تشکیل تیم ویژه بازاریابی؛راهبرد اصلی مقابله با تحریم نفت

تشکیل تیم ویژه بازاریابی؛راهبرد اصلی مقابله با تحریم نفت
زمان گرفتن ژست‌های سیاسی برای کسب سود از تحریم نفت ایران به سرآمده است، بنابراین به نظر می رسد باید به دنبال راه حل مناسب تری بود و باید گفت جای تیم ویژه ای برای بازاریابی و صادرات نفت ایران خالی است.
 

 

سوم بهمن ماه سال 90 بود که اتحادیه اروپا در یک اقدام خصمانه واردات نفت از ایران را تحریم کرد،البته این اتحادیه یک فرصت 6 ماهه به وارد کنندگان نفت ایران داد تا در این مدت به طور کامل وابستگی خود را به نفت ایران قطع کنند؛ به نظر می رسد ارائه این فرصت 6 ماهه به این دلیل است تا مصرف کنندگان نفت ایران بتوانند جایگزینی برای این نفت پیدا کنند ‌یا بتوانند سبد نفتی خود را به طریق دیگری بچینند تا دیگر نیازی به نفت ایران نداشته باشند.

پس از آنکه این خبر در رسانه های مختلف جهان منتشر شد وزیر نفت در یک اقدام انقلابی صادرات نفت ایران را به دو کشور انگلیس و فرانسه قطع کرد که این امر موجب شد تا در طول 3 ماهه گذشته شاهد نوسانات قیمت این طلای سیاه در بازارهای جهانی باشیم به طوری که قیمت نفت ایران در برخی از روزها حتی بالاتر از 125 دلار نیز رسید و این تحریم ها موجب شد تا درآمد نفتی ایران روزانه به بیش از 30 میلیون دلار نیز برسد.

زمانی که این تصمیم گرفته شد در حال گذراندن اواسط فصل زمستان بودیم و همه کارشناسان و تحلیلگران انرژی این موضوع را تصدیق می کنند که در فصل سرما میزان تولید نفت علی رغم بالابودن تقاضا کاهش پیدا می کند و به همین دلیل مقداری قیمت نفت افزایش می یابد،در عین حال به محض پایان فصل سرما دوباره تقاضا برای نفت کاهش پیدا کرده و موجب می شود قیمت نفت به حالت تعادلی قبل بازگردد و یا در شرایطی نیز کاهش محسوسی در قیمت نفت شاهد هستیم،کما اینکه هم اکنون نیز مشاهده  می کنیم میانگین قیمت هر بشکه نفت ایران به 110 دلار رسیده و خبری از نفت 126 دلاری نیست.

باید گفت متاسفانه در طول دو ماه گذشته نتوانسته‌ایم به دلیل فقدان دید سیاسی برخی مسئولان وزارت نفت تصمیمات عاقلانه ای بگیریم و بیشتر از این مدت سود ببریم.

این روزها بار دیگر خبرهایی از تهدیدهای جدید وزیر نفت مبنی بر قطع کامل صادرات نفت ایران به اروپا منتشر می شود که باید تاکید کرد اگر چه این ژست های سیاسی ممکن است کارگر افتد، اما باید در کنار این حرف ها به فکر بود و بتوان تیم ویژه ای متشکل از کارشناسان خبره شورای عالی امنیت ملی، وزارت امورخارجه و وزارت نفت را کنار هم گرد آورد. تیمی که بتوانند به صورت ضرب العجل  تصمیم گیری کند و به دنبال بازار های جدیدی برای فروش نفت ایران باشند،زیرا هنوز اقتصاد ایران به طور کامل به نقطه‌ای نرسیده است که بودجه سالیانه خود را از نفت خارج کند و در چاه های نفت خود را ببندد.

محمد حسین سیف الهی مقدم

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۳:۵۲
تعداد بازدید : ۱,۳۰۹