صورتجلسه کمیسیون قیر مورخ 94/05/11

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:

حاضرین: آقایان اسپندیاری(دبیرکل اتحادیه)، تاجیک(نفت گستر آناهیتا)،  پورنایب زاده (پترو ستاره صبا، گروه پارس کیمیاگران اصفهان)، شیخی (قیر دژپا)، همایی (گروه جهانی سیرجان گستر)، روزبه مختاری (فراشیمی روز، شیمی پالایش صدف)، کاظمی‌کیا(عالی پردازان آتیه)، قاسمی (رهام اسپرلوس)، مختاری و قناتی (نفت پاسارگاد) فروتن (عایق اصفهان)، و خانم ها سعیدی (آرمیتیس پرشیا) ، طلایی (اعتدال اروند)

 

چهامین جلسه کمیسیون قیر سال 94 راس ساعت 16 روز یکشنبه مورخ 94/05/11 با حضور افراد فوق الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه تشکیل گردید.

 

اخبار کمیسیون عبارتند از:

-       مجمع عمومی عادی سالانه اتحادیه در تاریخ 94/04/22 و توأم با ضیافت افطاری در هتل پارسیان استقلال برگزار گردید. در این جلسه 184 شرکت عضو اتحادیه حضور یافتند. تعداد شرکت‌کنندگان از کمیسیون‌ها به ترتیب کمیسیون فرآورده‌های روغنی 80 نفر از 107 عضو فعال این کمیسیون،  کمیسیون فرآورده‌های پارافینی 23 نفر از 30 عضو فعال، کمیسیون قیر 26 نفر از 44 شرکت فعال، کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز 51 نفر از 85 عضو فعال، کمیسیون نفت، سواپ، ترانزیت و بنکرینگ 4 نفر از 8 عضو فعال

-       بدین ترتیب 75 % از اعضاء کمیسیون روغن، 77% از کمیسیون پارافین، 59% از کمیسیون قیر، 60% از کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز و 50% از کمیسیون نفت، سواپ ترانزیت و بنکرینگ در مجمع شرکت نمودند. قابل ذکر است، آقایان فرزان گلچین، عباسعلی اسلامی، حسین منیری، حسن تاجیک خاوه، سید حمید حسینی،‌ احمد ابوترابی گاه، مهدی شریفی نیک نفس به عنوان اعضاء اصلی و آقایان محسن جوکار دریس و سید محسن ضویی به عنوان اعضاء علی البدل هیات مدیره انتخاب شدند. ضمناً آقای احمد صرامی فروشانی به عنوان بازرس اصلی انتخاب شده است.

-       قابل‌ذکر است، جمع اطلاع‌رسانی های انجام گرفته به اعضاء چه از طریق ایمیل، سیستم برید و وب‌سایت و همچنین SMS هرکدام 8 نوبت انجام‌گرفته است و یک نوبت نیز درج آگهی در روزنامه دنیای اقتصاد صورت گرفته است.

-       به دنبال نظرخواهی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد پیش‌نویس شیوه‌نامه بازرسی و توقیف نفت‌کش‌های حامل سوخت مظنون به قاچاق، نظرات کارشناسی اتحادیه با همکاری تعدادی از اعضاء تنظیم و به ستاد منعکس گردیده است.

-       اتاق بازرگانی ایران طی نامه‌ای در خصوص ماده 37 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای مالی کشور از تشکل‌ها نظرخواهی نموده  که مراتب از طریق ایمیل به اعضاء محترم اطلاع‌رسانی شده است. خواهشمند است، ضمن مطالعه ماده مذکور نظرات و پیشنهادات خود را کتباً به دبیرخانه اعلام فرمایید تا پس از جمع‌بندی به اتاق مذکور ارسال گردد.

-       مجمع عادی سالیانه صندوق توسعه صادرات فرآورده های نفتی ایران در روز چهارشنبه مورخ 94/04/31 در محل دبیرخانه این اتحادیه برگزار گردید.

-       بر اساس‌نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران مدت‌زمان عضویت در شورای مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان تا تاریخ 94/05/20 تمدیدشده است.

