صورتجلسه کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز مورخ95/03/18

 

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:                                       

آقایان: اسپندیاری (دبیرکل)، فقیهی (نخل بهارستان پردیس)، عصمتی (پترو تجارت هرمزان)، سوری (فرایند شیمی زنگان)، چگینی (میعان انرژی رازی)، عسگر زاده (پترو پل جم)، سپاهی (نخل بارانی پردیس)، صرامی (گروه صرامی)، باقریان (پترو پالایش مهان)، احمد ابوترابی (پارسا ادیب پویا، پارسا فن‌آوری ادیب، حلال گستر ادیب)، همایی (سیرجان گستر)، خراسانی (زنیط)، فراهانی (اکسیر سازان اطلس)، شهریاری (گوهر صفا کرکس)، محمود ابوترابی (بهتاز شیمی و میلاد پگاه)، کبیرثانی (صنایع شیمیایی ایران)، معاون بازرگانی پتروشیمی زاگرس، قاری (اکسیر پویان)، قوام (الوان صادق توس) و خانم‌ها بازرگان نیا (ساد ایران)، اصلانی (پتروشیمی آبادان)، طیبی (آپادانا پترو بازرگان)

دومین جلسه کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز سال 1395 رأس ساعت 15:00 روز سه‌شنبه مورخ 95/03/18 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

اخبار کمیسیون:

-       قرارداد بیمه تکمیلی درمان اعضاء اتحادیه با شرکت بیمه رازی تمدیدشده است و اطلاعات آن در وب‌سایت اتحادیه درج‌شده است.

-       جلسه مشترک هیات مدیره اتحادیه با جناب آقای وزیری هامانه قائم‌مقام محترم وزیر نفت در تاریخ 95/03/09 برگزار شد.

-       به آگاهی می‌رساند، این اتحادیه در راستای گسترش فعالیت‌های بین‌المللی و ایجاد و توسعه بازارهای هدف، نسبت به امضاء دو تفاهم‌نامه همکاری با "اتحادیه سراسری شرکت‌های نفت و گاز افغانستان" و"فدراسیون صنایع پتروشیمی و شیمیایی چین" در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی ایران اقدام نموده است. اعضاء محترم می‌توانند، جهت آگاهی از مفاد تفاهم‌نامه‌های مذکور با دبیرخانه اتحادیه تماس حاصل فرمایند.

-       مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده و مجمع فوق‌العاده صندوق توسعه صادرات فرآورده‌های نفتی ایران در تاریخ 95/03/10 برگزار شد.

-       بر اساس‌نامه اتاق بازرگانی ایران فراخوان برگزاری بیستمین دوره انتخاب صادرکنندگان نمونه و شرایط و ضوابط و معیارهای آن در سال 1395 در سامانه اختصاصی آن به نشانی www.nemoonesh.tpo.ir قابل‌دسترسی است. 

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل بیان گردید:

_ طی جلسه‌ای که با قائم‌مقام محترم وزیر نفت برگزار شد، در مورد مشکلات مربوط به تأمین ماده اولیه مذاکره به عمل آمد. ایشان نظر مساعد خود را نسبت به رفع مشکل اعلام  فرمودند.

_ در مورد %5 عوارض نوسازی خطوط لوله به پالایشگاه‌ها نیز با مقامات وزارت نفت مذاکره به‌عمل‌آمده است. اتحادیه رفع مشکل %5 عوارض نوسازی خطوط لوله را مورد پیگیری قرار داده است.

_ بحث احتساب قیمت ارز به نرخ ارز مبادله‌ای، شفاهاً در وزارت نفت مطرح‌شده؛ ولیکن تاکنون دستور کتبی در این مورد صادر نشده است. حدود 2 ماه است که امور بین‌الملل وزارت نفت نمی‌تواند در این خصوص تصمیم قاطع بگیرد. هر یک از واحدهای وزارت نفت قیمتی را اعلام می‌نمایند که منجر به سخت شدن شرایط شده است.

_ در خصوص مشکلات مربوط به تأمین خوراک با کمیسیون انرژی مجلس مذاکره به‌عمل‌آمده است. این بحث تا زمان مشخص شدن نتیجه در دستور کار کمیسیون باقی خواهد ماند.

