افت قیمت ها به دنبال افزایش ظرفیت جهانی تولید متانول

افت قیمت ها به دنبال افزایش ظرفیت جهانی تولید متانول
قیمت جهانی متانول تحت تاثیر افزایش بی رویه عرضه در سطح بین المللی، کاهش تقاضا و افت قیمت ها در بازار جهانی انرژی طی ماه های اخیر افت شدیدی را تجربه کرد.

به گزارش نیپنا به نقل از پلاتس، جان فلورن، مدیر عامل شرکت متانکس،  اعلام کردافزایش ظرفیت جهانی تولید متانول سبب شده است که شاهد تغییر در جریان مبادلات و افزایش فشارها بر تولیدکنندگان پرهزینه این محصول باشیمشرکت متانکس بزرگترین تولیدکننده متانول جهان به شمار می رود.

فلورن که در کنفرانسی درباره نتایج عملکرد مالی متانکس در سه ماهه چهارم صحبت می کرد؛ با اشاره به راه اندازی واحد تولید متانول این شرکت با ظرفیت تولید یک میلیون تن در سال در گیزمر ایالت لوئیزیانا، شروع به کار مجتمع تولید متانول شرکت سلانیز و میتسویی ژاپن با ظرفیت یک میلیون و 300 هزار تن در سال در کلیر لیک ایالت تگزاس و افزایش کاربرد روش های تولید متانول از زغال سنگ در چین، اظهار داشتسطح عرضه این محصول در سه ماهه چهارم سال2015 با رشد قابل ملاحظه ای همراه بوده است.

افزایش ظرفیت تولید این محصول در ایالات متحده از رقم 2 میلیون و 250 هزار تن در ابتدای سال 2015 به پنج میلیون و 750 هزار تن در سال نیز به این وضعیت دامن زده است.

منابع می گویند که افزایش ظرفیت های صورت گرفته در آمریکا و پروژه های جدید برای توسعه بیشتر این ظرفیت، ایالات متحده را از یک واردکننده صرف این محصول به یکی از صادرکنند مهم متانول تبدیل کرده است.

به دلیل این شرایط، صادرکنندگان متانول ونزوئلا و ترینیداد و توباگو که به طور سنتی محصولات خود را در بازار آمریکا عرضه می کردند؛ مجبور به یافتن بازارهای تازه خواهند بود.

این وضعیت می تواند برخی تولیدکنندگان پرهزینه را به تعطیلی مجتمع های تولید متانول خود وادارد.

مدیر عامل شرکت متانکس می گویدمعتقدیم که با گذشت زمان تولیدکنندگان پرهزینه باید به فکر بهینه سازی هزینه های خود باشند.

همچنین انتظار می رود که بازگشت ایران به بازار نیز به افزایش بیشتر عرضه بینجامدپیش بینی می شود که از سال 2017 متانول بیشتری از سوی ایران روانه بازار اروپا و کره جنوبی شود.

۲ اسفند ۱۳۹۴ ۱۴:۵۱
تعداد بازدید : ۸۴۶