رئیس اتحادیه نفت ژاپن تاکید کرد:ادامه بیمه محموله‌های نفتی ایران به مقصد ژاپن تا پایان ژوئن

رئیس اتحادیه نفت ژاپن تاکید کرد:ادامه بیمه محموله‌های نفتی ایران به مقصد ژاپن تا پایان ژوئن
رئیس اتحادیه نفت ژاپن گفت، شرکت های پالایشگاهی ژاپنی بر اساس پوشش های بیمه ای کنونی حداقل تا پایان ژوئن قادر خواهند بود به طور معمول از ایران نفت خریداری کنند.
 

 

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از پایگاه اینترنتی پلاتز، آکیهیکو تمبو، رئیس اتحادیه نفت ژاپن گفت، شرکت های پالایشگاهی ژاپنی بر اساس پوشش های بیمه ای کنونی حد اقل تا پایان ژوئن قادر خواهند بود به طور معمول از ایران نفت خریداری کنند.

تمبو  که در یک کنفرانس خبری در توکیو سخن می گفت اظهار داشت: «بر اساس وضعیت فعلی، (پالایشگاه های ژاپن) می توانند به طور معمول تا ژوئن (نفت ایران) را بارگیری کنند.»

این اظهارات تمبو در شرایطی بیان می شود که حجم خرید نفت پالایشگاه های ژاپنی از ایران می تواند توسط یک پوشش بیمه ای به مبلغ 30 میلیارد ین، معادل 363 میلیون دلار برای یک محموله نفتی و خسارت بدنه کشتی تعریف شود.

صاحبان کشتی های ژاپنی اکنون با مشکل جبران حدود 70 تا 80 درصد پوشش بیمه مجدد خود که معمولا توسط شرکت های بیمه ای اتحادیه اروپا پوشش داده می شد، مواجه شده اند، زیرا پس از تحریم نفتی ایران توسط اتحادیه اروپا، دیگر این شرکت ها محموله های حاوی نفت ایران را بیمه نمی کنند.

اتحادیه اروپا در ژانویه با تحریم نفتی ایران موافقت کرد و قرار است این تحریم ها از ابتدای جولای به اجرا در آیند. این تحریم ها نه تنها واردات و انتقال نفت ایران را ممنوع می سازد،  بلکه پوشش بیمه ای کشتی های حامل نفت ایران را نیز با محدودیت مواجه می سازد. به دلیل وجود توافقات در خصوص بیمه مجدد بین شرکت های عضو باشگاه حمایت و جبران غرامت در سراسر جهان، این تحریم ها بر شرکت های کشتی رانی در خارج از اتحادیه اروپا نیز تاثیر خواهد گذاشت.

این تحریم ها، در 23 مارس تغییر یافت و به اشخاص ثالث و پوشش بیمه ای مسئولیت ناشی از آلودگی های زیست محیطی تانکرها اجازه داد تا 30 ژوئن، محموله های نفتی ایران را حمل کنند.

در صورت اعمال دور جدید تحریم ها، سایر انواع پوشش های بیمه ای نیز در صورتی که به قراردادهای منعقده پیش از تاریخ 24 مارس مرتبط باشند، از این تحریم ها معاف خواهند بود. این بدان معناست که قراردادهای جدید برای پوشش بیمه ای خسارات وارده به بدنه کشتی ها و یا بار آنها ممکن نیست پس از 24 مارس بتواند از قوانین محدودیت زای اتحادیه اروپا معاف شود.

وزرای امور خارجه عضو اتحادیه اروپا قرار است روز 14 می در خصوص بازنگری در تحریم ها گرد هم بیایند.

تمبو به خبرنگاران گفت: «من درک می کنم که دولت ژاپن تلاش می کند که کشور را مشمول معافیت از تحریم ها قرار دهد.»

به گفته منابع آگاه، بر اساس پوشش بیمه ای، خریداران ژاپنی می توانند 100 تا 200 هزار بشکه در روز از نفت ایران را در قراردادهای جدید خود که از ماه آوریل آغاز می شود، مورد پوشش بیمه ای قرار دهند.

این در حالی است که شرکت های ژاپنی بر اساس توافقات انجام شده بین توکیو و واشینگتن ملزم شده اند، واردات نفت خود از ایران را به میزان 15 تا 20 درصد کاهش دهند. بر این اساس پیش بینی شده که در ماه های آینده، میزان واردات نفت ژاپن از ایران از 300 هزار بشکه در روز در ماه آوریل به حدود 240 هزار بشکه برسد.

۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۳:۱۷
تعداد بازدید : ۱,۳۵۵