درخواست صنایع پالایشی برای استفاده از قیمت واقعی فروش نفت در فرمول خوراک

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: به منظور کاهش فشار نوسانات قیمت بر نرخ خوراک محصولات پالایشی ایجاد نهاد رگولاتوری بسیار ضروری است چرا که وزارت نفت خود را از قیمت‌گذاری خوراک کنار کشیده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سید حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی خبری اظهار داشت: پالایشگاه‌ها و صنایع پایین‌دستی نفت در فرمول قیمت‌گذاری نفت خام ابهام دارند. بدین صورت که گاهی شرکت نفت قیمت متوسط صادراتی سالانه را اعلام می‌کند، گاهی قیمت کاغذی مد نظر شرکت ملی نفت است و گاهی با فرمول‌های دیگر که برای ما ابهام دارد قیمت نفت را برای گذاشتن در فرمول تعیین قیمت خوراک اعلام می‌کند.

وی افزود: درخواست ما این است که قیمت‌های واقعی فروش نفت برای صادرات در فرمول تعیین نرخ خوراک برای صنایع پایین‌دستی و پالایشی در نظر گرفته شود که در این صورت قطعا تخفیف بیشتری شامل صنایع پایین‌دستی خواهد شد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: در شرایط فعلی بسیار ضروری است که یک نهاد رگولاتوری در بازار برای تعیین قیمت خوراک وجود داشته باشد تا با نوسانات قیمتی بازار نفت فشار به فعالان بخش پایین دستی نفت از جمله صنایع پالایشی وارد نشود.

حسینی ادامه داد: اینطور نیست که مخالفتی با تشکیل نهاد رگولاتوری در بدنه دولت وجود داشته باشد بلکه اراده‌ای برای ایجاد نظام رگولاتوری وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در یک ماه گذشته بازار نفت دچار نوسانات قیمتی زیادی شده که این موضوع در صنایع پایین دستی اثر گذاشت تا جایی که حتی در برخی از محصولات تا 40 درصد با افزایش قیمت در بازار داخلی مواجه شدیم.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: با روش‌های فعلی قیمت گذاری خوراک نمی‌توان به فعالیت ادامه داد چرا که از طرفی با افزایش نامشخص و نوسانی قیمت خوراک مواجه هستیم و از طرف دیگر بازار اجازه افزایش قیمت‌های صادراتی را نمی‌دهد.
۹ مهر ۱۳۹۸ ۱۸:۰۱
تعداد بازدید : ۳۱۶