-       طبق نامه واصله از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران دوره آموزشی بازرسی فنی انواع آسانسورهای هیدرولیک در روزهای 28 و 29 مردادماه سال جاری در مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران برگزار خواهد شد.

-       بر اساس‌نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران اولین نشست شرکت‌های خصوصی و دولتی فعال منطقه اکو در زمینه‌های انرژی در دسامبر سال جاری در ایران برگزار خواهد شد.

-       بر اساس‌نامه واصله از وزارت صنعت، معدن و تجارت اولین همایش بین‌المللی سیاست‌های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال در تاریخ‌های 18 و 19 مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

-       طبق اطلاعیه واصله نمایشگاه بازرگانی تجاری مشترک ایران و اکسپو ارمنستان از تاریخ 16 الی 19 مهرماه  سال جاری در محل نمایشگاه بین‌الملل ارمنستان واقع در شهر ایروان برگزار خواهد شد.

-       اولین همایش ملی تکنیک نوین در تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و تهیه و توزیع فراورده‌های پالایشگاهی ، نفت، قیر، روغن و ...) صنعت نفت ایران در تاریخ 14 و 15 مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

-       بر اساس نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران شورای مشترک بازرگانی ایران و برزیل عضو می‌پذیرد. اعضاء محترم در صورت تمایل تا تاریخ 94/05/30 برای عضویت در این شورا فرصت دارند.

-       تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین اتحادیه و بانک توسعه صادرات ایران اخیراً به امضاء رسیده است. متن این تفاهم‌نامه از طریق ایمیل جهت اعضاء ارسال‌شده است.

 

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل عنوان گردید:                                      

·        در ادامه بخش اخبار گزارشی پیرامون برگزاری همایش سالانه اتحادیه در سال گذشته ، حضور در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی سال جاری، انتشار نشریه اتحادیه به زبان  فارسی و انگلیسی، فعال‌سازی سایت فارسی و آغاز به کار سایت انگلیسی اتحادیه ارائه گردید. همچنین با توجه به پیاده‌سازی سیستم اتوماسیون  اداری (برید) در اتحادیه به اعضاء توصیه گردید تا برای انجام مکاتبات اداری خود از این سیستم استفاده نمایند. همچنین در مورد چاپ سررسید اعضاء، عقد قرارداد همکاری با بیمه البرز جهت ارائه خدمات بیمه درمانی، عمر و حوادث و سرمایه‌گذاری توضیحاتی ارائه گردید و به بازدید از دفاتر شرکت‌ها و کارخانجات، برگزاری نشست‌های خبری در اتحادیه و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای برگزاری همایش صرفاً تخصصی بین‌المللی، شناخت تشکل‌ها در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در خارج از کشور، عقد قرارداد همکاری با آنها، برگزاری همایش مشترک، برگزاری دوره‌های آموزشی در مورد بازارهای هدف و برگزاری نمایشگاه تخصصی فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی اشاره گردید.

·        بر اساس مصوبه هیات مدیره مقرر گردید در هریک از جلسات هیات مدیره یک نفر از اعضاء کمیسیون‌ها نیز جهت تبادل اطلاعات و انعکاس نظریات هیات مدیره نسبت به موضوعات مطروحه در جلسات به کمیسیون مربوطه نیز حضور یابد.

·        با توجه به مشکلات پیش‌آمده برای اعضاء ناشی از کوتاه بودن زمان استفاده از تسهیلات صادراتی و بروکراسی اداری مربوط به تمدید آن طی جلسه‌ای که با ستاد برگزار گردیده، درخواست بعمل آمد تا این مدت‌زمان از یک سال به دو سال افزایش یابد.

·        طی جلسه‌ای که با مدیرعامل بانک گردشگری برگزار شد در خصوص اجرای تفاهم‌نامه همکاری فی ما بین و همچنین امکان انتقال ارز و استفاده از کارت‌های ارزی مذاکره بعمل آمد.

