پیش بینی صادرات 10 میلیون دلاری با برگزاری نمایشگاه پایین دست نفت

پیش بینی صادرات 10 میلیون دلاری با برگزاری نمایشگاه پایین دست نفت
اولین نمایشگاه صنایع پایین دست نفت، گاز و پتروشیمی با محوریت بخش خصوصی و حمایت از تولید داخل در تاریخ 13 تا 16 بهمن ماه امسال در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود. این نمایشگاه با تشکیل کارگروه هایی در حوزه تولید و صادرات، استارت آپ ها و دانش بنیان ها،فنی مهندسی و تجهیزات و ... محلی برای حضور بیشتر بخش خصوصی صنعت نفت پیش بینی شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از خبرنگار سهام انرژی، در نشست خبری که صبح امروز 16 آذر ماه 98 در اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی برگزار شد به ارائه اهداف برگزاری اولین نمایشگاه صنایع پایین دست صنعت نفت که با همکاری و حمایت چند نهاد بخش خصوصی در حوزه صنعت نفت است ، پرداخته شد.
رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و عضو شورای سیاستگذاری این نمایشگاه در نشست خبری عنوان کرد: بخش خصوصی ۵۶ درصد اقتصاد کشور را در دست دارد که برای نقش‌آفرینی بیش‌تر آن در سبد مدیریتی کشور راهبردهایی را در حوزه تولید و تجارت در نظر گرفته‌ است. علاوه بر این در بخش تولید ماشین‌آلات نیز راهبردی در نظر گرفته شده که در این حوزه تنها به تکنولوژی و دانش فنی نیازمندیم.
وی تاکید کرد: در سه دهه اخیر پتانسیل ساخت داخل ۸۰ تا ۹۰ درصد رشد داشته است، این در حالی است که ظرفیت‌های عملیاتی کاهش یافته که این مساله به دلیل ترکیب نامتعادل سبد مدیریت کشور است، چرا که در حال حاضر تنها ۱۶ درصد اداره امور در دست بخش خصوصی قرار دارد.
وی با بیان این‌که ۴۰ درصد در دست بخش دولتی، ۲۲ درصد در دست صندوق‌های بازنشستگی و معادل همین عدد در اختیار خصولتی‌ها قرار دارد، اظهار کرد: هدف این است تا این نمایشگاه بتواند حضور بخش خصوصی را در سبد مدیریتی کشور را تغییر دهد.
پدیدار بیان کرد: ساختار اقتصادی کشور با توجه به تحولات سیاسی اجتماعی باید تغییر کند. در درجه اول شناخت وضعیت موجود است و بعد از شناسایی نیاز به راهبرد داریم. در این راستا ما در اتاق بازرگانی راهبردهای تولیدی و تجاری را طراحی کردیم و این نمایشگاه می‌تواند محفل خوبی برای تجلی این راهبردها باشد.
وی افزود: اولین راهبرد تولید برای بازار داخل است. باید سیاست جایگزینی واردات را به عنوان یک اصل مهم بپذیریم. در این زمینه ظرفیت بالایی داریم و قدرت اجرایی‌مان رشد کرده است.
وی راهبرد تولید ماشین‌آلات سنگین کارخانه‌ای که از طریق مونتاژ انجام می‌شود را نیز از جمله راهبردهای برگزاری این نمایشگاه دانست و افزود: راهبرد دیگر ما تولید برای داخل کشور در قالب خودکفایی ملی است. ما مزیت نسبی در این زمینه داریم که باید تبدیل به مزیت رقابتی و ارزش افزوده شود.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: ما بزرگترین منابع انرژی و همچنین نیروی کار و نوآوری را در اختیار داریم که باید از این مزیت‌ها استفاده کنیم و با شناخت توانمندی بتوانیم اقتصاد تک‌محصولی را نجات دهیم و درآمد ملی را تبدیل به ثروت ملی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه در بخش تجهیزات نیاز داریم که تجمیع توان و انتقال دانش فنی صورت گیرد، به 10 قلم کالای صنعت نفت اشاره و تصریح کرد: ما در اتاق بازرگانی در سال 97 و 98، 114 شرکت متوسط و کوچک را شناسایی کردیم که از این تعداد 32 شرکت اعلام آمادگی کردند که در این نمایشگاه به ما بپیوندند.
وی یادآور شد: ‌یکی از اهداف ما در این نمایشگاه رسیدن به یک زبان مشترک بین بخش خصوصی و دولتی است. در این نمایشگاه شرایط معیوب و نامتوازنی که بین دولت و بخش خصوصی وجود دارد، برطرف می‌شود و از تصدیگری دولت نیز کاسته خواهد شد.
محمد ناصری رئیس شورای سیاست‌گذاری اولین نمایشگاه صنایع پایین دستی نفت نیز در این نشست خبری به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری نمایشگاه پایین دست صنعت نفت گفت: در این نمایشگاه، بخش خصوصی وارد میدان شده و در حوزه نمایشگاهی توانمندی‌های خود را در معرض دید قرار می‌دهد و بخش تولید، توزیع و دانش‌بنیان‌ها اطلاعات را به شکل مثبت معرفی خواهند کرد و زمینه تولید بخش‌های مختلف صنعت فراهم می‌شود.
