لزوم ایجاد نهاد رگولاتوری در صنعت نفت

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی گفت: به منظور کاهش فشار نوسانات قیمت در بخش خصوصی ایجاد نهاد رگولاتوری بسیار لازم و ضروری است، چرا که بعد از واگذاری پالایشگاه‌ها، وزارت نفت خود را از قیمت‌گذاری خوراک صنایع پایین‌دستی کنار کشیده و انجمن صنفی پالایش قیمت‌ها را تعیین می‌کنند.
به گزارش ایسنا، سید حمید حسینی امروز در نشستی خبری با تأکید بر این مسئله که پالایشگاه‌ها نیز در فرمول قیمت‌گاری نفت خام ابهام دارند، تصریح کرد: اگر قیمت‌های واقعی فروش برای صادرات را در فرمول فروش نفت خام به پالایشگاه‌ها در نظر بگیرند قطعا تخفیف بیشتری شامل حال صنایع پایین‌دستی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی لازم است که شورای رقابت برای ایجاد این نهاد اقدام کند تا با نوسانات بازار نفت فشار به بخش خصوصی وارد نشود، گفت: با راه‌حل‌های فعلی همواره در این حوزه با مشکلاتی مواجه خواهیم بود چرا که اراده‌ای برای ایجاد نظام رگولاتوری وجود ندارد، اما اگر این نظام بوجود آید قطعا وضعیت سروسامان پیدا می‌کند.

حسینی با تأکید بر این مسئله که از ابتدای سال آینده میلادی این مشکلات افزایش خواهد یافت، تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه در فروش نفت کوره به دلیل گوگرد بالا با مشکلاتی روبرو خواهیم شد که در پی آن برخی فراورده‌ها انباشت می‌شوند، تولید پالایشگاه‌ها کاهش می‌یابد.

وی افزود: برای تغییر رابطه مالی دولت با پالایشگاه‌ها مهمترین راه حل این است که قرارداد کارگزاری با پالایشگاه‌ها بسته شود. به گونه‌ای که پالایشگاه‌ها در ازای هر بشکه نفت که پالایش می‌کنند کارمزد دریافت کنند.

حسینی با بیان اینکه ایجاد نهاد رگولاتوری برای کاهش فشار نوسانات قیمت در بخش خصوصی امری ضروری است، گفت: در یک ماه گذشته بازار نفت دچار نوسانات قیمتی زیادی شده که این موضوع در صنایع پایین‌دستی اثر گذاشت تا جایی که حتی در برخی از محصولات قیمت‌ها تا ۴۰ دلار در هر تن افزایش یافت.

وی تصریح کرد: با روش‌های فعلی قیمت‌گذاری خوراک پایین‌دست نمی‌توان به فعالیت ادامه داد چرا که در این شرایط بازار اجازه افزایش قیمت‌های صادراتی را نمی‌دهد و همین مسئله موجب می‌شود تا با مشکلات متعددی در این حوزه مواجه شویم.

وی با بیان اینکه در قانون تأسیس وزارت نفت نیز به بخش رگولاتوری توجه شده است، گفت: ایجاد نظام رگولاتوری می‌تواند علاوه بر ساماندهی قیمت‌ها، وظایف کار را نیز مشخص کند که این مسئله هم به نفع دولت و هم به نفع بخش خصوصی است.

حسینی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تفکیک نفت از بودجه مشکلاتی را برای بخش خصوصی ایجاد می‌کند، گفت: این مسئله اتفاق جدیدی نیست بلکه تنها درآمد نفت به بودجه عمرانی اختصاص پیدا می‌کند و بودجه جاری از سایر درآمدها تأمین می‌شود.

همچنین در این نشست فرزان گلچین - نایب رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی با بیان اینکه تصمیمات آنی و خارج از یک قاعده نظام‌مند بخش تولید را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند، گفت: این در شرایطی است که در یک سال و نیم اخیر نوسانات در بخش‌های مختلف مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان بوجود آورده است.

به گفته گلچین در این شرایط تقاضای بخش خصوصی، کاهش نظارت دولت و ایجاد سازوکاری برای عدم تفاوت بین قیمت‌گذاری فروش نفت برای مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی است.

نایب رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی با تأکید بر این مسئله که فرمول قیمت‌گذاری برای فروش خوراک تغییر نکرده اما قیمت محاسبه ارز در فرمول افزایش پیدا کرده است، ‌ گفت: در این شرایط شاهد انباشت کالا در پالایشگاه‌ها خواهیم بود که این مسئله می‌تواند تولید را با مشکلاتی مواجه کند به همین دلیل لازم است که دولت نگاه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشد.

وی با بیان اینکه رگولاتوری صرفا برای یک صنف نیست، گفت: یکی از مشکلاتی که ما در کشور داریم عدم وجود نظام رگولاتوری است چرا که اگر کارها به صورت سازماندهی و تصمیم‌گیری‌ها توسط افراد متخصص و آگاه صورت گیرد بی‌شک بسیاری از مشکلات کاهش می‌یابد.
۱۰ مهر ۱۳۹۸ ۱۱:۳۰
تعداد بازدید : ۳۰۹