·        موضوع برگزاری انتخابات هیات رئیس کمیسیون مطرح و با توجه به اعلام آمادگی آقایان تاجیک، پورنایب زاده، قناتی و بهروز مختاری و خانم سعیدی که برای انتخاب رئیس و نایب‌رئیس کمیسیون رأی‌گیری با ورقه انجام گرفت و بر اساس نتایج حاصله آقای تاجیک 12 رأی، آقای قناتی 8 رأی، آقای پورنایب زاده 6 رأی، آقای بهروز مختاری 6 رأی و خانم سعیدی 3 رأی اخذ نمودند. نتیجتاً آقای حسن تاجیک به‌عنوان رئیس کمیسیون، آقای قناتی به‌عنوان نایب‌رئیس اول به مدت یک سال انتخاب شدند. ضمناً با توجه به آراء مساوی آقایان پورنایب زاده و بهروز مختاری آقای پورنایب زاده به نفع آقای مختاری کنار رفتند و نتیجتاً آقای روزبه مختاری نیز به‌عنوان نایب دوم کمیسیون انتخاب گردید.

·        موضوع بحث و بررسی پیرامون مشکلات مربوط به قیر صادراتی مطرح و نظرات ارائه‌شده در این مورد عبارتند از:

-       پژوهشگاه صنعت نفت طبق اساسنامه صیانت از کیفیت فرآورده‌های نفتی و دخالت در ساخت فرآورده‌های جدید را به عهده دارد و در سنوات گذشته (قبل از سال 1355) تلاش گردید تا محصولاتی از قبیل بنزین بدون استفاده از افزودنی‌ها تولید شود و بدین ترتیب شرایط تولیدی بهتری برای تولید با حجم بیشتر فراهم گردد.

-       لازم به ذکر است پژوهشگاه صنعت نفت عضو کمیسیون قیر و آسفالت وزارت راه است و نقش موثری در راستای ارتقاء کیفیت خوراک دارد. چنانچه امسال موفق شویم در کمیسیون‌های مختلف بحث خوراک واحدهای را چه ازنظر کمی و چه ازنظر کیفی به سرانجام برسانیم. همچنین بتوانیم از امکانات آن پژوهشگاه در این زمینه استفاده نماییم کمک بزرگی به صادرات کشور خواهد شد.

-       بایستی به فکر تأمین خوراک خوب با قیمت مناسب باشیم. 85 الی 90 درصد هزینه تولید صرف خوراک می‌شود که باید به 70 الی 75 درصد برسد. ضمناً هزینه بازاریابی برای قیر نیز بالاست. اگر شرکت‌ها نتوانند از تسهیلات بانکی استفاده نمایند، فعالیت آنها به‌آسانی مقدور نخواهد بود.

-       اتاق بازرگانی ایران طی نامه‌ای مراتب گله‌مندی اتاق بازرگانی ویتنام را نسبت به کیفیت پایین قیر صادراتی ایران به این اتحادیه منعکس نموده است. در پاسخ اعلام گردد بیش از 70% قیر صادراتی که تولیدی می‌شود، از کیفیت خوبی برخوردار است و مشکلی ندارد. ضمناً طی نامه ارسالی عرضه‌کننده و مصرف‌کننده قیر مشخص نشده‌اند. بخش خصوصی را نمی‌توانند زیر سؤال ببرند. زیرا از 2/600/000 تنی که صادرشده حداقل 70% از کیفیت بالایی برخوردار بوده است.

-       باید تلاش شود، تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین اتحادیه و بانک توسعه صادرات ایران مورداجرا قرار گیرد و در حد توافقنامه نماند.

-       بانک‌ها اکثراً صنعتی نیستند. خدمات بانک‌ها بایستی روی ارائه تسهیلات به فعالیت‌های صادراتی متمرکز شود، بانک ها اغلب در این مورد پیش‌قدم نمی‌شوند چون صنعتی نیستند.

·        در خصوص قیمت خوراک عنوان گردید در سال 1387 بحث مرغوبیت کالا مطرح شد و برخی پالایشگاه‌ها 5% به‌عنوان مرغوبیت خوراک به قیمت‌ها اضافه نمودند. تفسیر آنها چنین بود که فرایند تولید قیر و میزان loss (دورریز) آن در پالایشگاه های مختلف فرق دارد و در بعضی کمتر است. حال آنکه در شرایط فعلی قیمت خوراک 10 برابر شده و هزینه عملیات 2 تا 3 برابر بیشتر گشته و هزینه تمام‌شده را برای تولیدکنندگان بالاتر برده است.

