قیمت واقعی نفت مبنای تعیین نرخ خوراک پالایشگاهها شود

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: اگر وزارت نفت قیمت‌های واقعی را در فرمول تعیین نرخ خوراک واحدهای پالایشی قرار دهد، قیمت خوراک از آنچه اکنون وجود دارد، کمتر خواهد شد.
به گزارش خبرنگار مهر، سید حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی امروز در یک نشست خبری با بیان اینکه طی یک ماه گذشته بازار فرآورده‌های نفتی شرایط پرنوسانی را تجربه کرده است، گفت: تأثیرات قیمتی نفت موجب شد تا بخش پایین‌دستی صنعت نفت که در حوزه فرآورده‌ها است، نوسانات زیادی را تجربه کند به نحوی که نرخ نفت کوره از ۵۱۰ دلار در هر تن به ۴۷۰ دلار کاهش یافت که با روش‌های جاری نمی‌توان چنین شرایطی را مدیریت کرد.

وی ادامه داد: فرمولی که وزارت نفت برای تعیین نرخ خوراک پالایشگاه‌ها استفاده می‌کند، منجر شده تا قیمت خوراک با وجود نرخ کنونی نفت افزایش داشته باشد. به این ترتیب می‌توان گفت خوراک بخش پایین‌دستی صنعت نفتی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد را تجربه کند.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به اینکه دولت در سال گذشته بخشی از تورم را به صورت دستوری کنترل کرد، افزود: دولت بازار ارز را به شکل دستوری مدیریت کرد و اجازه نداد که اوضاع بازار ارز با نوسانات شدیدی روبرو شود اما این مدیریت تا حدی امکان‌پذیر است. به جرأت می‌توان گفت استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی، تأثیر چندانی در سبد معیشتی مردم نداشت.

به گفته حسینی، زمانی که دولت دست از دخالت در بازار ارز برداشت، اوضاع معیشتی مردم آرام گرفت. چنانچه بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات اختصاص دادند اما تأثیری در بازار نداشت.

وی اظهار داشت: دولت درآمد حاصل از حدود دو میلیون و ۱۲۰ هزار بشکه نفت خوراک پالایشگاهی را می‌تواند به صورت مستمر دریافت کند، این در حالی است که در بخش صادرات نفت خام به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی روبرو هستیم و حضور یک نهاد تنظیم‌گر ضروری است.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: انتظار داریم وزارت نفت نرخ نفتی که به بازارهای اروپا یا چین (با تخفیف‌های مشخص) صادر می‌کند را برای محاسبه خوراک پالایشگاه‌ها در فرمول قرار دهد؛ به نظر می‌رسد اراده جدی برای ایجاد یک نهاد رگولاتوری در این حوزه وجود ندارد با وجود آنکه ایجاد چنین نهادی از وظایف شرکت ملی نفت ایران به حساب می‌آید.

حسینی در بخش دیگری از اظهارات خود به رقابت در فضای بورس انرژی اشاره کرد و گفت: باید نقاط مثبت و منفی را در بورس بپذیریم. به طور کلی باید گفت اشتباهات رخ داده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مانند تصمیم‌گیری‌های اشتباه در دولت‌های نهم و دهم بود با این تفاوت که در آن دوره با سرعت بیشتری اقدام به چاره‌جویی می‌کردند.

وی با بیان اینکه از زمانی که وزارت نفت، بخش پالایشی را به بخش خصوصی واگذار کرده است، هیچ دخالتی در حوزه قیمت گذاری نیز ندارد، تصریح کرد: اگر وزارت نفت قیمت‌های واقعی را در فرمول تعیین نرخ خوراک واحدهای پالایشی قرار دهد، بی‌شک قیمت خوراک از آنچه اکنون وجود دارد، کمتر خواهد شد.

این فعال بخش خصوصی در پایان با تأکید بر اینکه شاهد تخفیف‌هایی بین ۷ درصد (بازارهای اروپا) و ۴ درصد (بازارهای آسیایی) برای قیمت نفت هستیم، خاطرنشان کرد: شرایط صنعت بخش پایین‌دستی صنعت پالایش کشور به نحوی است که در حوزه قیر، عراق با جدیت بسیار زیادی به بازار ترکیه ورود کرده و در حال خارج کردن این بازار از دست ایران است.
۱۰ مهر ۱۳۹۸ ۱۰:۱۱
تعداد بازدید : ۳۱۵