خواهند شد، حضور یافته و نسبت به طرح مشکلات صنفی اعضاء و پیگیری‌های لازم برای رفع آن اقدام خواهند نمود .

-       به دنبال نظرخواهی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد پیش‌نویس شیوه‌نامه بازرسی و توقیف نفت‌کش‌های حامل سوخت مظنون به قاچاق، نظرات کارشناسی اتحادیه با همکاری تعدادی از اعضاء تنظیم و به ستاد منعکس گردیده است.

-       اتاق بازرگانی ایران طی نامه‌ای در خصوص ماده 37 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای مالی کشور از تشکل‌ها نظرخواهی نموده  که مراتب از طریق ایمیل به اعضاء محترم اطلاع‌رسانی شده است. خواهشمند است، ضمن مطالعه ماده مذکور نظرات و پیشنهادات خود را کتباً به دبیرخانه اعلام فرمایید تا پس از جمع‌بندی به اتاق مذکور ارسال گردد.

-       مجمع عادی سالیانه صندوق توسعه صادرات فرآورده‌های نفتی ایران در روز چهارشنبه مورخ 94/04/31 در محل دبیرخانه این اتحادیه برگزار گردید.

-       بر اساس‌نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران اولین نشست شرکت‌های خصوصی و دولتی فعال منطقه اکو در زمینه‌های انرژی در دسامبر سال جاری در ایران برگزار خواهد شد.

-       بر اساس‌نامه واصله از وزارت صنعت، معدن و تجارت اولین همایش بین‌المللی سیاست‌های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال در تاریخ‌های 18 و 19 مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

-       طبق اطلاعیه واصله نمایشگاه بازرگانی تجاری مشترک ایران و اکسپو ارمنستان از تاریخ 16 الی 19 مهرماه  سال جاری در محل نمایشگاه بین‌الملل ارمنستان واقع در شهر ایروان برگزار خواهد شد.

-       اولین همایش ملی تکنیک نوین در تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و تهیه و توزیع فراورده‌های پالایشگاهی ، نفت، قیر، روغن و ...) صنعت نفت ایران در تاریخ 14 و 15 مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

-       بر اساس‌نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران شورای مشترک بازرگانی ایران و برزیل عضو می‌پذیرد. اعضاء محترم در صورت تمایل تا تاریخ 30/05/94 برای عضویت در این شورا فرصت دارند.

-       تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین اتحادیه و بانک توسعه صادرات ایران اخیراً به امضاء رسیده است. متن این تفاهم‌نامه از طریق ایمیل جهت اعضاء ارسال‌شده است.

-       بر اساس‌نامه واصله از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران شوراهای مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان، ایران و کره جنوبی و ایران و اندونزی تشکیل‌شده‌اند. اعضاء محترم در صورت تمایل می‌توانند تا تاریخ 94/06/30 به عضویت این شوراها نائل شوند.

-       با توجه به راه‌اندازی سایت انگلیسی اتحادیه به نشانی www.opex.ir/en/home از اعضاء محترم درخواست می‌گردد تا ضمن بازدید از این سایت نظرات و پیشنهادات خود را به روابط عمومی اعلام نمایند.

-       بر اساس اطلاعیه واصله کنگره ملی اقتصاد مقاومتی از تاریخ 22 الی 25 آذرماه سال جاری با همکاری نهادها و مؤسسات دولتی و غیردولتی در محل سالن اجلاس سران و مصلی تهران برگزار خواهد شد.

-       بر اساس نامه واصله از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، آن سازمان در نظر دارد نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی "تحقیق و توسعه و رقابت پذیری با رویکرد بازاریابی  و بهره وری" در تاریخ 94/06/22 و "ممیزی انرژی کوره ها جهت کاهش مصرف سوخت" در تاریخ 94/06/25 اقدام نماید.

-       بر اساس نامه واصله از اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و بازرگانی ایران یک هیات تخصصی از کشور هند در زمینه انرژی از تاریخ 94/05/31 الی 94/06/03 به کشور ایران سفر خواهند نمود.

 

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل بیان گردید:

·          شرح مختصری راجع به فعالیت‌های اتحادیه ازجمله برگزاری همایش سالانه، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، انتشار نشریه اتحادیه به دو زبان فارسی و انگلیسی، ارتقاء سایت‌های فارسی، درج مقالات علمی در سایت انگلیسی اتحادیه، برنامه‌ریزی برای درج قیمت‌ها در سایت، فراهم نمودن تسهیلات بیمه‌ای ازجمله بیمه درمان، عمر و حوادث و سرمایه‌گذاری، برگزاری نشست های خبری و چاپ سررسید اعضاء، و درخواست از اعضاء برای بازدید روزانه از سایت توضیحاتی ارائه گردید.