وی افزود: وزارت نفت سالها پشتیبان اصلی ساخت داخل بوده و در این زمینه پیشرو بوده است. اکنون بخش اعظمی از قطعات از داخل تامین می‌شود و امیدواریم این نمایشگاه بستری باشد تا داشته‌ها بیشتر معرفی شده و سازندگان با هم همکاری کنند.
ناصری با بیان اینکه ما در زمینه ساخت داخل می‌توانیم به بازارهای بین‌المللی نیز ورود کنیم، خاطرنشان کرد: بخش عمده تولید ما در صنعت و دانش‌بنیان‌ها قابلیت عرضه در بازارهای بین‌الملل را دارد.
وی در ادامه گفت: نفت، گاز و پتروشیمی ستون فقرات کشور است که امیدواریم در این نمایشگاه، بخش خصوصی بتواند مکمل بالادست نفت باشد.
ناصری گفت: فضای نمایشگاه بین‌المللی نفت کوچک است و ما فرصت ارائه و معرفی بخش خصوصی را به درستی نداریم بنابراین یکی از دلایل برگزاری این نمایشگاه ایجاد فرصت برای بخش خصوصی است. هر ساله 2000 متقاضی برای نمایشگاه بین‌المللی نفت داریم که فقط می‌توانیم 1200 متقاضی را پوشش دهیم و مابقی بیرون می‌مانند. بنابراین این نمایشگاه فرصتی مطلوب برای ارائه توانمندی‌های پایین دست نفت خواهد بود.
وی یادآور شد: بخش فنی مهندسی، تولید، صادرات، ساخت تجهیزات، بانک و بیمه مجموعه فعالیت‌های بخش خصوصی در این نمایشگاه خواهند بود.
وی تاکید کرد: ما سعی کرده‌ایم نقطه‌ضعف‌های نمایشگاه بین‌المللی در این نمایشگاه که 13 تا 16 بهمن ماه اولین نمایشگاه آن برگزار می‌شود، وجود نداشته باشد.
ناصری گفت: کنفرانس‌ها و نشست‌های بخش خصوصی با شرکت‌های بین‌الملل خواهند داشت که ارتباط خوبی در این زمینه برقرار شده و امکان تبادل دانش و سرمایه وجود خواهد داشت.
سعید رفیعی‌فرد دبیر شورای سیاست‌گذاری اولین نمایشگاه صنایع پایین دستی نفت نیز اظهار داشت: در این نمایشگاه شش کارگروه تشکیل شده که اولین آن تهیه محتوای نمایشگاه، دوم شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپها و بخش پژوهش و آموزش هستند، سومین مورد شرکت‌های حمل و نقل، بورس، بانک و بیمه، ساخت و صادرات تجهیزات، چهارمین کارگروه، تولید و صادرات نفت، گاز و پتروشیمی پنجمین کارگروه و کارگروه آخر نیز تولید و صادرات خدمات فنی و مهندسی است.
وی ادامه داد: یکی از اهداف نمایشگاه این بود که مخاطب، بخش خصوصی باشد چراکه هر سال با توجه به اینکه وزارت نفت برگزارکننده نمایشگاه بود، شرکت‌ها به دنبال قرارداد و همکاری با خود وزارت نفت بودند و بخش خصوصی در متن قرار نداشت. اکنون با این نمایشگاه می‌توانیم بخش خصوصی را در متن قرار دهیم.
مجتبی اسلامی نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری اولین نمایشگاه صنایع پایین دستی نفت نیز گفت: یکی از مشکلاتی که نمایشگاه بین‌المللی نفت داشت این بود که با توجه به تعداد متقاضیان، امکان جانمایی شرکت‌های بخش خصوصی وجود نداشت و ملاقات‌هایی بین بخش خصوصی برگزار نمی‌شد اما این نمایشگاه زنجیره ارزشی از حوزه استارتاپها تا بازار بخش خصوصی فراهم خواهد کرد.
وی با بیان اینکه موضوع اصلی این نمایشگاه صادرات و فناوری خواهد بود، خاطرنشان کرد: طی 30 سال گذشته ظرفیت زیادی شکل گرفته به طوری که 85 درصد نیاز تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور تولید می‌شود و به لحاظ امکانات ماشینری کامل هستیم.
اسلامی خاطرنشان کرد: اگر فضای صادرات فراهم شود و کشورهایی که اتحاد استراتژیک با آنها داریم، از این نمایشگاه بازدید کنند، می‌توانیم صادرات داشته باشیم و پیش‌بینی می‌شود که 10 میلیارد دلار امکان صادرات فراهم شود.
۱۶ آذر ۱۳۹۸ ۱۵:۵۱
تعداد بازدید : ۲۹۵