_ صندوق توسعه صادرات فراورده‌های نفتی ایران با مشکلاتی مواجه شده است،  مشکل این است که در زمان تحریم‌های بین‌المللی پایانه این صندوق در بندرعباس نتوانسته به‌اندازه کافی کانتینر صادر نماید و بدین لحاظ به نقطه سربه‌سر برای بازدهی و سودآوری نرسیده است. صندوق نتوانسته وام بانکی خود را پرداخت نماید و بانک مربوطه از حساب یکی از سهامداران مبلغی را برداشت کرده است. در مجمع صندوق موضوعات، تقلیل یافتن تعداد هیات مدیره از 7 نفر به 5 نفر و اینکه رئیس هیات مدیره بتواند عهده‌دار سمت مدیرعامل نیز باشد، مطرح‌شده است.

_ بدهی صندوق به بانک سنگین است. چنانچه مشکل حل نشود، ضامن‌ها و سپس سهامداران با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

_ بر اساس اطلاع واصله به‌زودی ارز به‌صورت آزاد و تک‌نرخی خواهد شد.

_ تا زمانی که ارز تک‌نرخی نشده است بایستی به نرخ مبادلاتی محاسبه شود.

_ درخواست این است که به هر نرخی که خوراک به واحدهای پتروشیمی عرضه می‌گردد باهم نرخ نیز به واحدهای پایین‌دستی عرضه گردد.

_ در ارتباط با مشکلات مربوط به استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده پیشنهاد گردید تا به‌جای دریافت وجه، از صادرکنندگان چک دریافت شود.

_ برخی از همکاران در مورد رعایت نرخ‌ها همکاری نمی‌کنند و کالا را زیر قیمت به فروش می‌رسانند و اظهار می‌دارند برای قیمت‌های اعلامی مشتری دارند که این موضوع به ضرر واحدهای تولیدی، صادراتی تمام می‌شود.

_ نامه شماره 63802/60 مورخ 1395/03/12 مدیرکل محترم صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر "بازنگری در ساختار موجود صنایع پایین‌دستی برای تولید در مقیاس و کیفیت صادراتی و برنامه‌ریزی برای تجمع واحدهای کوچک فعال" و درخواست نظرات راهکارهای پیشنهادی در رابطه با موضوعات فوق‌الذکر قرائت و نظرات ارائه‌شده در این مورد عبارتند از:

_ در راستای افزایش یافتن میزان صادرات، واحدها بایستی تجمیع شوند. نظر دولت بر این عقیده استوار است.

_ وزارت صنعت، معدن و تجارت در این فکر است که چند شرکت هلدینگ با حضور شرکت‌های بزرگ‌راه اندازی کند و صادرات نیز از کانال این شرکت‌ها انجام پذیرد. این موضوع خلاف قانون تجارت و اصل 44 خصوصی‌سازی است.

_ واحدهای بازرگانی چه حقوقی و چه حقیقی دارای شخصیت جداگانه و دارای کارت بازرگانی می‌باشند و هرکدام حق بازاریابی و فعالیت دارند.

_ تعداد بسیارزیادی از اعضاء با مشتریان‌خود ارتباطات تنگاتنگ دارند و تمایل‌دارند کار تجارت را با آنها مستقلاً ادامه دهند.

_ پیشنهاد گردید تا کمیسیون نظرات خود را در این مورد کتباً به اتحادیه اعلام نماید تا مکاتبه لازم با ارگان ذیربط انجام گیرد، شرکت‌های هلدینگ چگونه می‌توانند حساسیت شرکت‌های خصوصی را که دارای مشتریان چندساله هستند، اعمال نمایند. اتحادیه نظر مخالف خود را در خصوص پیشنهاد فوق در جلسات مربوطه اعلام نموده است اما دیدگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت چیز دیگری است.

_ واحدهای تولیدی بایستی بتوانند تولید نموده و استاندارد محصولات خود را ارتقا دهند و همچنین کیفیت تولید را.

_ پیشنهاد به عمل آمد تا شرح مشکلات صادراتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت منعکس و همچنین کنسرسیومی با عضویت اعضاء برای انجام صادرات تشکیل شود.

_ به نظر می‌رسد ایده ارائه‌شده در مورد تجمیع واحدهای کوچک فعال برخلاف قانون است. لذا لازم است موضع‌گیری محکمی در مقابل آن صورت پذیرد و  عنداللزوم موضوع در هیات مدیره مطرح گردد.

_ ضوابط خصوصی‌سازی برمبنای کاهش یافتن میزان تصدی‌گری دولت پایه‌ریزی شده است، اینک عده‌ای عقیده دارند واحدها جمع شوند تا سیستم بزرگ‌تری ایجاد شود، این ایده خلاف قانون است.

