آخرین پیش‎بینی از قیمت نفت سال آینده

آخرین پیش‎بینی از قیمت نفت سال آینده
معاون امور بین الملل موسسه مطالعات بین الملل انرژی از احتمال تغییرات قیمت جهانی نفت و همچنین تحولات صادرات گاز ایران با کشف میدان گازی بسیار بزرگ مصر خبر داد و گفت: جهان نساط یه مدب جدیدی از قیمت گاز دارد و قیمت نفت از پایان سال 2016 افزایش می‌یابد.

معاون امور بین الملل موسسه مطالعات بین الملل انرژی از احتمال تغییرات قیمت جهانی نفت و همچنین تحولات صادرات گاز ایران با کشف میدان گازی بسیار بزرگ مصر خبر داد و گفت: جهان نساط یه مدب جدیدی از قیمت گاز دارد و قیمت نفت از پایان سال 2016 افزایش می‌یابد.

به گزارش اسپوتنیک نیوز، گزارش پایگاه خبری «اویل پرس» ازافت بهای نفت به پایین‌ترین سطح خود طی 5 سال گذشته خبرداد،   خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی آورده است که پیش بینی می شود قیمت نفت در هربشکه در اوایل سال 2016 که ایران افزایش صادرات خود را از سر خواهد گرفت 10 دلار کاسته خواهد شد. موسسه رتبه‌بندی «فیچ» اعلام کرده بود که رسیدن بهای نفت به سطح 45 دلار در آینده نزدیک اجتناب‌ناپذیر است.

اما این کاهش قیمت نفت تا کی ادامه خواهد داشت و افزایش عرضه جهانی نفت چه تاثیری روی تولید‌کنندگان بزرگ اوپک خواهد داشت.

به طور کلی می توان گفت که به دلیل قیمت پایین نفت به صورت طبیعی میزان تقاضا به تدریج  در سطح جهان افزایش خواهد یافت و به تبع آن سرمایه گذاریهای بین المللی نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین مجموع این عوامل خود به خود وضعیت عرضه و تقاضا را تنظیم و تعدیل می‌کند و زمانیکه قیمت نفت طی یک سال و نیم تا دو سال آینده روند رو به رشد خود را بدست آورد شاهد تعادل میزان عرضه و تقاضا می شویم. به این معنی که اگرچه عرضه نفت از سوی ایران افزایش می یابد و منجر به افزایش عرضه جهانی نفت به صورت ناگهانی می شود، اما از سوی دیگر تقاضا رفته رفته از پایان سال 2016 افزایش خواهد یافت و در نتیجه قیمت نفت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین می توان گفت که این معادله ای است که از سوی بازار صورت می‌گیرد.

مجید محمدی معاون امور بین الملل موسسه مطالعات بین الملل انرژی به ارائه توضیحاتی درباره احتمال تغییرات قیمت جهانی نفت و همچنین تحولات صادرات گاز ایران با کشف میدان گازی بسیار بزرگ مصر پرداخته است.

«عوامل مختلفی در تعین قیمت نفت اثر دارند، و هیچ وقت نمی توان با تغییر یک عنصر یا تغییر یک عامل بلافاصله بگوییم که بهای نفت افزایش یا کاهش پیدا می کند.

من معتقدم که با برداشته شدن تحریم های غرب علیه ایران، حجم مقادیر نفتی که قرار است به بازارهای جهانی وارد شود، مقدار چشم گیری نخواهد بود، و تا اندازه ای نیست که بگوییم تاثیر عمیقی بر قیمت نفت جهانی خواهد داشت. اما یکسری عوامل جانبی وجود دارد که براین فرایند می تواند تاثیر داشته باشد، و آن عبارت است از ارتباطات ایران با سایر کشورها از جمله کشورهای اروپایی، هجوم سرمایه گذارها به ایران و افزایش حجم سرمایه گذاری در بخش صنعت نفت و گاز ایران، رشد و توسعه صنعت نفت و گاز ایران، افزایش نرخ تولیدات و همچنین عمران و توسعه حوزه های نفتی ایران به ویژه در بخش میادین مشترک که بیشترین ذخایر نفت ایران در آن قرار دارد. به عقیده من عوامل فوق فاکتورهایی هستند که می توانند تاثیر بیشتری در تغییرات قیمت جهانی داشته باشند.

