صورتجلسه کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز مورخ 94/12/11

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:

آقایان: اسپندیاری (دبیرکل)، محبی (پتروشیمی مارون)، باقریان (پترو پالایش مهان)، شهریاری (گوهر صفا کرکس)، قاری (اکسیر پویان)، همایی (گروه جهانی سیرجان گستر)، منشوریان (پاک اویل زنجان،  زرین شیمی کاویان، زرین طیف پارسه)، ابوترابی (حلال گستر ادیب، پارسا ادیب پویا، پارسا فن آوری ادیب)، قوام (الوان صادق توس)، قهرمانیان و اینانلو(کیمیا اکسیر آسیا)، بنی اسدی (پترو سپهر پویا)، مرادی (پترو گل)، آقایی راد (روشن شیمی)، صرامی (گروه صرامی)، حبیبی (ساینا شیمی بهشت)، شرفی (پترو ستاره صبا، پارس کیمیا گران اصفهان) عسگرزاده (پترو پل جم) و خانم ها بازرگان نیا (سادایران)، سعادتی (بوتان ران)

 

هشتمین جلسه کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز سال 1394 رأس ساعت 16:00 روز سه شنبه مورخ 94/12/11 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

 

اخبار کمیسیون:

-       بر اساس نامه واصله از سازمان توسعه تجارت ایران نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در شهر مسکو- روسیه از تاریخ 22 الی 24 اردیبهشت‌ماه سال 1395 برگزار خواهد شد.

-       طبق نامه واصله از دفتر مدیرکل محترم صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت،  نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق از تاریخ 29 اردیبهشت لغایت 1 خردادماه 1395 برگزار می‌گردد. اطلاعات و مکاتبات مربوطه در وب‌سایت اتحادیه قابل‌دسترس می‌باشد.

-       طبق نامه واصله از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، آن اتاق در نظر دارد نسبت به اعزام یک هیات تجاری به کشور پاکستان همزمان با سفر ریاست محترم جمهوری به آن کشور در تاریخ 7  فروردین ماه سال 1395، اقدام نماید. لازم به ذکر است آخرین‌مهلت ثبت‌نام جهت حضور در هیات مذکور حداکثر تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه 94/12/11 می‌باشد.

-       بر اساس نامه واصله از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران آن اتاق در نظر دارد نسبت به اعزام هیات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به کشور عراق هم‌زمان با سفر ریاست محترم جمهوری به آن کشور در تاریخ 8 تا 10 فروردین‌ماه سال 1395 اقدام نماید. لازم به ذکر است آخرین‌مهلت ثبت‌نام جهت حضور در هیات مذکور تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه 94/12/11 می‌باشد.

-       بر اساس نامه واصله از سازمان توسعه تجارت ایران، آن سازمان در نظر دارد، یک هیات تجاری- بازاریابی را از تاریخ 16 الی 21 اسفندماه سال جاری به کشور کنیا اعزام نماید. اطلاعات مربوط به هیات مذکور و نحوه ثبت‌نام متقاضیان در وب‌سایت اتحادیه قابل‌دسترس می‌باشد.

-       به دنبال امضاء اساسنامه انجمن نفت ایران، جلسه مشترک آن انجمن با تعدادی از تشکل‌ها ازجمله اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در تاریخ 94/12/08 برگزار گردید.

-       اتحادیه طی نامه‌ای به‌عنوان مدیرکل محترم دفتر بررسی و تعیین ارزش گمرک جمهوری اسلامی ایران ارزش پایه صادراتی برخی از فرآورده‌های نفتی (شامل فرآورده‌های روغنی، قیر، پتروشیمی، شیمیایی و گاز) را که در جلسات متعدد کمیسیون‌های تخصصی اتحادیه تعیین گردیده، به آن دفتر اعلام نموده است.

-       از آن دسته اعضایی که تاکنون فرصت پرداخت حق عضویت سال94 را پیدا ننموده‌اند، درخواست می‌گردد تا با توجه به نزدیک شدن پایان سال جاری هرچه زودتر در این مورد اقدام فرمایند.

 

·        موضوع بحث وبررسی پیرامون مشکلات صادراتی اعضاء مطرح ونظرات ارائه شده در اینمورد عبارتند از:

-       قبلاً گمرک در اجرای تبصره ماده 16 دستورالعمل پیشگیری و مبارزه با قاچاق خارج از شبکه فراورده‌های نفتی یارانه‌ای به هنگام مشاهده درصدی از مواد یارانه‌ای خارج از ماهیت کالا در صورت مطابقت آن با اظهار صاحب کالا میزان مابه‌التفاوت را بر مبنای درصد مشابهت محاسبه و دریافت می‌نمود . اما بر اساس بخشنامه جدید میزان مابه‌التفاوت از کل وزن خالص مندرج در اظهارنامه صادراتی محاسبه و اخذ می‌گردد که با صدور این بخشنامه مشکلات عدیده‌ای برای صادرکنندگان به وجود آمده است.