_ فعالیت‌های تولیدی واحدها به علت کمبود ماده اولیه با رکود مواجه شده است. پیشنهاد می‌گردد تا ماده اولیه را به همان قیمتی که به مشتریان خارجی به فروش می‌رسانند به واحدهای تولیدی نیز عرضه کنند. به نحوی عمل شود که قیمت صادراتی و وارداتی متفاوت باشند.

_ امروز جایگاه اتحادیه به‌عنوان یک مجموعه فنی و حرفه‌ای برای مدیران ارشد سازمان‌های دولتی مشخص‌شده است. آنها برای نظرات و پیشنهاد‌های و تحقق اهداف اتحادیه ارزش قائل هستند. پیشنهاد این است که کمیسیون نقطه نظرات و پیشنهاد‌های جلسه قبلی را به‌صورت مدون به سازمان‌های متعامل ارائه نماید.

_ در جلسات قبلی بحث این بود که قیمت میعانات گازی، توجیه اقتصادی ندارد اما نتوانستیم همکاران را مجاب نماییم. کمیسیون برای تجمیع نظرات و پیشنهاد‌های در رسیدن به رفاه کلی بایستی دستور جدیدی داشته باشد. درخواست می‌گردد تا اعضاء کمیسیون نظرات خود را بدون هرگونه ملاحظه‌کاری و فردی بیان نمایند تا در مورد آن به اجماع رسیده و از طریق هیات مدیره به وزارتخانه‌ها منعکس گردد.

_ به نظر می‌رسد  صحبت وزارت صنعت، معدن و تجارت بی‌منطق نباشد. امروز دیگر تولیدکنندگان نمی‌توانند درصحنه تجارت در بازارهای بین‌المللی رقابت کنند که به علت پایین بودن ظرفیت آنها است. بخشی از مشکلات عمده صنفی ناشی از پایین بودن میزان توانمندی شرکت‌ها در مقایسه با سطح جهانی است. اکثراً توانمندی و کیفیت در سطح بین‌المللی را ندارند. بایستی به موضوع با دید وسیع‌تری نگاه شود. درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت حالت دستوری ندارد، بلکه از ما نظرخواهی نموده است که آیا به‌عنوان یک مجموعه فنی و حرفه‌ای در مورد موضوع نظر خاصی داریم یا خیر.

_ نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با مشکلات کلی اعم از گمرک، وزارت نفت و غیره است. چنانچه بتوانیم از طریق پاسخ این نامه به اهداف خود نائل شویم و مسائلی ازجمله خوراک و مسائل بانکی مطرح گردد، مطلوب خواهد بود.

_ برخی از شرکت‌ها 1- به علت پایین بودن میزان تولید 2- نداشتن توانمندی‌های فنی و حرفه‌ای قدرت رقابت در سطح بین‌المللی را ندارند. برای آنکه سطح توانمندی‌ها بالا رود بایستی نظرات یکدیگر را جمع‌بندی نماییم و به‌صورت مجموعه حرکت نماییم. بایستی به نظرات واحدی برسیم و آن را به سازمان‌های ذیربط منتقل نماییم.

_ با نظر ابرازشده مخالفت گردید و در این رابطه اظهار شد تابه‌حال کشوری دیده نشده است که صنایع آن به‌صورت تجمیع فعالیت نمایند و یک شرکت منافع سایرین را پیگیری نماید.

_ وزارت صنعت، معدن و تجارت بایستی پشتیبان صنایع باشد و با کمک سازمان ملی استاندارد ایران، استاندارد کالاها را ارتقاء بخشد.

_ پیشنهاد گردید کمیسیون نظر واحد خود را نسبت به برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به اتحادیه اعلام نماید تا به آن وزارتخانه منعکس گردد.

_ عنوان گردیده مراتب مخالفت اتحادیه نسبت به موضوع اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت قبلاً در جلسه‌ای که در سازمان توسعه تجارت ایران برگزارشده، اعلام‌شده است. دیدگاه آنها این است که کل صادرات را در چند شرکت هلدینگ متمرکز نمایند. نظر آنها بر این عقیده است که اشخاص حقیقی در قالب شرکت به فعالیت تجاری بپردازد.

_ آنچه مورد درخواست اعضاء کمیسیون است به‌قرار 1- تخصیص خوراک  با قیمت مهندسی‌شده برای واحدهای تولیدی 2-  اختصاص وام بانکی 3- همکاری اداره استاندارد با واحدهای کوچک است.

_ باید بررسی شود که دیدگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به موضوع چیست؟

 

این جلسه رأس ساعت 18 با ذکر صلوات خاتمه یافت.

۱ تیر ۱۳۹۵ ۱۲:۲۰
تعداد بازدید : ۱,۵۰۷