صورتجلسه کمیسیون فرآورده های روغنی مورخ 94/11/04

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:

آقایان: اسپندیاری (دبیرکل)، بهزادی (تکتاز شیمی صنعت)، زارع (تعاونی فاتح صنعت یزد)، بنی اسدی (پترو سپهر پویا)، ابوطالبیان (بهاران شیمی بروجن)، داوودی (نیما ماشین و روغن موتور دماوند)، کسراییان (روزبهان)، حسن پور (ارم شیمی آذربایجان)، فلاح ابراهیمی (روغن ستاره لاهیج)، منیری (روغن موتور قطران کاوه، روغن موتور قطران کاوه، پالایش فرآورده های نفتی تکران کاوه)، جوکار(پیام صادرات)، فتحی (روغن موتور قم، پیام شیمی بهتاز)، آقایی راد (روشن شیمی، پترو سالار یزد)، شهریار (گوهر صفا کرکس)، صرامی (گروه صرامی)، گلچین (پترو پردیس، پیام شیمی راد)، عسگر زاده (پالایش گستر کیمیا)، باقری کلو و نارستان (گونش شیمی صنعت)، رزقی (روان گستر)، قراگزلو (پترو سپید گریس)، نوری (عقاب گریس)، هادیان فر (روان کارام گیتی پاسارگاد)، رحمانی (روغن موتور ایران، بازرگانی نگاره شیمی غرب، کیمیاروانکارپارس)،  طیبی (روغن­موتورپردیس)، یعقوبی (راد شیمی تهران)، شعبانی (پیمان روغن)، اصلان بیگی (روغن موتور رهروان)، میر[آخورلی (افزون روان)، متینی (روغن موتور آسیا)، و خانم نیکونژاد (نفت ری سان)

 

دهمین جلسه کمیسیون فراورده های روغنی سال 1394 رأس ساعت 16:00 روز یکشنبه مورخ 94/11/04 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

 

اخبار کمیسیون:

       جلسه مشترک اتحادیه با مدیرکل محترم دفتر مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی و نظارت بر حمل‌ونقل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تاریخ 94/10/26 برگزار شد. اهم موارد مطروحه در این جلسه عبارتند از:

v   درخواست بعمل آمد تا فواصل برگزاری جلسات مشترک با جناب آقای خورشیدی کوتاه‌تر شود.

v   پیشنهادات اصلاحی اتحادیه نسبت به رویه اصلاحی صادرات روغن سوخت تقطیری ارائه گردید: ازجمله اضافه شدن گمرک باشماق در مرز عراق به گمرکات مجاز و فراهم شدن امکان صادرات این محصول در بسته‌بندی بشکه در بندرعباس

v   در مورد استمرار یافتن عنوان خوشنامی مذاکره بعمل آمد به نحوی که تا خلاف آن ثابت نشده ادامه یابد.

v   در مورد امکان صادرات مابه‌التفاوت 2/6 % مذاکره بعمل آمد و مقرر گردید فهرست اسامی شرکت‌هایی که رفتار عفیفی در تجارت داشته و اتحادیه نیز قلباً به آنها اعتقاد دارد، به ستاد ارسال شود. از ابتدای امسال درصورتی‌که میزان مابه‌التفاوت در صورت‌جلسه مربوطه قید شده باشد، موردپذیرش قرار خواهد گرفت. بدین ترتیب که آن میزان مابه‌التفاوت مندرج در صورتجلسه بر مبنای 2/6% و متناسب با ظرفیت واحد ذیربط محاسبه خواهد شد. ضمناً چنانچه در سال 94 روغن سوخت تقطیری اظهارشده که عقبه آن به سال 93 مربوط می‌شود، آن نیز پذیرفته خواهد شد.

v   درخواست بعمل آمد تا بحث پذیرش بیمه‌نامه  به‌جای ضمانت‌نامه از طریق ستاد پیگیری گردد.

v   شرکت‌های خوشنام ملزم به سپردن ضمانت‌نامه نباشند.

v   در خصوص استانداردسازی محصولات بلندینگ و مهلت زمان تعیین‌شده تا 9412/15 مذاکره بعمل آمد. ستاد ضمن اشاره به لزوم انجام استانداردسازی به علت تغییرات spec محصولات اظهار نمود، چنانچه شرکت‌ها تا 94/12/15 برای استانداردسازی ثبت‌نام و گواهی ارائه نمایند، مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد شد.

v   در خصوص امکان صادرات روغن 10 مذاکره بعمل آمد.

