بازارها و مذاکرات بغداد

بازارها و مذاکرات بغداد
این روزها در هر محفل و جلسه‌ای بحث بر سر پیش‌بینی نرخ دلار و سکه است. عده‌ای در طرح پیش‌فروش سکه شرکت کرده و سکه و طلا پیش‌خرید کرده‌اند که اکنون موعد تحویل این سکه فرا رسیده است؛ بنابراین یا باید سکه‌های‌شان را تحویل بگیرند یا با اوراق مشارکت معاوضه کنند. از این رو به دنبال پاسخی برای ابهامات خود در مورد نرخ سکه و طلا هستند؛ قیمت طلا و قیمت ارز در ایران ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارد، البته سوال اصلی، اغلب حول پیش‌بینی نرخ ارز می‌چرخد.

بسیاری از دوستان بدون توجه به کارکرد دولت در این بازار، قیمت ارز را در ارتباط مستقیم با مذاکرات خرداد می‌پندارند و به طور طبیعی، سوال بعدی در مورد نتایج مذاکرات بغداد است و اینکه آیا ایران موفق می‌شود یک گام به جلو بردارد و تاثیر این مذاکرات براقتصاد ایران و قیمت دلار چه خواهد بود؟


با توجه به روند مثبت مذاکرات نمایندگان آژانس بین‌المللی اتمی با نمایندگان ایران،ایران در وین و فضای مثبت مذاکرات استانبول نباید دل نگران مذاکرات بغداد بود و به طور قطع با توجه به انتظارات و فشار افکار عمومی دنیا طرفین مجبور هستند، مواضع خود را اندکی تعدیل کنند. در چنین شرایطی، گفت و گو ادامه خواهد یافت.


همان گونه که در رسانه‌ها ی آمریکا و اروپا نیز نوعی چرخش در مواضع دیده می‌شود و کمتر اخبار و اطلاعات منفی راجع به ایران منتشر می‌شود. به این صورت که تلاش می‌شود، افکار عمومی را نیز جهت تعامل با ایران آماده سازند. به طور مثال، هفته گذشته خبرنگار فاینشنال تایمز در ایران درخواست یک مصاحبه با اینجانب به عنوان یکی از اعضای هیات رئیسه اتاق تهران داشت و هنگامی که از این خبرنگار در خصوص گزارشاتی که اخیرا درباره ایران ارسال کرده، سوالاتی را مطرح کردم، پاسخ‌های او حاکی از روح مثبت گزارشات‌اش بود. این گزارشگر، در رابطه با خصوصی‌سازی در ایران پرسید و پیگیر ارقام و نتایج مثبت خصوصی‌سازی در ایران بود.

در مجموع با توجه به تحولات روسیه و فرانسه و در پیش بودن انتخابات آمریکا و شکست خانم مرکل در انتخابات محلی آلمان، غرب درصدد کاهش تنش در روابط با ایران است. براین اساس در سوم خرداد نیز شاهد تداوم گفت و گوهای سازنده خواهیم بود. اگر چه، من براین عقیده هستم که اتفاق ویژه‌ای در رابطه با رفع تحریم‌ها به وقوع نخواهد پیوست و بانک مرکزی که اکنون بر این موج خوش‌بینی سوار شده و قیمت دلار و سکه را کاهش داده، قادر نیست این وضعیت را حفظ کند و درنهایت مجبور خواهد شد، امکانات واردات و مبادلات ارزی و مالی را فراهم کند. قیمت دلار را نیز رها کند. در این صورت، قیمت دلار مجددا به قیمت‌های واقعی خود، یعنی حدود 1800 تومان بازخواهد گشت. البته اگر دولت پیگیر تئوری توطئه باشد و این افزایش قیمت دلار و کالاها را ناشی از عملکرد برخی از جناح‌ها بداند، حاضر است میلیون‌ها دلار هزینه کند تا قیمت‌ها را به نرخ‌های قبلی بازگرداند. در این صورت دیگر بحث پیش‌بینی و واقعیت‌های بازار کارکرد خود را از دست می‌دهد.

قیمت جهانی طلا افزایش نخواهد یافت و حتی ممکن است به حدود 1500 دلار بازگردد. البته «عدم توافق آلمان و فرانسه» و «بحرانی‌شدن اوضاع اروپا» دو موردی است که می‌تواند باعث افزایش قیمت جهانی طلا شود.


از سوی دیگر، قیمت نفت، روند کاهشی خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود، بهای نفت به حدود 90-80 دلار بازگردد. کاهش قیمت نفت، کاهش درآمد‌های صادرات را در پی خواهد داشت که در این صورت عواقب خاص خود را در اقتصاد کشور دارد.اخیرا پس از بازنگری توسط سازمان‌های بین‌المللی اعلام شده که رشد اقتصادی اتحادیه اروپا در سال 2012 منتفی خواهد بود و همچنین رشد صنعتی چین مطلوب نبوده است. اگر آمار رشد اقتصادی آمریکا در ماه May مثبت باشد، قیمت فلزات و سایر اقلام کاهش خواهد یافت. در داخل کشور شاهد کاهش قیمت خواهیم بود و رکود تورمی تشدید خواهد شد.
با توجه به فضای مثبت بین‌المللی، امید می‌رود، مذاکره‌کنندگان در مذاکرات موفق باشند، گفت‌و‌گو‌ها به کاهش فشارهای بین‌المللی و تحریم‌های یکجانبه بینجامد. در چنین شرایطی شاهد رشد مطلوب اقتصاد کشور باشیم.

۲ خرداد ۱۳۹۱ ۲۳:۱۰
تعداد بازدید : ۳,۰۳۴