ضرورت بازنگری در سیاستگذاری‌های انرژی

ضرورت بازنگری در سیاستگذاری‌های انرژی
رئیس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی از افزایش ۴۰ تا ۶۰‌درصدی نرخ خوراک میعانات گازی واحدهای پالایشی کوچک خبر داد و گفت: ۹۰‌درصد این واحدها ۲ ماه است که توقف تولید داشته‌‌اند. احمد معروف‌‌‌‌‌‌خانی، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در حاشیه بیست‌‌‌‌‌‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آنچه در نمایشگاه امسال بسیار به‌‌‌‌‌‌چشم می‌خورد این بود که دیپلماسی انرژی کشور متولی ندارد، چراکه با وجود حضور پررنگ شرکت‌های خارجی در نمایشگاه بیست‌‌‌‌‌‌و‌هفتم، از این ظرفیت استفاده مطلوبی نشده و شاهد اجرای یک دیپلماسی هدفمند نبوده‌‌‌‌‌‌ایم، در واقع متولی دیپلماسی انرژی کشور مشخص نیست.
وی افزود: از سوی دیگر شاهد نبود یک متولی و سیاستگذار در زمینه صنایع پایین‌دستی هستیم و این فقدان‌‌‌‌‌‌ها، به صنعت نفت و گاز کشور و ظرفیت‌های عظیم این حوزه لطمه می‌زند. رئیس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر شاهد افزایش ۴۰ تا ۶۰‌درصدی افزایش قیمت خوراک میعانات گازی واحدهای پالایشی کوچک بوده‌‌‌‌‌‌ایم، گفت: این مساله موجب‌شده تا ۹۰‌درصد واحدهای پالایشی کوچک کشور ۲ ماه است توقف تولید داده‌اند. وی ادامه داد: در شرایطی که فروش میعانات گازی کشور در شرایط تحریم با مشکلاتی مواجه است، واحدهای پالایشی کوچک با مجموع ظرفیت ۱۰۰‌هزار بشکه در روز، میعانات گازی را تبدیل به فرآورده‌های با ارزش کرده و برای کشور درآمدزایی داشته‌‌‌‌‌‌اند؛ این درحالی است که میعانات گازی باکیفیت پایین به واحدهای داخلی فروخته می‌شود و میعانات گازی باکیفیت بالا صادر می‌شود.

معروف‌‌‌‌‌‌خانی دلیل افزایش قیمت یکباره ۴۰ تا ۶۰‌درصدی خوراک میعانات گازی واحدهای پالایشی کوچک را تغییر در نرخ دلار مورد محاسبه در فرمول قیمت‌گذاری از ۲۸‌هزار و ۵۰۰‌تومان به ۳۸‌هزار و ۶۰۰‌تومان اعلام کرد و گفت: هیچ دلیل منطقی و کارشناسی برای اینکار وجود ندارد و در مکاتبات و مراجعات مکرر ما، مسوولان در شرکت ملی نفت ایران هیچ پاسخ کارشناسی و فنی برای این اقدام نداشته‌‌‌‌‌‌اند. رئیس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه «یک سال‌است که کشور درگیر کمبود بنزین و گازوئیل است»، گفت: اینکه از قبل فکر درگیری کشور با کمبود بنزین و گازوئیل نشده، از بی‌‌‌‌‌‌تدبیری است و در سال‌۱۴۰۱ نیز بنزین و گازوئیل با قیمت‌های بالایی واردشده که این مساله هم از بی‌‌‌‌‌‌تدبیری است. وی افزود: حداقل تا یک‌سال و نیم دیگر که پالایشگاه مهر خلیج‌فارس و پروژه پالایش آدیش جنوبی به مدار بهره‌‌‌‌‌‌برداری بیایند، مساله کمبود و ناترازی بنزین و گازوئیل را خواهیم داشت. معروف‌‌‌‌‌‌خانی خاطرنشان کرد: مساله بروز ناترازی در بخش انرژی کشور نشان می‌دهد که باید سیاستگذاری‌های انرژی، مورد بازنگری قرار گیرد.
۱ خرداد ۱۴۰۲ ۱۰:۴۲
تسنیم |
تعداد بازدید : ۷۷