میزان تاثیرگذاری گسترش سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ایران در فضای پس از تحریم، تاثیر بیشتری نسبت به میزان افزایش تولیدات نفت ایران دارد، پس این موضوع را به عنوان یک شاخص در نظر می گیریم. حال اگر ما با کاهش قیمت نفت در بازار جهانی مواجه شویم، به دلیل افزایش تولیدات و ورود 1 میلیون یا 2 میلیون بشکه نفت ایران در روز به بازار نفت جهانی نیست، بلکه بیشتر به دلیل افزایش ضریب امنیت در حوزه سرمایه گذاری نفت و گاز، یا به عبارتی بالا رفتن امنیت انرژی است. با بالاتر رفتن امنیت انرژی امکان دارد که نرخ معامله نفت و گاز کاهش پیدا کند.

قبل از انتشار خبر کشف میدان گاز بسیار بزرگ در مصر ما شاهد کشف میادین بزرگ دیگری در نقاط مختلف دنیا بودیم. همانطور که اثرگذاری آنها در کوتاه مدت کم است، قطعا کشف میدان گازی جدید در مصر هم در کوتاه مدت و چندان اثرگذار نخواهد بود، یعنی ما شاهد یک تحول سریع در قیمت ها نخواهیم بود. اما طبیعی به نظر می رسد که با انتشار خبر کشف ذخایر گازی در مصر اذهان عمومی به سمت سرمایه گذاری در شاخ آفریقا کشیده خواهد شد. اما مسئله در اینجاست که با وجود تاثیرات شگرفی که بهار عربی در این منطقه گذاشته است و هنوز هم مصر در محاصره ناامنی منطقه قرار دارد، سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز در این منطقه امکان پذیر خواهد بود. به علت این عدم اعتمادی که در حوزه سرمایه گذاری وجود دارد معتقدم تاثیر کوتاه مدت نخواهد داشت. اما در بلند مدت دنیا شاهد عصر جدیدی از مصرف سوخت خواهد بود، یعنی به جای نفت مصرف غالب گاز خواهد بود. با چنین پدیده ای وقتی مواجه می شویم که در عصر جدید، بازیگران و تعین کنندگان اصلی سرنوشت انرژی جهان، آنهایی خواهند بود که صاحبان منابع گازی هستند. همه سناریوهایی که حاصل تحقیقات موسساتی مانند IEA جاکی از آن است که ما در آینده شاهد رقابت در حوزه گاز با شدتی بسیار بالاتر از حوزه نفت هستیم. پس کشف یک چنین میدانهایی و امید به قرار گرفتن آنها در مرحله تولید به ما این پیام را می دهد که تاثیرگذاری آنها در حوزه گاز در بلند مدت قطعا اثرگذارخواهد بود و تعیین قیمت انرژی در بلند مدت بشدت تحت تاثیر مدل تعین قیمت گاز است. اما فعلا یک سردرگمی در مدل تعین قیمت گاز جهانی وجود دارد. اخیرا با آقای نوبو تاناکا- رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی نشستی داشتم و تحقیقات مجموعه ایشان و همچنین مجموعه ما نشان می دهد که جهان به شدت نیازمند مدل تعیین قیمت گاز است تا از مدل تعیین قیمت نفت مستقل شود. دنیا نباید اشتباهی را که در تعیین مدل قیمت نفت داشت در تعیین قیمت گاز هم تکرار نماید. بنابراین، در بلند مدت کشف چنین میدانی و یا میادین مشابه هم در امنیت انرژی و هم در تعیین قیمت انرژی و حتی در تعین قیمت نهایی نفت تاثیرگذار خواهد بود، و ختم کلام اینکه جهان به شدت نیازمند تعیین مدلی برای قیمت گذاری گاز است.»

۲۲ شهریور ۱۳۹۴ ۱۰:۴۹
تعداد بازدید : ۱,۴۷۷