ضعف بخش خصوصی برای حضور در عرصه بین‌المللی

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه‌ اکنون تقریبا با ۴۰ درصد اقتصاد دنیا کار نمی‌کنیم، ‌گفت: ما به‌عنوان بخش خصوصی در تراز جهانی ضعف داریم زیرا اندازه بنگاه‌ها در کشور ما کوچک است و مهارت مدیریتی در تراز با رقبا نداریم. همچنین نتوانسته‌ایم نیروی انسانی تربیت کنیم که نماینده بخش خصوصی ایران در عرصه بین‌المللی باشد.
به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: «پدرام سلطانی» در چهاردهمین همایش سالانه اتحادیه اوپکس با تسلیت در باره سقوط هواپیمای اوکراینی، ‌ ادامه داد:‌ ایران با ۴ چالش رو به رو است که از آن جمله می‌توان به چالش جهان‌بینی اشاره کرد که در این زمینه راهبرد ما با جهان ناسازگار است.

وی افزود: تعامل ما با جهان ناپایدار است و در حال حاضر شریک راهبردی نداریم و سیاست ما موجب واگرایی منطقه‌ای شده است.

سلطانی با اشاره به اینکه رویکرد سیاسی ما باعث شده تا با تحریم‌های متعدد رو به رو باشیم، ‌ تاکید کرد: در سطح اجرایی نیز ضعف مشارکت جهانی و منطقه‌ای داشته‌ایم زیرا نه در سازمان شانگهای و نه در سازمان‌های تجارت جهانی حضور داریم و نه توانسته‌ایم مشکل‌مان با FATF حل کنیم.

وی با بیان اینکه ایران در خاورمیانه‌ای واقع شده که دور تا دور آن آتش و چالش‌های منطقه‌ای است، گفت: زمانی ما مادر خاورمیانه بودیم و اکنون آن را فراموش کرده‌ایم.

نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران ادامه داد:‌ ما به‌عنوان بخش خصوصی در تراز جهانی ضعف داریم زیرا اندازه بنگاه‌ها در کشور ما کوچک است و مهارت مدیریتی در تراز با رقبا نداریم. همچنین نتوانسته‌ایم نیروی انسانی تربیت کنیم که نماینده بخش خصوصی ایران در عرصه بین‌المللی باشد.

سلطانی افزود: ناهمخوانی راهبرد و ساختار نهادهای ناکارآمد باعث می‌شود کشورها در نرخ رشد پایین باقی بمانند از همین رو استراتژدی‌ها باید با ساختار کشور متناسب باشد و اگر غیر از این باشد آسیب‌های داخلی و بین‌المللی به وجود می‌آورد.

وی به ساختار اقتصاد جهانی اشاره کرد و گفت: سال‌ها راهبرد اثرگذاری در مدیریت جهانی همان‌گونه بوده که پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفته اما آنچه ما انجام دادیم این بود که خواستیم مدل خود را تحمیل کنیم در حالی که کشورهای موفق سرجای خود قرار گرفتند و رشد شبکه سازی را آغاز کرده و اندازه خود را بزرگ کردند اما ما قواعد بازی را نپذیرفتیم و شرایط کنونی را آفریدیم.

عضو اتحادیه اوپکس با اشاره به اینکه ایران در زمینه اعتبار گذرنامه در بین ۱۹۹ کشور دنیا در رتبه ۱۸۶ قرار دارد، ‌ افزود: این بی‌اعتباری بر روی فعالیت‌های اقتصادی نیز سایه انداخته و تعامل با دنیا را سخت کرده است.

آمادگی وزارت صنعت برای اجرای قانون بهبود محیط کسب‌و کار
وی ادامه داد: اکنون تقریبا با ۴۰ درصد اقتصاد دنیا کار نمی کنیم و به همین میزان از تعامل با دنیا عقب هستیم. البته تحریم ما فقط این نبود که با آمریکا و شبکه بانکی نتوانیم کار کنیم بلکه ۸۰ درصد اقتصاد دنیا در زنجیره شرکت های چند ملیتی قرار دارند که در انتفاع آمریکا هستند و این بدان معنا است که ۸۰ درصد اقتصاد دنیا می‌ترسند با ایران کار کنند.

به گفته سلطانی FATF قریب الوقع‌ترین چالش ایران است زیرا در حالی که ۱۹۹ کشور عضو سازمان ملل هستند اما ۲۰۵ کشور شرایط عضویت در FATF را پذیرفته‌اند و ایران در کنار کشورهای سودان جنوبی، ‌صحراتی غربی، اریتره و کره شمالی تنها کشورهایی هستند که به عضویت FATF درنیامده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه CFT و پالرمو باید اجرایی شود، افزود: در ۱۸ اکتبر در آخرین نشست FATF جمع بندی شد که اگر ایران قبل از فوریه ۲۰۲۰، CFT و پالرمو را اجرا نکند تمام اقدامات تقابلی علیه ایران که تعلیق شده بود به حالت اول بر می‌گردد و به همه کشورها تاکید می‌شود که آن را اجرایی کنند و در این صورت سختگیری تبادلات مالی با ایران بیشتر خواهد شد که کار را برای فعالان اقتصادی سخت می‌کند.
۲۵ دی ۱۳۹۸ ۱۵:۲۶
تعداد بازدید : ۴۲۸