·          درخواست شرکت پترو پالایش نیک یزد مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و بنا به دعوت قبلی نماینده آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی در مورد فعالیت‌های شرکت مزبور ارائه نمود. سپس نسبت به تقاضای شرکت مذکور رأی‌گیری با ورقه انجام گرفت و بر اساس نتیجه حاصله (23 رأی موافق) کمیسیون نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق‌الذکر اعلام نمود.

·          درخواست شرکت زرین طیف پارسه مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و بنا به دعوت قبلی نماینده آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی در مورد فعالیت‌های شرکت مزبور ارائه نمود. سپس نسبت به تقاضای شرکت مذکور رأی‌گیری با ورقه انجام گرفت و بر اساس نتیجه حاصله (23 رأی موافق) کمیسیون نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق‌الذکر اعلام نمود.

·          درخواست شرکت زرین شیمی کاویان مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و بنا به دعوت قبلی نماینده آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی در مورد فعالیت‌های شرکت مزبور ارائه نمود. سپس نسبت به تقاضای شرکت مذکور رأی‌گیری با ورقه انجام گرفت و بر اساس نتیجه حاصله (25 رأی موافق) کمیسیون نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق‌الذکر اعلام نمود.

·          درخواست شرکت لوله گستر خادمی مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و بنا به دعوت قبلی نماینده آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی در مورد فعالیت‌های شرکت مزبور ارائه نمود. سپس نسبت به تقاضای شرکت مذکور رأی‌گیری با ورقه انجام گرفت و بر اساس نتیجه حاصله (20 رأی موافق و 4 رأی ممتنع) کمیسیون نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق‌الذکر اعلام نمود.

-       با ایجاد فضا در روابط بین‌الملل نکته ظریفی است. از بحث نفت خام و کاندنسیت اتحادیه استفاده کند. نرخ رقابتی با نرخ ................... نفت به وجود آوریم....................

·        موضوع بحث و بررسی پیرامون مشکلات صادراتی اعضاء مطح و نظرات ارائه شده در این زمینه عبارتند از:

-       کاندنسیت عسلویه برای اولین مرتبه در بورس انرژی عرضه‌شده است. اگر این روند ادامه پیدا کند، جمعی از واحدهایی که خوراک نداشته‌اند باعرضه این محصول در بورس مجدداً فعال خواهند شد که خبر خوبی است. به‌خصوص واحدهایی که نزدیک بنادر در جنوب هستند می‌توانند از این فرصت بهره‌گیری نمایند.

-       پیگیری در مورد تخصیص خوراک یکی از کارهای مهم کمیسیون است. امکان ایجاد بازارهای جدید به وجود خواهد آمد. دولت قول همکاری داده است. امید است، با مذاکرات 5+1 و تصمیم‌گیری‌هایی که برای رفع تحریم‌ها گرفته‌شده، حرکت روبه‌جلوی خوبی انجام پذیرد. چندین جلسه در بخش تولید برگزارشده است. بانک‌ها اظهار نمودند کمک خواهند نمود و واحدهای پتروشیمی نیز نظر مساعد در مورد فروش نسیه اعلام نموده‌اند. امید است اشتغال‌زایی ایجاد شود . کاهش تورم می‌تواند از طریق افزایش تولید صورت پذیرد. با توجه به سقوط قیمت نفت جهانی چنانچه نفت‌های موجود در انبارها وارد بازار شود و به فروش رسد، کاهش قیمت نفت ادامه خواهد یافت. برای تولید و صادرات مشکلاتی هم ایجاد خواهد شد اما با کاهش قیمت نفت، قیمت فراورده‌ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد. امید است بتوانیم حرکت خوبی را شروع کنیم.

-       قبلاً درخواست ماهیانه 50 هزار تن کاندنسیت به امور بین‌الملل شرکت نفت ارائه‌شده ولیکن جوابی نیامده اما خوراک به‌طور غیرمستقیم در بورس عرضه‌شده است.

-       در حال حاضر مشکل قیمت‌گذاری خوراک به چشم می‌خورد که بایستی از طریق مهندسی معکوس تعیین گردد.