-       لازم به ذکر است، در بحث کیفیت قیر، مازوت لطمه زیادی وارد ساخته است. باید به این سؤال پاسخ داده شود که مازوت یارانه‌ای چه لطماتی به محیط‌زیست وارد نموده است. قرار بود این مساله در جلساتی با حضور معاونین وزارت نفت، کشور و راه و ترابری و شرکت‌های تولیدی عمده جی و پاسارگاد موردبررسی قرار گیرد. اما این جلسات برگزار نشده است و یعنی شرایط ادامه دارد.

-       حدود 3 الی 4 سال قبل طی جلسه‌ای که با شرکت‌های ایزوگام دلیجان برگزار شد، بحث مازوت مطرح و توصیه‌های لازم ارائه گردید اما گوش ندادند. تقریباً یک ماه قبل جلسه دیگری برگزار شد. آنها اظهار نمودند جلو ورود مازوت به صنعت ایزوگام بایستی گرفته شود. این بحث می‌تواند در کمیسیون قیر مطرح و مورد پیگیری قرار گیرد.

·        بحث قیر تهاتری مطرح و در این رابطه اظهار گردید این موضوع باید کنترل و از دولت درخواست گردد تا حذف شود.

-       مازوت اخیراً در بورس عرضه‌شده که خیر است. قیمت پایه 680 تومان اعلام‌شده که مالیات بر ارزش‌افزوده نیز دارد زیرا معامله داخلی محسوب می‌شود.

-       حضور نماینده پاسارگاد در این جلسه با توجه به اطلاعات فنی ایشان مورد استقبال واقع گردید و اظهار امیدواری گردید به‌عنوان یک عضو مؤثر حضور ایشان در جلسات تداوم داشته باشد.

-       عنوان گردید پالایشگاه VB را با قیمت بالا به فروش می‌رساند. نفت کوره مازاد بر مصرف تولید می‌شود. همچنین در منطقه نفت کوره روسیه نیز به فروش نرفته است و نفت کوره تولیدی ایران با مشکل روبه‌رو شده‌ است، لذا به‌ ناچار باید میزان تولید آن را پایین بیاورند و VB مورد نیاز نفت کوره را به قیر تبدیل نمایند. بخشی از VB در اختیار برخی از شرکت‌هاست. یکسری شرکت‌ها قیر را از طریق رانت خریداری می‌کنند و صدمه جدی به این صنعت وارد می‌رسانند.

-       بایستی شرکت‌ها همکاری بیشتری در زمینه استفاده از قیر داشته باشند. بایستی شرکت‌ها بتوانند VB را با ضمانت‌نامه از بورس و با معرفی اتحادیه خریداری کنند. شرکت‌هایی که ظرفیت سنجی شده‌اند، بایستی بتوانند با ضمانت‌نامه کالا را خریداری کنند. امروز VB به قیمت 735 تومان در بورس عرضه‌شده اما معامله‌ای صورت نگرفته است. قیمت واقعی VB  حدود630 تومان است.

-       قیمت‌ها در بورس بایستی شفاف شود .

-       برخی معاملات در خارج از بورس انجام می‌پذیرد. کالا در بورس به‌صورت صوری عرضه می‌شود و سپس صورت مساله پاک می‌شود.

-       سیاست گزاری نادرست در صنعت قیر موجب شده تا در این صنعت تنش ایجاد شود.

-       بحث‌های حاشیه‌ای از اخبار کمیسیون بایستی خارج شود.

-       خلاصه‌ای از مطالب تخصصی قیر در نشریه درج گردد.

·        در خصوص قیمت انواع قیر صادراتی مذاکره بعمل آمد و نظرات ارائه‌شده در این خصوص عبارتند از:

-       نفت پاسارگاد قیمت‌ها را 30 هزار تومان کاهش داده است.

-       بهتر است همه شرکت‌ها قیمت واحد داشته باشند. یکدست شدن قیمت‌ها حائز اهمیت است.

-       مقرر گردید معادل 10 دلار از قیمت‌های ماه قبل کسر گردد.

 

این جلسه رأس ساعت 18:30 باذکر صلوات خاتمه یافت.
۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۱۶
تعداد بازدید : ۲,۰۵۸