-       در گمرک قیمت‌های واقعی کالاها به هنگام اظهار مدنظر قرار نمی‌گیرد و ارزش‌های اعلام‌شده بیشتر از قیمت‌های واقعی می‌باشد.

-        پیشنهاد به عمل آمد تا به‌منظور بررسی مشکلات صادراتی اعضاء کمیسیون کمیته فنی و کارشناسی با عضویت چند نفر از اعضاء تشکیل شود.

-        ضمن اشاره به بخشنامه قبلی گمرک که بر اساس آن به درخواست صادرکنندگان مبنی بر انجام آزمایش نمونه شاهد توجه نمی‌گردید. بیان گردید بخشنامه مذکور با صدور بخشنامه جدید و قائل شدن شرایطی برای پذیرش آزمایش دوم ملغی شده است و کمک‌های اتحادیه در این مورد مؤثر و مفید واقع‌شده است.

-        عنوان گردید ممکن است جرائم متعلق به صادرکنندگان افزایش یابد و در راستای رفع این مشکل که منجر به پرداخت جریمه‌های سنگین توسط صادرکنندگان خواهد شد، تأکید فراوان به عمل آمد.

-        در خصوص جرائم مربوط به سال‌های گذشته که هم‌اکنون توسط گمرک به صادرکنندگان اعلام می‌گردد و موجب بروز مشکل برای آنها شده است و همچنین مشکلات مربوط به استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده مطالبی بیان گردید.

-        عنوان گردید طی نامه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز واحدهای تولیدی ملزم می‌باشند نسبت به استانداردسازی محصولات بلندینگ خود که صادرات آنها قبلاً تابع خود اظهاری بود تا تاریخ 1394/12/15 اقدام نمایند و با توجه به اینکه انجام این امر د ر فاصله  زمانی کوتاه باقی‌مانده میسر نیست، استانداردسازی موجب رکود کار تمام واحدها خواهد شد.

-       -تولید محصولات بلندینگ بنا به سفارش بازارهای هدف انجام می‌گیرد، با توجه به تغییراتی که در آنالیز این‌گونه محصولات رخ می‌دهد، آنها بایستی به‌طور دائم استانداردسازی شوند.

-        -واحدهای تولیدی برای استانداردسازی آمادگی دارند اما بایستی توجه شود که کارگروه فنی وقت کافی برای رسیدگی به کلیه درخواست‌ها را ندارد. عدم توانمندی ارگان‌های ذیربط در کنترل مواد خروجی موجب گردیده تا مشکلاتی برای شرکت‌ها به وجود آید.

-        در بحث خوشنامی با توجه به طولانی بودن پروسه تمدید آن ، اتحادیه  درخواست نموده، خوشنامی تا زمانی که خلاف آن ثابت نشده استمرار داشته باشد..

-        مشکلات مربوط به  تأمین خوراک اخیراً  در جلسه‌ای با  حضور مدیرکل محترم امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران  مطرح‌شده است. تحویل خوراک با دو شیفته نمودن کار به هفته‌ای 7 هزار تن رسیده است.

-        عنوان گردید اعلام جرائم مالی موجب زیر سؤال رفتن عزت‌نفس انسانی است. برای ملاقات با مسئولین مملکتی بایستی انرژی و وقت زیادی صرف شود. ملاقات با  مقامات محترم مملکتی  ازجمله  وزرا می‌تواند در جهت رفع مشکلات مؤثر و مفید واقع شود.

-        برخی از اعضاء کارگروه  فنی  ممکن است از علم کافی برخوردار نباشند و اشتباهاتی درصدهایی که  به‌عنوان خارج از ماهیت برای پرداخت مابه‌التفاوت اعلام می‌گردد رخ دهد.  این امر موجب اعتراض واحدهای تولیدی شده است. البته واحدها می‌دانند چرا این اتفاق افتاده است. برای بررسی و رفع مشکل نیاز به یک کمیته تخصصی قوی می‌باشد.

-        در عملیاتی که در واحدهای تولیدی انجام می‌گیرد، مقداری از مواد سبک تبخیر می‌شود. اتحادیه تاکنون با علم کافی که دارد در جهت  استیفای حقوق اعضاء خود تلاش وافر نموده است. اما شدت رفتاری نداشته و با منطق کارکرده است.

-        یک نفر مستشار که دارای اطلاعات فنی به حد کافی باشد موردنیاز است. البته برخی افراد در سازمان استاندارد  از علم به حد کافی  برخوردار هستند. اما مشکل استاندارد نیست بلکه مجموعه نفت است. شرکت نفت نیز به‌جز  کارشناسان خود، کارشناس دیگری را قبول ندارد.

-        مشکل دیگر مربوط به طولانی بودن مدت‌زمان اعلام نتایج آزمایشگاهی است. تمهیداتی باید اندیشه شود تا پاسخ حداکثر بعد از یک ماه از زمان نمونه‌برداری اعلام شود نه اینکه چند ماه به طول انجامد. یک آزمایشگاه مرجع مورد وثوق طرفین نیز لازم است در نظر گرفته شود.

