شهید مطهری و مصدق و موافقت نامه آزاد تجاری با سوریه

امروز صبح قبل از جلسه هیئت نمایندگان جلسه کمیسیون تامین مالی و سرمایه گذاری اتاق تهران بود که بنده نیز عضو آن هستم. در جلسه آقایان شهیدی تبار، رئیس زاده، سیدعلی،حاجی بابا و خانم فریال مستوفی حضور داشتند.
یکی از بحثهای این جلسه عقوذ مبادله ای بود که مطابق بسته سیاستی پولی و بانکی بانکها باید 20% منابع را از این طریق اعطاء نمایند ولی بانکها حاضر نیستند این پول ارزان را در اختیار واحدهای تولیدی بخش خصوصی قرار دهند و طوریبرنامه ریزی نموده اند که هریک از بانکها این منابع را به شرکت سرمایه گذاری بانک دیگر اعطاء می نماید. و نهایتاً این وجوه توسط خود بانک مرکزی مورد استفاده قرار می گیرد و لذا یا باید این موضوع توسط بانک مرکزی رسیدگی و نظارت شود و یا اینکه درخواست حذف آن را داشته باشیم.
جلسه رسمی هیات نمایندگان با حضور اکثریت اعضاء از جمله دکتر نهاوندیان حدود ساعت 9:15 شروع گردید موضوع محوری جلسه دیروز" چگونگی به حداکثر رسیدن ظرفیت های واحدهای تولیدی کشور" بود که آقای آل اسحاق با اشاره به روزمعلم و کارگر و مقام شهید مطهری به ظرفیت تاریخی کشور ادعا نمود که 60% این ظرفیت بلا استفاده می باشد.
مشروح جلسه امروز در سایت اتاق تهرانWWW.TCCIM.IR می باشد و فقط من به حاشیه های جلسه
می پردازم.
تقریباً 20 نفر از اعضاء نقطه نظرات خود را بیان نمودند که چکیده مطالب به شرح زیر بود:
نداشتن ستاد فرماندهی واحد در امور اقتصادی، محیط نامساعد کسب و کار،بوروکراسی اداری، قیمت گذاری دستوری، فقدان تعاملات مناسب بین المللی عدم ثبات قانون و مقررات، فساد و رانت حاصل از ارز دونرخی.
نکته دیگر جلسه استقبال اعضاء از امضاء موافقت نامه تجارت آزاد بین ایران و سوریه بود که دکتر سلطانی و دکتر نهاوندیان بر عقد این قرارداد با سایر کشورها تاکید نمودند.
سخنان مهندس ظهیری در مورد مراحل پیچیده صدور کارت بارگانی که مشابه سخن گفتن مهندس پورقاضی( طنزگونه) بود بسیار جلب توجه نمود و تا حدودی یکنواختی جلسه را کاهش داد.
ادامه جدل مهندس خلیلی عراقی(از صنایع غذایی) و مهندس برخوردار درباره نوبت سخنرانی که از چند جلسه قبل شروع شده هنوز ادامه دارد و باید با طرفین در این زمینه گفتگو شود.
جمع بندی دکتر نهاوندیان نیز نسبتاً جامع و کامل بود که ضمن اشاره به ضرورت راه افتادن چرخه اقتصاد کشور، تعامل بین کارگران و کارفرمایان، پذیرفته شدن واردات در مقابل صادرات به عنوان یک روش علمی و تحریم شکن به مانند زمان دکتر مصدق، عدم مداخله دولت در ارز صادراتی و حمایت جدی از تولید و اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار را خواستار شد.
جلسه تقریباً تا ساعت 12 به طول کشید و بلافاصله با یکی از تجار ترکیه که علاقمند به خرید محصولات پتروشیمی بود جلسه داشتم و سپس عازم دفتر شرکت شدم و کارهای روزمره را پیگیری کردم و سپس بازی فوتبال پرسپولیس و الهلال را تماشا کردم که با شکست پیروزی روز بد من بدتر شد و عازم منزل شدم.
بچه ها همگی در خانه جمع بودند و مشغول انتخاب کاغذ دیواری برای مجتمع مسکونی بودند که یکی ازسخت ترین کارها انتخاب رنگ درها، نوع کابینت و کاغذ دیواری می باشد که من این مسئولیت را به همسرم واگذار کرده ام و اعتقاد دارم ایشان بیشتر در منزل به سر می برد و سلیقه ایشان به خواسته های من ارجح می باشد.
ضمناً یک میزگرد در زمستان سال 90 با حضور آقای دکتر دانش جعفری و دکتر سید حمید کلانتری در روزنامه" ملت ما" درباره سند چشم انداز داشتیم که چاپ شده بود وشب تا دیروقت آن را مطالعه کردم.
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۰:۴۴
seyedhamidhoseini.ir |
تعداد بازدید : ۲,۸۱۶