       جلسه مشترک اتحادیه با مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در تاریخ 94/10/30 برگزار گردید.

       نخستین اجلاس فعالان غیردولتی  وابسته به اتاق‌های ایران، تعاون و اصناف با حضور ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 94/10/29 در سالن اجلاس سران برگزار گردید.

       بر اساس نامه واصله از سازمان توسعه تجارت ایران نمایشگاه در شهر مسکو- روسیه از تاریخ 22 الی 24 اردیبهشت‌ماه سال 1395 برگزار خواهد شد.

       از آن دسته اعضایی که تاکنون فرصت پرداخت حق عضویت سال94 را پیدا ننموده‌اند، درخواست می‌گردد تا با توجه به نزدیک شدن پایان سال جاری هرچه زودتر در این مورد اقدام فرمایند.

       طبق نامه واصله از سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان مذکور در نظر دارد، نسبت به برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان از تاریخ 4 لغایت 6 اسفندماه سال جاری اقدام نماید.

       طبق نامه واصله از سازمان توسعه تجارت ایران آن سازمان در نظر دارد، نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران را از تاریخ 11 لغایت 14 اسفندماه سال جاری در شهر کابل افغانستان برگزار نماید.

       پنجمین نمایشگاه نفت و گاز کنیا از تاریخ 21 لغایت 23 خردادماه سال 1395 در نایروبی پایتخت کشور کنیا برگزار خواهد شد. اتحادیه زمینه مشارکت اعضاء در نمایشگاه فوق را مهیا ساخته است. شایان‌ذکر است، هزینه‌های مربوط به اجاره فضای غرفه به ازای هر مترمربع 380 دلار برای حداقل 9 مترمربع با تجهیزات اولیه می‌باشد.

       دومین نمایشگاه نفت و گاز تانزانیا از تاریخ 17 لغایت 19 تیرماه سال 1395 در دارالسلام برگزار خواهد شد. اتحادیه زمینه مشارکت اعضاء در نمایشگاه فوق را فراهم نموده است. شایان‌ذکر است، هزینه مربوط به اجاره فضای غرفه به ازای هر مترمربع 380 دلار برای حداقل 9 مترمربع با تجهیزات اولیه می‌باشد.

       بر اساس مصوبه هیات مدیره این اتحادیه در نظر دارد، نسبت به تشکیل شورای مشورتی با حضور پیشکسوتان و صاحب‌نظران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در هفته دوم اسفندماه سال جاری اقدام نماید. ازاین‌رو از اعضاء محترم درخواست می‌گردد، تا نقطه نظرات، پیشنهادات و دیدگاه‌های خود را در این مورد هرچه سریع‌تر به دبیرخانه ارسال فرمایند تا پس از جمع‌بندی در شورای مذکور مطرح گردد.

       به دنبال پیگیری‌های بعمل آمده برای رفع مشکل ناشی از صدور بخشنامه‌ای توسط گمرک مبنی بر عدم پذیرش و رسیدگی به اعتراضات صادرکنندگان فرآورده‌های مایع نفت و گاز در مورد ارسال مجدد نمونه به آزمایشگاه، گمرک مذکور با صدور بخشنامه جدیدی به‌عنوان گمرکات اجرایی کشور ضمن لغو بخشنامه قبلی ضوابط مربوط به رسیدگی به این امر را اعلام نموده است که از طریق ایمیل جهت اعضاء محترم ارسال‌شده است.