-        چنانچه با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان استاندارد و شرکت نفت در مورد تأسیس یک آزمایشگاه مرجع بی‌طرف به توافق برسیم، مطلوب خواهد بود.

-        هم‌اکنون بخش خصوصی بهترین آزمایشگاه را دایر نموده است و روزانه حدود 500 نمونه را موردپذیرش و بررسی قرار می‌دهد.

-        اعتمادبخش دولتی به بخش خصوصی به حد کافی نیست.

-        برخی از مطالبی که عنوان می‌شود با مقایسه با مطالب مطروحه در جلسات قبلی، تکراری به نظر می‌رسند. پیشنهاد می‌گردد تا شرح اقداماتی که بایستی انجام گیرد و به مانع برخورد نموده است اعلام گردد. حضور ما در کارگروه فنی لازم است. بدین ترتیب که به هنگام طرح مسائل مربوط به تشخیص ماهیت کالا در کارگروه نماینده اتحادیه نیز حضورداشته باشد و به‌عنوان عضو صاحب‌رأی باشد. در این صورت خیلی از مسائل خواهند شد. ما در کارگروه فنی بیگانه هستیم و شأن و شئون ما را رعایت نمی‌کنند.

-        بهتر است افراد متخصص به همراه مسئولین ذیربط در جلسات کارگروه حضور یابند . در برخی موارد اشتباهاتی توسط کارگروه رخ می‌دهد که لازم است سایرین را قانع نمایند.

-        اتحادیه تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات به‌کاربرده و حضور آن در مجامع مختلف مؤثر و مفید واقع‌شده است.

-        قرار بود کمیته تخصصی کمیسیون تشکیل شود. اما تا حالا کمیسیون به نتیجه نرسیده است. ستاد به‌طور ضمنی پذیرفته که خوشنامی تا زمانی که خلاف آن ثابت نشود ادامه داشته باشد . در مورد استانداردسازی محصولات بلندینگ نیز شرکت‌هایی که تا 15/12/1394 ثبت‌نام نمایند با آنها مساعدت خواهد شد.

-        لغو بخشنامه قبلی گمرک در مورد عدم پذیرش اعتراض صادرکنندگان  برای انجام آزمایش نمونه شاهد با پیگیری اتحادیه و کمک کمیسیون اصل 90  مجلس شورای اسلامی عملی شده است.

-        در جلسات مشترک با ارگانهای متعامل مانند استاندارد، مشکل فردی مطرح نمی‌شود بلکه مسائل مشترک جمعی موردبررسی قرار می‌گیرند.

-        در مورد رفع مشکل تأمین ماده اولیه پارافین سازها هم 4 شرکت تولیدی عمده به دنبال تلاش‌ها و پیگیری‌های به‌عمل‌آمده  قرار است سهمیه‌ای تعیین نمایند.

-        اتحادیه عضو هیات مدیره انجمن نفت است. از این به بعد برند را این انجمن صادر خواهد نمود. این انجمن همان انجمن قدیمی  نفت است که صاحب برند می‌باشد. کیفیت و صدور پروانه‌ها را موردبررسی قرار می‌دهد.

-       مشکلاتی وجود دارند که بایستی یک‌به‌یک مرتفع شوند. به دنبال تلاش به عمل‌آمده توسط اتحادیه میزان صادرات روغن سوخت تقطیری از %7 تا %9/6 افزایش‌یافته است. هر زمان که لازم باشد اتحادیه می‌تواند با مدیران کل سازمان‌های متعامل در جهت رفع مشکلات صنفی جلسات مشترک برگزار نماید.

-        از حاضرین درخواست به عمل آمد تا چنانچه افراد کارشناسی و فنی که می‌توانند به نحوی از درخواست‌های کمیسیون دفاع نمایند ، سراغ دارند  به کمیسیون معرفی نمایند ضمناً این افراد بایستی عملیاتی باشند.

-        در خاتمه جلسه نامه شماره   76119/400/94 مورخ  94/12/4سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر نظرخواهی در مورد قرار گرفتن کالاهای صادراتی در فهرست اقلامی که می‌توان در مورد تعرفه آنها تخفیف قائل شد جهت اطلاع حاضرین قرائت گردید و از اعضاء درخواست به عمل آمد تا نسبت به دریافت یک نسخه از آن از دبیرخانه اتحادیه  جهت اظهارنظر اقدام نمایند.

·        درخواست شرکت پترو پالایش آرتان شیمی مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و نمایندگان آن شرکت طبق دعوت قبلی در جلسه حضور یافته و توضیحاتی پیرامون فعالیت‌های شرکت مزبور ارائه و به سؤالات حاضرین پاسخ دادند. سپس نسبت به تقاضای آن شرکت رأی‌گیری بعمل آمده و بر اساس نتایج حاصله  کمیسیون نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به درخواست شرکت مذکور با اکثریت آرا اعلام نمود

 

 

این جلسه در ساعت 18 با ذکر صلوات خاتمه یافت.

۱۷ فروردین ۱۳۹۵ ۱۲:۵۳
تعداد بازدید : ۱,۲۲۲