فعلا در موقعیتی نیستیم حرف از رگلاتوری بزنیم

زمانی نیا گفت: آثار رگلاتوری حتما مثبت خواهد بود، اما سوال این است که با اوضاع عدم شفافیت و فساد در کشور آیا در موقعیتی هستیم که حرف از رگلاتوری که موضوعی فراتر از دولت دارد بزنیم.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، امیرحسین زمانی‌نیا در چهاردهمین همایش سالانه اتحادیه اوپکس با موضوع آینده صادرات در تنگنای چالش‌های داخلی و بین‌المللی گفت: رگلاتوری یک مساله حاکمیتی است، آثار آن حتما برای اتحادیه مثبت خواهد بود بنابراین به نظر بنده پیام مثبت و بزرگی است اما سوال این است که با اوضاع عدم شفافیت و فساد در کشور آیا در موقعیتی هستیم که حرف از رگلاتوری که موضوعی فراتر از دولت دارد بزنیم.
معاون امور بازرگانی و بین‌الملل وزیر نفت خاطرنشان کرد: رگلاتوری با معنای رایج بین‌الملل حاکمیت مقطعی از توسعه سیاسی، صنعتی و فرهنگی است امیدواریم که ما به این‌ها رسیده باشیم اما من چندان مطمئن نیستم.
وی یادآور شد: درباره چالش‌های بین‌المللی نه ما و نه وزارت نفت کاری نمی‌تواند انجام دهد اما باید بتوانیم چالش‌های داخلی را در حال حاضر که مورد هجوم بین‌الملل و تحریم‌های نامشروع هست، حل‌وفصل کنیم. حتما باید ممارست و همفکری کرده و با هم‌افزایی برای مواجهه شدن با چالش‌های داخلی آماده باشیم. اکنون همسایه شرقی ما (افغانستان) شکایت‌هایی مطرح می‌کند مبنی بر اینکه محصولات صادراتی ما نامرغوب است. این شکایات امسال بیش از سال گذشته بوده و باعث نگرانی‌هایی شده است.
زمانی‌نیا با بیان اینکه اتحادیه صادر کنندگان عملکردی همچون نوک حمله یک تیم فوتبال را در زمان تحریم دارد، خاطرنشان کرد: ما این موضوع را درک می‌کنیم و در این مقطع که در تحریم هستیم امید ما به شما است.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه سال گذشته به لحاظ صادرات وضعیت خوبی داشتیم، افزود: جا دارد این اوضاع بهبود یابد. باید روی بازارهایی مثل ترکیه بیشتر کار کنیم. اگر تمرکز کرده و انرژی صرف کنیم این کار شدنی است.
وی با بیان اینکه ظرفیت داخلی ما برای مقاومت مقابل تحریم‌ها به‌صورت حداکثری بسیج شده و کار توسعه‌ای با توان داخلی انجام می‌شود، گفت: صندوق توسعه ملی کمک‌هایی کرده و به تدریج کار توسعه‌ای در غرب کارون و فرزاد شروع خواهد شد. درباره کشورهای همسایه نیز باید همفکری کنیم و راهکارهای بهتری پیدا کنیم.
زمانی‌نیا همچنین بیان کرد: اکنون همان‌گونه که پتروشیمی سهم قابل ملاحظه‌ای در رتق و فتق مالی دارد اتحادیه اوپکس نیز می‌تواند پیش‌قراول و نوک حمله باشد و در این زمینه مورد حمایت است. در هر حال اگر لازم باشد جلسات خصوصی وزارت‌نفت و اوپکس برگزار خواهد شد و درباره بازار همسایگان مذاکره صورت خواهد کرد.
۲۵ دی ۱۳۹۸ ۱۴:۰۲
تعداد بازدید : ۲۷۵