رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق بارگانی تاکید کرد:

اولین نمایشگاه تخصصی صنایع پایین دستی صنعت نفت بستر حضور واقعی بخش خصوصی

اولین نمایشگاه تخصصی صنایع پایین دستی صنعت نفت بستر حضور واقعی بخش خصوصی
اگر بپذیریم که می بایست با توجه به تحولات اخیر اصلاحی در ساختار اقتصادی کشور ایجاد شود باید راهبردهایی اتخاذ کنیم که سازندگان تجهیزات صنعت نفت به شکلی مستقیم امکان حضور در بازارهای داخل و خارج را پیدا کنند واینک اولین نمایشگاه صنایع پایین دستی صنعت نفت ایران می تواند بستری مناسب برای این کار تلقی شود.
به گزارش پایگاه خبری صدای دیپلماسی ایران(idva) رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق بارگانی پیش از ظهر امروز طی یک نشست خبری به مناسبت برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی صنایع پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به این که تحولات جدید ایجاب می کند که برای تغییر ساختار اقتصادی کشور راهبردهای جدیدی تدوین شود گفت: در سه دهه اخیر پتانسیل ساخت داخل ۸۰ تا ۹۰ درصد رشد داشته است، و این در حالی است که ظرفیت‌های عملیاتی کاهش یافته که این مساله به دلیل ترکیب نامتعادل سبد مدیریت کشور است، چرا که در حال حاضر تنها ۱۶ درصد اداره امور در دست بخش خصوصی قرار دارد.

وی ادامه داد:باید سیاست جایگزینی واردات را به عنوان یک اصل مهم بپذیریم.ما در این زمینه ظرفیت بالایی داریم و قدرت اجرایی‌مان رشد کرده است.

پدیدار افزود:در این راستا ما در اتاق بازرگانی راهبردهای تولیدی و تجاری را طراحی کردیم و این نمایشگاه می‌تواند محفل خوبی برای تجلی این راهبردها باشد.

وی افزود: اولین راهبرد تولید برای بازار داخلی است. باید سیاست جایگزینی واردات را به عنوان یک اصل مهم بپذیریم. در این زمینه ظرفیت بالایی داریم و قدرت اجرایی‌مان رشد کرده است. در سه دهه اخیر پتانسیل و ظرفیت ساخت داخل بیش از ۸۰ درصد کالاها را داریم اما همچنان در ظرفیت عملیاتی به خاطر نسبت نامتعادل سبد مدیریت اقتصادی کشور کمتر است و ۸۶ درصد در اختیار بخش خصوصی نیست که این نمایشگاه می‌تواند این نسبت را تغییر دهد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بارگانی گفت: بخش خصوصی ایران در زمینه تولید و بازرگانی ظرفیت ۵۶ درصد اقتصاد را دارد و در راهبرد تولید تجارت ماشین‌آلات با حداکثر کیفیت می‌تواند تولید داشته باشد. راهبرد تولید ماشین‌آلات سنگین کارخانه‌ای که از طریق مونتاژ انجام می‌شود نیز از جمله راهبردهای برگزاری این نمایشگاه است. راهبرد دیگر ما تولید برای داخل کشور در قالب خودکفایی ملی است. ما مزیت نسبی در این زمینه داریم که باید تبدیل به مزیت رقابتی و ارزش افزوده شود.

وی با تاکید بر این که ایران دارای بیشترین منابع و ذخایر انرژی است گفت:نوآورهای های مختلف توسط مهندسین جوان و همچنین نیروی کار در دسترس ،مزیت هایی هستند که کشور می تواند بخوبی از آن بهره ببرد تا اقتصاد تک محصولی کشور به شکل مطلوبتری مدیریت شده وبه درآمد زایی برسد.

وی با تاکید بر اینکه در بخش تجهیزات نیاز داریم که تجمیع توان و انتقال دانش فنی صورت گیرد، به ۱۰ قلم کالای صنعت نفت اشاره و تصریح کرد: ما در اتاق بازرگانی در سال ۹۷ و ۹۸، ۱۱۴ شرکت متوسط و کوچک را شناسایی کردیم که از این تعداد ۳۲ شرکت اعلام آمادگی کردند که در این نمایشگاه به ما بپیوندند.

وی یادآور شد: ‌یکی از اهداف ما در این نمایشگاه رسیدن به یک زبان مشترک بین بخش خصوصی و دولتی است. در این نمایشگاه شرایط معیوب و نامتوازنی که بین دولت و بخش خصوصی وجود دارد، برطرف می‌شود و از تصدیگری دولت نیز کاسته خواهد شد.

این گزارش حاکی است همچنین محمد ناصری رئیس شورای سیاست‌گذاری اولین نمایشگاه صنایع پایین دستی نفت نیز در این نشست خبری گفت: در این نمایشگاه، بخش خصوصی وارد میدان شده و در حوزه نمایشگاهی توانمندی‌های خود را در معرض دید قرار می‌دهد و بخش تولید، توزیع و دانش‌بنیان‌ها اطلاعات را به شکل مثبت معرفی خواهند کرد و زمینه تولید بخش‌های مختلف صنعت فراهم می‌شود.