       بر اساس‌نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران، اتاق ایران و روسیه در نظر دارد هیاتی را جهت بازدید از نوزدهمین نمایشگاه اینترپلاستیکای مسکو از تاریخ 6 لغایت 11 بهمن‌ماه سال جاری به کشور روسیه (شهر مسکو) اعزام نماید.

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل بیان گردید:

·        لغو بخشنامه گمرک در مورد منع انجام آزمایش نمونه شاهد، کار ارزشمندی است که با تلاش اتحادیه به نتیجه رسیده است.

·        در بحث خوشنامی، درخواست بعمل آمده تا زمانی که خلاف آن ثابت نشده است، تداوم  یابد. اما چنانچه  خوشنامی واحدی ابطال گردد، برگشت آن تقریباً غیرممکن خواهد بود.

·        درخواست شرکت پالایش آرین سدید مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و بنا به دعوت قبلی مدیرعامل آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی پیرامون فعالیت‌های شرکت مذکور ارائه نموده و به سؤالات حاضرین پاسخ داد. سپس نسبت به تقاضای شرکت مزبور رأی‌گیری با ورقه انجام گرفت و با توجه به نتایج آراء (30 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع) کمیسیون نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق‌الذکر اعلام نمود.

·        موضوع نامه شماره 613/207/24 مورخ 1394/10/12 دفتر بررسی و تعیین ارزش گمرک جمهوری اسلامی ایران مبنی بر درخواست اعلام قیمت‌های فراورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی به آن دفتر مطرح و نظرات ارائه‌شده در این مورد عبارتند از :

_ بحث قیمت‌گذاری جدید برای فراورده‌های نفتی با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت مطرح است.

_ قبلاً قیمت‌ها موردبازنگری قرارگرفته است. اما قیمت‌های فعلی بر مبنای نفت به میزان 89 دلار است.

_ از حاضرین درخواست بعمل آمد تا نظرات و پیشنهادات خود را در مورد قیمت‌های جدید اعلام نمایند.

_ پیشنهاد بعمل آمد تا برای تعیین نرخ‌های جدید کارگروهی تشکیل شود و جلسه آن در روز شنبه مورخ 1394/11/10 برگزار گردد. ضمناً شرکت های قطران کاوه، نفت ری سان، پیمان روغن، نیما ماشین، تکتاز شیمی صنعت، روغن موتور ایران، کیمیا روانکار، روغن موتور پردیس، سپید گریس، پیام صادرات، رهروان گنبد به عنوان اعضاء کارگروه تعیین قیمت فراورده های روغنی انتخاب شدند.

·        با توجه به صدور بخشنامه اخیر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد لزوم استاندارد سازی محصولات بلندینگ نظرات مشروحه ذیل ارائه گردید :

_ هنگامی که پرسشنامه مربوط به استاندارد سازی توسط یک واحد تولیدی تکمیل و به سازمان استاندارد ارائه می گردد حدود 20 روز طول می کشد تا نمونه برداری انجام شود و حدود 4 روز بعد نیز نتیجه اعلام می گردد. علیرغم آمادگی واحد تولیدی چرا سازمان استاندارد برای انجام کار آماده نیست؟

_ هنگامی که نتیجه آزمایش از سوی کارگروه مبنی بر وجود درصدی از مواد یارانه ای در محموله صادراتی اعلام می‌گردد. صادر کنندگان تا یک مرحله (مواد یارانه ای تشخیص داده شده حداکثر به میزان %10 باشد) حق اعتراض دارند. اگر این میزان بیشتر از %10 باشد خوشنامی قطع می گردد.

_ برخی شرکت ها 4 سال تلاش کرده اند تا به خطای استاندارد پی ببرند. چنانچه فرصت اعتراض کردن داده می شود نبایستی به محض اعلام تشخیص درصدی از مواد یارانه ای در محموله صادراتی، خوشنامی قطع گردد.

