تحریم عامل خودکفایی 85درصد ساخت تجهیزات نفت ایران تا سال 94

تحریم عامل خودکفایی 85درصد ساخت تجهیزات نفت ایران تا سال 94
معاون اول رئیس‌جمهور با اعلام اینکه تحریم عامل خودکفایی 85درصد ساخت تجهیزات نفت ایران تا سال 94 است، حضور 315 شرکت خارجی را در نمایشگاه نفت تبدیل تحریم به فرصت دانست.
 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدرضا رحیمی در مراسم افتتاح هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با عرض خیر مقدم به  میهمانان داخلی و خارجی شرکت‌کننده در این دوره نمایشگاه، بیان کرد: طبق آمار رسمی اعلام شده جمهوری اسلامی ایران حائز رتبه اول دنیا از نظر ذخایر نفتی و گازی است به طوری که ایران از بزرگترین تامین کنندگان انرژی در دنیا محسوب می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد:‌ این ذخایر برای ده‌ها سال می‌تواند خوراک جهان را در یک قیمت رقابتی تامین و تضمین کند.

رحیمی با اشاره به اینکه صنعت نفت ایران بیش از 100 سال قدمت دارد تصریح کرد: ‌متخصصان ایرانی که همگی از نیروهای جوان هستند یک سرمایه بزرگ و بی‌بدیل را تشکیل می‌دهند که می‌توانند صنعت نفت ایران و جهان را به رشد و بالندگی برسانند.

وی با بیان اینکه موتور محرک اقتصاد ایران صنعت نفت است خاطرنشان کرد: به همین دلیل در چند سال اخیر کشورهای ابرقدرت به دنبال ضربه زدن به این موتور محرک و به دنبال تحریم و تهدید بودند تا به اقتصاد ایران ضربه خود را وارد کنند اما خوشبختانه این تحریمها به فرصت تبدیل شد.

وی با اشاره به رشد 10 در‌صدی تعداد شرکت‌ها و کشورهای حاضر در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز،‌ پالایش و پتروشیمی نسبت به سال گذشته، تعداد شرکت‌های داخلی و خارجی حاضر در این نمایشگاه را به ترتیب 940 و 315 شرکت اعلام کرد.

رحیمی تصریح کرد: صنعت نفت و گاز موجبات عزت و استقلال جمهوری اسلامی ایران را فراهم کرده به طوری که هم‌اکنون تمام تجهیزات مورد نیاز در این صنعت در داخل کشور تامین و تولید می‌شود به گونه‌ای که کیفیت محصولات تولیدی بسیار از محصولات وارداتی بهتر است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اصل 44 قانون اساسی گفت: با پیگیری‌هایی که امسال انجام دادیم قصد داریم مسیر را برای ورود بخش خصوصی به این صنعت مرتفع کنیم به طوری که هم‌اکنون از کارآفرینان و پیمانکاران انتظار داریم در این صنعت وارد شده و حداکثر توانایی خود را برای رشد به این صنعت انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه به شرکت‌های خارجی اعلام می‌کنم ما در این نمایشگاه حاضریم با تمامی آنها قرارداد امضا کنیم، تصریح کرد: این نمایشگاه فرصت مناسبی است که شرکت‌های داخلی و خارجی توانایی خود را به منصه ظهور رسانند.

رحیمی تصریح  کرد: برای اولین بار در نمایشگاه هفدهم غرفه‌ای به نام جهاد خودکفایی تشکیل شده به طوری که حدود 60 درصد از تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در داخل کشور تامین می‌شود و تا پایان برنامه پنجم نیز این میزان به 85 درصد خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه در طول برنامه 5 ساله توسعه باید 110 هزار میلیارد تومان به همراه 85 میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‌گذاری شود خاطرنشان کرد: ایران یک کشور امن برای ورود سرمایه‌های خارجی است به طوری که از آمریکا مستقل است و هیچ نسبتی با این کشور ندارد.

رحیمی تصریح کرد: هم‌اکنون کشور آمریکا نیز یک کشور مستقل محسوب نمی‌شود به طوری‌که این کشور در زنجیره صهیونیست‌ها و دیگر کشورها نیز در زنجیر آمریکا اسیر هستند اما ایران بر روی کره خاکی یک کشور آزاد و مستقل است.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ هم اکنون 35 میلیارد دلار در صندوق توسعه ملی بودجه وجود دارد که می‌توان این بودجه را در اختیار بخش خصوصی قرار داد که در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کند.

۳۰ فروردین ۱۳۹۱ ۰۸:۱۳
تعداد بازدید : ۱,۰۷۰