وی افزود: وزارت نفت سالها پشتیبان اصلی ساخت داخل بوده و در این زمینه پیشرو بوده است. اکنون بخش اعظمی از قطعات از داخل تامین می‌شود و امیدواریم این نمایشگاه بستری باشد تا داشته‌ها بیشتر معرفی شده و سازندگان با هم همکاری کنند.

ناصری با بیان اینکه ما در زمینه ساخت داخل می‌توانیم به بازارهای بین‌المللی نیز ورود کنیم، خاطرنشان کرد: بخش عمده تولید ما در صنعت و دانش‌بنیان‌ها قابلیت عرضه در بازارهای بین‌الملل را دارد.

وی در ادامه گفت: نفت، گاز و پتروشیمی ستون فقرات کشور است که امیدواریم در این نمایشگاه، بخش خصوصی بتواند مکمل بالادست نفت باشد.

ناصری گفت: فضای نمایشگاه بین‌المللی نفت کوچک است و ما فرصت ارائه و معرفی بخش خصوصی را به درستی نداریم بنابراین یکی از دلایل برگزاری این نمایشگاه ایجاد فرصت برای بخش خصوصی است. هر ساله ۲۰۰۰ متقاضی برای نمایشگاه بین‌المللی نفت داریم که فقط می‌توانیم ۱۲۰۰ متقاضی را پوشش دهیم و مابقی بیرون می‌مانند. بنابراین این نمایشگاه فرصتی مطلوب برای ارائه توانمندی‌های پایین دست نفت خواهد بود.

وی یادآور شد: بخش فنی مهندسی، تولید، صادرات، ساخت تجهیزات، بانک و بیمه مجموعه فعالیت‌های بخش خصوصی در این نمایشگاه خواهند بود.

وی تاکید کرد: ما سعی کرده‌ایم نقطه‌ضعف‌های نمایشگاه بین‌المللی در این نمایشگاه که ۱۳ تا ۱۶ بهمن ماه اولین نمایشگاه آن برگزار می‌شود، وجود نداشته باشد.

ناصری گفت: کنفرانس‌ها و نشست‌های بخش خصوصی با شرکت‌های بین‌الملل خواهند داشت که ارتباط خوبی در این زمینه برقرار شده و امکان تبادل دانش و سرمایه وجود خواهد داشت.

بنا به این گزارش سعید رفیعی‌فر دبیر شورای سیاست‌گذاری اولین نمایشگاه صنایع پایین دستی نفت نیز اظهار داشت: در این نمایشگاه شش کارگروه تشکیل شده که اولین آن تهیه محتوای نمایشگاه، دوم شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپها و بخش پژوهش و آموزش هستند، سومین مورد شرکت‌های حمل و نقل، بورس، بانک و بیمه، ساخت و صادرات تجهیزات، چهارمین کارگروه، تولید و صادرات نفت، گاز و پتروشیمی پنجمین کارگروه و کارگروه آخر نیز تولید و صادرات خدمات فنی و مهندسی است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف نمایشگاه این بود که مخاطب، بخش خصوصی باشد چراکه هر سال با توجه به اینکه وزارت نفت برگزارکننده نمایشگاه بود، شرکت‌ها به دنبال قرارداد و همکاری با خود وزارت نفت بودند و بخش خصوصی در متن قرار نداشت. اکنون با این نمایشگاه می‌توانیم بخش خصوصی را در متن قرار دهیم.

گفتنی است مجتبی اسلامی نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری اولین نمایشگاه صنایع پایین دستی نفت نیز در این نشست خبری با اشاره به این که یکی از مشکلاتی که نمایشگاه بین‌المللی نفت داشت این بود که با توجه به تعداد متقاضیان، امکان جانمایی شرکت‌های بخش خصوصی وجود نداشت گفت ملاقات‌هایی بین بخش خصوصی برگزار نمی‌شد اما این نمایشگاه زنجیره ارزشی از حوزه استارتاپها تا بازار بخش خصوصی فراهم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه موضوع اصلی این نمایشگاه صادرات و فناوری خواهد بود، خاطرنشان کرد: طی ۳۰ سال گذشته ظرفیت زیادی شکل گرفته به طوری که ۸۵ درصد نیاز تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور تولید می‌شود و به لحاظ امکانات ماشینری کامل هستیم.

نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری اولین نمایشگاه صنایع پایین دستی نفت در خاتمه اظهار داشت:چنانچه شرایط و فضای اقتصادی کشور زمینه های مناسب خود را پیدا کند امکان صادرات تا میزان ۱۰میلیارد دلار نیز فراهم خواهد شد.
۱۷ آذر ۱۳۹۸ ۰۹:۳۸
تعداد بازدید : ۳۱۲