جایگاه داران: طرح کهاب طرح ناقصی است

جایگاه های عرضه بنزین ملزم به اجرای طرح کهاب می‌شوند

طرح کهاب با هدف کاهش آلودگی ناشی از انتشار روزانه بخار بنزین در حالی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است که از دید جایگاه‌داران به دلیل نبود زیرساخت‌های اساسی این طرح ناقص است و عملیاتی شدن آن با اما و اگر مواجه است.

جایگاه‌داران: طرح کهاب طرح ناقصی است

در حالی 3 هزار و ٥٠٠ جایگاه سوخت در کشور وجود دارد که براساس اعلام رئیس کانون کارفرمایان جایگاه‌های سوخت کشور، کمتر از 100 جایگاه بنزین موفق شده‌اند stage اول و دوم طرح را عملیاتی کنند، زیرا اجرایی شدن این طرح به دلیل بار مالی سنگین از توان جایگاه‌داران خارج است.

فرهاد عبدالله‌پور، مجری طرح کهاب از اجرایی شدن این طرح در جایگاه‌های عرضه بنزین خبر داده و اعلام کرده است: با اجرای کامل طرح کهاب در کشور شامل انبارهای نفت و جایگاه‌های عرضه بنزین، ضمن کنترل انتشار حجم بالایی از بخار خام بنزین به محیط‌زیست، روزانه ٣٠٠ هزار لیتر و در مجموع سالانه یکصد میلیون لیتر بنزین استحصال شده دوباره به چرخه مصرف بازگردانده می‌شود. طرح ملی کهاب دارای مصوبه هیأت دولت بوده و محدوده عملکرد آن شامل تجهیز ٨٠ انبار نفت، ١٠ هزار نفتکش و ٣٤٠٠ جایگاه است.

دراین باره ناصر رئیسی‌فر، رئیس کانون کارفرمایان جایگاه‌های سوخت کشور با تاکید بر اینکه طرح کهاب در شرایط کنونی قابلیت اجرایی شدن را ندارد و با توجه به اینکه وزارت نفت درگیر فعالیت‌های مختلف در بالادستی نفت است و قادر به ارائه وام به جایگاه‌داران نیست، به «فرصت‌امروز» می‌گوید: «اجرای طرح کهاب باید پروسه کاملی طی کند اما متاسفانه هنوز زیرساخت آن مهیا نشده است.

دولت در اجرایی شدن این طرح به جایگاه‌داران کمک مالی نکرد و اگر قرار باشد طرح کهاب اجرایی شود، بار مالی سنگینی به جایگاه‌داران تحمیل می‌شود زیرا تعویض تلمبه‌ها هزینه بر است و صادقانه می‌گویم که هیچ جایگاهی توان مالی آن ندارد و در صورت الزام طرح بسیاری از جایگاه‌ها تعطیل خواهد شد.»

وی با بیان اینکه هنوز صحبتی با ما برای اجرایی شدن این طرح صورت نگرفته و حتی برنامه‌ای به ما ارائه نشده است، می‌گوید: «در حال حاضر انبارهای شرکت پالایش و پخش برای تخلیه بخارات تجهیز نشده است تا این بخارات بازیافت شود. همچنین تانکرها نیز برای جمع‌آوری گازهای درون مخزن جایگاه به روزرسانی نشده است تا بتوانند بخارات بنزین را به انبارها منتقل کنند. طرح کهاب در سه stage تعریف شده است که stage اول آن در تمامی جایگاه‌داران اجرایی شده است به طوری که مخازن سیستم‌های هواکش برای کنترل مقدار خروج بخار بنزین نصب شده که تاکنون بلااستفاده مانده است.»

وی با بیان اینکه stage دوم تنها در 100 جایگاه که به تازگی ساخته یا نوسازی شده‌اند، اجرایی شده است، می‌افزاید: «نصب سامانه کنترل انتشار بخار بنزین در حین سوخت‌گیری خودرو و بازیافت بخار بنزین در محل جایگاه مرحله دوم این طرح است و در نهایت باید سیستمی نصب شود که بسیار گران‌قیمت است که باید با کمک‌های بلاعوض دولتی صورت گیرد، زیرا در صورت تخصیص وام، جایگاه داران توان بازپرداخت ندارند.»

طرح کهاب، طرح ناقصی است

علی آذری، جایگاه‌دار بنزین در منطقه غرب تهران با بیان اینکه در زمان ساخت جایگاه دو مرحله اول طرح کهاب را عملیاتی کرده است، به «فرصت امروز» می‌گوید: «اجرایی شدن طرح کهاب برای جایگاه‌داران قدیمی با هزینه‌های سرسام‌آوری همراه خواهد بود، اما نکته مهم اینجاست که با وجود آماده‌سازی تعدادی از جایگاه‌داران هنوز شرکت پالایش و پخش آمادگی اجرایی کردن طرح را ندارد.»

وی با بیان اینکه درشرایط کنونی نمی‌توان امیدوار بود که طرح کهاب در جایگاه‌ها عملیاتی شود، ‌می‌افزاید:

«این طرح بدون آماده‌سازی زیرساخت‌های آن دردسر جدیدی برای جایگاه‌دارانی خواهد بود که با مشکلات مالی متعددی مواجه هستند. چگونه می‌توان امیدوار به اجرایی شدن این طرح شد وقتی شرکت پالایش و پخش شرایط لازم را برای اجرا ندارد. از دید من این طرح، طرح ناقصی است و کسی نمی‌داند که در پشت پرده آن چه خبر است.»

دراین ارتباط محمدرضا عمید، مدیر سه جایگاه بنزین در تهران نیز این طرح را طرح موفقی نمی‌داند و به «فرصت امروز» می‌گوید: «اجرای طرح کهاب در صورت عملیاتی شدن آن برای محیط‌زیست موثر است و ما جایگاه‌داران از آن حمایت جدی می‌کنیم، اما آنچه در این میان بسیار مهم است، نبود زیرساخت‌های لازم در اجرایی شدن طرح کهاب است. متاسفانه جایگاه‌دارانی که دو مرحله stage را عملیاتی کرده‌اند 30 تا 50 میلیون تومان هزینه مالی کرده‌اند.»

وی با بیان اینکه تمامی مالکان جایگاه‌‌های بنزین این توانایی مالی را ندارند، ‌می‌افزاید: «جایگاه‌داران بنزین در صورت اجرای طرح کهاب در رتبه بالایی قرار می‌گیرند ازاین رو تعدادی از جایگاه‌داران با دولت همراه خواهند شد. اما نکته مهم در اجرایی شدن این طرح این است همان‌گونه که تعداد محدودی از جایگاه‌داران توان اجرای طرح کهاب را دارند، تعدادی محدودی از تانکرهای شرکت پالایش و پخش نیز دارای سیستم جمع‌آوری بخارات بنزین هستند، از این رو انتظار عملیاتی شدن طرح به طور کامل فراهم نیست.»

۲۴ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۱۶
تعداد بازدید : ۹۶۳