فصل جدید مناسبات تهران – جاکارتا/ سفر وزرای خارجه و انرژی اندونزی به ایران

فصل جدید مناسبات تهران – جاکارتا/ سفر وزرای خارجه و انرژی اندونزی به ایران
'رتنو مرسودی' و 'سودیرمان سعید' وزرای خارجه و انرژی و منابع معدنی اندونزی در آغاز فصل جدیدی از مناسبات جاکارتا – تهران در دوران پساتحریم سه شنبه شب عازم ایران می شوند تا راه های توسعه مناسبات با کشورمان را مورد بحث و بررسی قرار دهند.
'ولی الله محمدی' سفیر ایران در اندونزی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا، گفت که وزرای خارجه و انرژی و منابع معدنی اندونزی را در سفر به تهران 'علوی شهاب' نماینده رئیس جمهور این کشور در امور خاورمیانه و هیاتی 27 نفره همراهی می کنند.
گروهی از شرکت نفت اندونزی هیات بلندپایه این کشور در سفر به ایران را همراهی می کنند و به گفته سفیر کشورمان در جاکارتا، یکی از اصلی ترین محورهای مذاکرات حوزه انرژی و برق است.
وی با اعلام اینکه سفر هیات بلندپایه اندونزی به ایران دو روزه است، گفت که 'رتنو مرسودی' وزیر امور خارجه و 'سودیرمان سعید' وزیر انرژی اندونزی در این سفر با دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و وزرای امور خارجه، نفت و نیرو دیدار و گفت وگو می کنند.
وی محور این مذاکرات را مناسبات دو جانبه، مسائل منطقه ای و بین المللی به ویژه بررسی راه های توسعه همکاری ها در بخش اقتصادی، انرژی، برق و پتروشیمی ذکر کرد.
هیات انرژی اندونزی در تهران با شرکت های ایرانی مرتبط با نفت و گاز و برق و نیرو نیز وارد مذاکره می شوند.
محمدی گفت که مذاکرات ایران و اندونزی پس از توافق جامع هسته ای بین کشورمان و گروه 1+5 برای توسعه همکاری ها خوب پیش می رود و باید در انتظار لغو کامل تحریم ها برای توسعه هر چه بیشتر همکاری ها بود.
وی گفت که بازرگانان ایرانی ورود به بازار بزرگ اندونزی با 250 میلیون جمعیت را آغاز کرده اند و این مناسبات بر برداشته شدن موانع از جمله موانع بانکی توسعه می یابد.
سفیر ایران در اندونزی در پاسخ به این سوال که آیا بحث سفر 'جوکو ویدودو' رئیس جمهور اندونزی به ایران نیز مطرح است، گفت که روند این سفر در حال بررسی است و به نظر می رسد باید اوایل سال 2016 میلادی انجام شود.
ایران و اندونزی پیش از اعمال تحریم های ناعادلانه غرب علیه ایران مناسبات رو به توسعه ای داشتند، اما پس از اعمال تحریم ها مناسبات تجاری و اقتصادی رو به کاهش نهاد.
سفر اردیبهشت ماه امسال دکتر روحانی رئیس جمهوری به جاکارتا برای شرکت در اجلاس گرامیداشت شصتمین سال تاسیس کنفرانس آسیا – آفریقا و مذاکره با همتای اندونزیایی باب جدیدی در مناسبات دو کشور گشود.
'جوکو ویدودو' برای افزایش همکاری ها و بررسی سریع تر راه های توسعه مناسبات وزیر ارشد هماهنگ کننده امور اقتصادی را مامور این کار کرد و به وزرای اقتصادی دستور داد توسعه همکاری با ایران را مدنظر قرار دهند.
چند روز پس از پایان سفر رئیس جمهور به اندونزی 'محمدباقر نوبخت' معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی وارد جاکارتا شد تا ضمن شرکت در اجلاس منطقه ای اسکاپ با مقام های بلندپایه اندونزی مذاکراتی به منظور توسعه همکاری ها انجام دهد.
سفیر ایران در اندونزی نیز سفر دکتر روحانی و هیات های ایرانی به جاکارتا را کلید توسعه مناسبات دوجانبه دانست و پیش بینی کرده بود افزایش این مناسبات تا پایان سال جاری خود را نشان دهد.
حدود یک ماه پس از دیدار روسای جمهور ایران و اندونزی در جاکارتا، کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور با سفر هیات بلندپایه اقتصادی اندونزی به تهران برگزار و توافق هایی به منظور توسعه روابط به ویژه در بخش انرژی و برق انجام شد.
'محمدجواد ظریف' وزیر امورخارجه کشورمان نیز در سفر اخیر خود به نیویورک با 'رتنو مرسودی' همتای اندونزیایی در خصوص مناسبات دوجانبه و حل بحران منطقه خاورمیانه رایزنی کرد.
در این دیدار در خصوص تبادل هیات های سیاسی عالی رتبه شامل سفر رییس جمهور اندونزی در آینده نزدیک به جمهوری اسلامي ایران نیز گفت و گو شد.
ایران یکی از 16 شریک تجاری عمده اندونزی بشمار می رود.
آمار نشان می دهد ارزش روابط تجاری دو جانبه بین ایران و اندونزی در سال های 2013 و 2014 به ترتیب 568 و 430 میلیون دلار بوده است و با توجه به ظرفیت بالای دو کشور، تهران و جاکارتا درپی توسعه مناسبات در دوران پساتحریم هستند.
'سودیرمان سعید' وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی نیز روز گذشته در چارچوب توسعه مناسبات با ایران، گفت که اکنون بسیاری از کشورها برای افزایش همکاری با تهران گفت وگوهای خود را آغاز کرده اند و هر چند لغو تحریم های ایران هنوز کامل نشده، اما اندونزی پیگیر همکاری با ایران است.
وی با تاکید بر اینکه 'نگرش اندونزی به طور جدی همکاری با ایران است'، گفت 'بسیاری از کشورهای جهان در حال آماده سازی خود برای ورود به ایران هستند و ما نباید آخر باشیم'.
وی در مورد مذاکرات دو روزه خود در تهران که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه انجام می شود، گفت که سه بار با سرمایه گذاران و مقامات انرژی ایران دیدار و رایزنی کرده است و بار دیگر برای رایزنی عازم ایران است.
وی نشست اوپک، عرضه نفت خام، طرح های اکتشافی نفت خام و بحث گاز برای صنعت کود شیمیایی را از محورهایی اعلام کرد که در مذاکرات با مقامات ایران پیگیری می کند.
سودیرمان همچنین گفت: علاوه بر بخش انرژی، ایران علاقه مند به صادرات قیر و ورود به بخش تولید برق در اندونزی است و در این مورد نیز بحث و تبادل نظر انجام می شود. اندونزی نیز نیاز شدیدی به قیر و گاز دارد.
ایران براساس موافقتنامه هایی که خرداد ماه سالجاری در تهران با اندونزی امضا شد پالایشگاه های نفت مقیاس کوچک با ظرفیت های 20 تا سقف 300 هزار بشکه نفت و میعانات گازی در اندونزی احداث می کند.
ارزش مالی این سرمایه گذاری مشترک حدود سه میلیارد دلار با سهم 30 درصدی ایران برآورد می شود.
۲۱ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۲۲
تعداد بازدید : ۵۴۸