_ اگر پاسخ اعلام شود که نمونه کاملاً خارج از ماهیت است، صاحب کالا به مراجع قانونی معرفی می شود. چنانچه بخشی از نمونه جزء ماهیت و بخشی دیگر آن خارج از ماهیت باشد، متقاضی می تواند درخواست برای آزمایش مجدد ارائه نماید. با توجه به خطاهای ناشی از آزمایش و استاندارد حدود 3 الی 4 سال به طول انجام می پذیرد تا خطای آزمون به اثبات برسد.

·        موضوع رویه اصلاحی صادرات روغن سوخت تقطیری مطرح و نظرات ارائه شده به شرح زیر می باشد :

_ کلیت قضیه نسبت به  رویه سابق فرق چندانی نکرده است . بر اساس رویه اصلاحی میزان صادرات روغن سوخت تقطیری از %7 به %9/6 افزایش یافته است.

_ برای شروع کار فرم هایی طراحی شده است، واحد تولیدی که بخواهد در مورد صادرات روغن سوخت تقطیری اقدام نماید ابتدا بایستی CD اطلاعات مربوط به آن واحد را تهیه و به اتحادیه جهت ارسال به ستاد ارائه نماید. متقاضی بایستی تقاضای خود را به اتحادیه ارائه نماید و 15 روز برای بررسی درخواست او فرصت قائل شده اند. مدارک اولیه مربوط به استحصال روغن سوخت تقطیری با مدارک مورد نظر در کارگروه ساماندهی صادرات روغن سوخت تقطیری در محل کارخانه مورد بررسی قرار می گیرد و گزارش اولیه تهیه می شود. مقدار روغن پایه تولیدی بر مبنای %60 روغن کارکرده ورودی به کارخانجات در نظر گرفته می شود.

_ چنانچه میزان ورودی و فروش بر اساس فرمول رعایت شده باشد ، مجوز برای صادرات به میزان %9/6 صادر می گردد.

_ ملاک فروش، کالای ثبت‌شده در دفاتر قانونی است. به محض دریافت درخواست متقاضی ، مدارکی از  ایشان درخواست می شود. در صورت آماده بودن  مدارک  به هنگام بازدید اولیه، طی نامه‌ای  صورتجلسه و تعهدنامه متقاضی برای کمیسیون استان مربوطه ارسال و درخواست  می گردد تاریخ انجام بازدید کارگروه استانی تعیین گردد. آنچه مدنظر و مورداحتیاج است  مدارک مربوط به میزان مصرف خاک، اسید، فاکتور فروش، اظهارنامه صادراتی، بارنامه حمل روغن کارکرده، آنالیز و فرم خوداظهاری است که بایستی مبتنی بر میزان روغن کارکرده ورودی و میزان فروش باشد.

_ چنانچه واحدی فاقد گاز باشد و به سیستم لوله‌کشی دسترسی نداشته باشد مجوز برای صادرات %4 صادرات می شود.

_ قیمت فراورده‌ها پایین آمده است.  به‌عنوان‌مثال اگر قیمت فروش کالایی ا700 تومان باشد، ضمانت‌نامه کمی بیشتر از 1300 تومان از او  مطالبه می‌نمایند. طی جلسه‌ای که با ستاد برگزارشده ، پیشنهاد بعمل آمده  تا بحث ضمانت‌نامه حذف شود و بیمه‌نامه جایگزین آن شود و  آن‌هم به میزان ارزش واقعی کالا باشد.

_ بحث دیگر مربوط به روغن 10 است. حالا شرایط سخت‌تر شده است. قیمت روغن 10 افزایش یافته است اما فلاش پوینت آن پایین‌تر است. سولفور دارد که ممکن است موجب شود تا  این کالا خریدار نداشته باشد. درصدی از روغن 10 با فلاش 130 الی 170 در ساخت گریس به‌کاربرده می شود که به علت مشابهت با مواد یارانه ای و  به علت پایین بودن فلاش پوینت ، درنتیجه آزمون درصدی از مواد یارانه ای  در محموله تشخیص داده می شود که این مساله مشکلات فراوانی برای صاحب کالا ایجاد می‌کند.

