سفر هیئت هندی به تهران با پیشنهاد سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری

سفر هیئت هندی به تهران با پیشنهاد سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری
یک هیئت عالی رتبه هندی به ریاست نیتین گادکاری، وزیر کشتیرانی این کشور قرار است به زودی با پیشنهاداتی در مورد سرمایه گذاری هایی به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد روپیه برابر با ۱۵ میلیارد دلار در ایران، به این کشور سفر کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری تریبیون هند، یک هیئت عالی رتبه هندی به ریاست نیتین گادکاری، وزیر کشتیرانی این کشور قرار است به زودی با پیشنهاداتی در مورد سرمایه گذاری هایی به ارزش 1000 میلیارد روپیه در ایران، به این کشور سفر کند.
این سفر در حالی صورت می گیرد که مذاکرات بین دو کشور در مورد قیمت گاز مورد استفاده کارخانه تولید اوره ای که قرار است توسط هند در ایران احداث شود ادامه دارد. ایران قیمت 2 دلار و 95 سنت را برای گاز مورد نیاز این کارخانه پیشنهاد کرده، در حالی که هند بر قیمت 1.5 دلاری اصرار دارد. این کارخانه قرار است در منطقه انحصاری اقتصادی چابهار احداث شود.
با توجه به لغو قریب الوقوع تحریم های غرب علیه ایران، هند در حال مذاکره با مقامات ایرانی برای احداث یک کارخانه تولید اوره در بندر چابهار است.
پروژه های دیگری نظیر سنگ آهن، فولاد، جاده سازی و ایجاد خطوط راه آهن در ایران جزو پیشنهادات هند است.
مجموع سرمایه گذاری ای که در این پروژه ها انجام خواهد شد ممکن است به بیش از یک هزار میلیارد روپیه برسد. به گفته گادکاری، انجام این سرمایه گذاری ها بستگی به مذاکرات در مورد قیمت گذاری گاز دارد.
وزیر حمل و نقل جاده ای هند گفت: «تمام سازمان های مربوطه  تا 28 سپتامبر گزارش خود در مورد پروژه هایی که قصد دارند در ایران اجرا کنند را به راجیو کومار، در وزارت کشتیرانی ارائه خواهند کرد.»
وی افزود: «دستورالعمل های صادره از سوی نارندرا مودی، نخست وزیر هند در کل سرمایه گذاری های پشنهادی اعمال خواهد شد و ما به زودی به ایران خواهیم رفت.»
گادکاری افزود: «وزیر خارجه آنها (در 14 اوت) با ما دیدار داشت. من به وی گفتم که در طی 2 هفته آینده با پیشنهادات سرمایه گذاری نزد شما خواهم آمد. من نتوانستم به موقع به این سفر بروم چون ما می خواستیم با پیشنهاداتی بزرگ تر و طرح های سرمایه گذاری دیگر وزارتخانه ها به آنجا برویم.»
وی افزود، هند در حال مذاکره برای خرید گاز به قیمت 1.5 دلار از ایران است که به صرفه خواهد بود. وی افزود، ایران در سال 2013، گاز را به قیمت کمتر از یک دلار، 82 سنت پیشنهاد می کرد.
وی در ادامه گفت، اگر ایران با این قیمت موافقت کند، هند شاهد کاهش قابل توجهی در یارانه پرداختی به اوره خواهد بود و قیمت ها نیز 50 درصد کاهش خواهد یافت.

۵ مهر ۱۳۹۴ ۱۲:۵۳
تعداد بازدید : ۴۷۹