-       تولید هزینه‌های زیادی دارد از جمله حمل‌ونقل، فراکشن، بلندینگ و غیره ... وجود دارد. سودها هم مشخص است. قیمت سر مرز هم مشخص است. از طریق مهندسی معکوس باید قیمت مشخص شود.

-       عدم هماهنگی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت موجب شده تا وزارت صنعت، معدن و تجارت پروانه‌هایی صادر نماید که مجوز خوراک ندارند. وزارت نفت توان دادن برخی از خوراک‌ها را ندارد اما توان عرضه خوراک‌هایی مانند LPG را دارد. برای تعداد زیادی از پالایشگاه‌ها پروانه بهره‌برداری صادرشده از صدور 104 پروانه صادرشده به‌جز 15 الی 16 مجوز بقیه باطل‌شده اند. با توجه به احداث پالایشگاه های جدید ستاره خلیج‌فارس و آناهیتا و راه اندازی آنها در آینده و نیازهایی که به فرآورده‌ها مانند بنزین وجود خواهد داشت، خوراک به آن مفهوم وجود نخواهد داشت.

-       پالایشگاه‌هایی هستند که احداث و فرایند سازی شده‌اند، ضمن تعامل با وزارت نفت و شرکت پخش باید کاری صورت گیرد که آنها متضرر نشوند. حتی پالایشگاه‌هایی که می‌خواهند شروع کنند، باید بدانند، اولین کاری که باید انجام دهند تأمین خوراک و اخذ مجوز آن است.

-       ممکن است در حال حاضر خوراک برای برخی واحدها باشد اما با راه‌اندازی پالایشگاه‌های فوق‌الذکر میزان خوراک کمتر خواهد شد. با توجه به اینکه میعانات گازی و چاه‌های نفت پاسخگوی کلیه نیازها نخواهند بود. مساله خوراک برای واحدهایی که می‌خواهند احداث شوند حائز اهمیت است.

سایر مسائل عنوان شده عبارتند از:

-       معمولاً به هنگام ارائه توضیحات متقاضیان عضویت در اتحادیه در مورد فعالیت های ایشان یکی از سؤالاتی که از متقاضیان پرسیده می شود، این است که هدف شما از عضویت در اتحادیه چیست؟ آیا به دنبال خوشنامی هستید یا خیر؟ برخی جواب مثبت . برخی جواب منفی می دهند، هرچند گرفتن خوشنامی برای شرکت‌ها ایده آل شده است اما باید در نظر داشت اهداف مهم تری هم ازجمله مطالبات اعضاء وجود دارد که بایستی مورد پیگیری قرار گیرد. وقتی کالایی در گمرک اظهار می‌شود پس از ارائه مدارک نمونه‌برداری انجام‌گرفته و پس از تشریفات اداری و گمرکی کالا صادر می‌گردد و تعهدی نیز از صاحبان کالاهای خوشنام مبنی بر عدم وجود مواد یارانه‌ای در محموله صادراتی اخذ می‌شود. حال چنانچه خوشنامی برداشته شود، آیا تغییری در پروسه صادرات انجام خواهد گرفت؟ ایده‌آل آن است که این پروسه حداکثر ظرف مدت یک هفته انجام گیرد که در این صورت نیازی به خوشنامی نخواهد بود اما متأسفانه مواردی گزارش‌شده که کالا 2 تا 3 ماه در گمرک متوقف مانده است. مضافاً اینکه در مناطق آزاد و ویژه و برخی استان‌ها ماده 13 دستورالعمل ستاد رعایت می‌شود و نیازی به خوشنامی ندارند، اما چون کارگروه‌های استانی تکمیل نیستند، در مورد نتایج از تهران استعلام می‌گیرند که موجب طولانی شدن پروسه صادرات می‌گردد.

-       طی جلسه‌ای که در وزارت نفت برگزار شد، یک نفر از مسئولین در رابطه با صدور مجوز خوراک اظهار نمود خوراک قابل ارائه خواهد بود، مشتمل بر نفتا، نفت خام، LPG و گاز طبیعی محدود می باشد. توزیع خوراک بایستی نظامند شود و چنانچه واحدی درخواست مجوز نماید، در سیستم دچار مشکل نشود.

 

این جلسه رأس ساعت 18:00 با ذکر صلوات خاتمه یافت.

                         

 

۲۲ آذر ۱۳۹۴ ۱۳:۳۵
تعداد بازدید : ۱,۵۶۴