_ برای رفع مشکل ضمن مکاتبه با ستاد بایستی درخواست بعمل آید تا درصدی سهمیه برای صادرات روغن 10 صادر شود.

_ عده‌ای از واحدهای تولیدی شاید بخواهند روغن سوخت تقطیری تولیدی خود را به‌صورت داخلی به فروش برسانند که باید رویه آن مشخص گردد.

_ ابتدا بایستی مشکل حمل این محصول مرتفع گردد و حمل آن قانونی اعلام گردد و سپس در مورد فروش داخلی آن تصمیم‌گیری بعمل آید. پیشنهاد این است که در این خصوص ابتدا با ستاد مذاکره شود.

·        موضوع بحث و بررسی پیرامون مشکلات صادراتی اعضاء مطرح و نظرات ارائه شده در این مورد عبارتند از :

_ با توجه به پایین آمدن قیمت فراورده‌ها ، برای صادرات هر مورد اظهار یک نمونه‌گیری انجام می گیرد حتی در مورد کالاهای دارای علامت استاندارد که طبق دستورالعمل بایستی به‌طور رندوم مورد نمونه برداری قرار گیرند. وقتی‌که نمونه‌گیری هم انجام می شود، آزمایشات متعددی در مورد نمونه انجام می گیرد که شاید مورداستفاده قرار نگیرند. مبالغ پرداختی به آزمایشگاه‌ها نیز متفاوت است. بایستی از طریق ستاد و گمرک پیگیری شود تا انجام نمونه برداری به‌طور رندوم صورت گیرد و اینکه تعدد آزمایشات برای یک نمونه به حداقل برسد. ازجمله آزمایش فلاش پوینت در مورد تمام نمونه‌ها انجام گیرد.

_ انجام آزمایشات متعدد باعث شده تا هزینه آزمایشگاهی گزافی به صادرکنندگان تحمیل شود. چنانچه آزمایش سنخیتی با استاندارد ندارد کتباً اعلام فرمایند تا مورد پیگیری قرار گیرد.

_ استفاده از روغن 10 با فلاش پوینت 180 مشکلی به وجود نمی‌آورد و برای کالای تولیدی خریدار وجود دارد.

_ مشکل شرکت روزبهان و سایر شرکت مشابه مستقر در استان خراسان مبنی برقرار نگرفتن گمرک مشهد جزء گمرکات مجاز برای اظهار کالا در آن گمرک و ترخیص آن از گمرکات مرزی مانند میلک که موجب افزایش هزینه برای آن شرکت ها گردیده مطرح و ضمن اشاره به طرح موضوع در جلسه مشترک با مدیرکل محترم دفتر صادرات گمرک و نظر مساعد ایشان برای رفع مشکل مقرر گردید در این خصوص مکاتبه لازم با ستاد انجام گیرد.

·        جمع‌بندی نظرات و پیشنهادات ارائه شده عبارتند از :

_ مکاتبه با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد :

ü     ارائه نظرات و پیشنهادات اصلاحی اتحادیه در مورد رویه اصلاحی صادرات روغن سوخت تقطیری

ü     درخواست اضافه شدن گمرک مشهد به گمرکات مجاز برای اظهار کالا در آن گمرک و ترخیص آن از گمرکات مرزی مانند میلک

ü     استفاده بهینه از روغن 10 و درخواست صدور مجوز برای صادرات این محصول

ü     کاهش یافتن هزینه‌های مربوط به نمونه‌گیری و انجام حداقل آزمایشات مورد لزوم برای هر نمونه

ü     ارائه درخواست پذیرش بیمه‌نامه  به جایگزینی ضمانت‌نامه

ü     طرح موضوع فروش داخلی روغن سوخت تقطیری در جلسه مشترک با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

 

این جلسه رأس ساعت 18 با ذکر صلوات خاتمه یافت.

۲۱ بهمن ۱۳۹۴ ۱۳:۲۹
تعداد بازدید : ۱,۲۵۰