افزایش تولید بیش از 100هزار بشکه نفت خام در غرب کارون در 6ماهه امسال / داخلی ها در غرب کارون خوش درخشیدند

از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه 135هزار بشکه نفت خام در میدان های آزادگان شمالی و جنوبی و یاران شمالی تولید خواهد شد که در دو میدان آزادگان جنوبی و یاران شمالی داخلی ها خوش درخشیدند.

به گزارش خبرنگار «فرصت امروز»، روز گذشته اصحاب رسانه بازدیدی از پیشرفت پروژه های نفتی در غرب کارون داشتند. تلاش شرکت ملی نفت برداشت از میدان های مشترک غرب کارون است که در گام نخست این اقدامات موثر بوده است. در حال حاضر فاز یک آزادگان شمالی با همکاری شرکت چینی CNPCI از فروردین ماه امسال به هدفگذاری تولید رسیده است. روزانه از این میدان 75هزار بشکه نفت خام تولید می شود و تاکنون از این میدان 5میلیون بشکه نفت خام صادر شده است. 

داخلی ها در غرب کارون خوش درخشیدند
کرامت بهبهانی مجری طرح آزادگان شمالی درباره جزئیات بیشتر این میدان مشترک اعلام کرد: تولید صیانتی در میدان های مشترک معنایی ندارد، اما نباید به چاه ها ضرر بزنیم با این حال ظرفیت تولید چاه های کنونی قابل افزایش است و انتظار می رود با 10درصد افزایش تولید این میدان به 82هزار و 500 بشکه در روز برسد.

وی با بیان اینکه شرکت چینی به خوبی در این میدان مشترک فعالیت کرده است درخصوص توسعه فاز دوم این میدان نفتی گفت: امیدواریم با این شرکت چینی برای فاز دوم این میدان به نتیجه برسیم. منتظر اعلام برآورد هزینه از سوی شرکت CNPCI هستیم که در صورت موافقت فاز دوم میدان آزادگان شمالی براساس قرارداد بیع متقابل خواهد بود.

مجری طرح آزادگان شمالی با اشاره به اینکه اولویت برای ما در توسعه فاز دوم آزادگان شمالی تامین منافع ملی است، تصریح کرد: در صورت به نتیجه رسیدن با شرکت های چینی گزینه های دیگر بررسی خواهد شد، اما قرارداد این فاز براساس قراردادهای جدید نفتی (IPC) خواهد بود.

تصمیم گیری برای توسعه فاز دوم این میدان مشترک تا پایان شهریور ماه انجام خواهد شد. با استناد به گفته این مقام مسئول، 67درصد از حفاری میدان آزادگان شمالی توسط داخلی ها انجام شده است. همچنین بیش از 51درصد از تجهیزات این میدان نیز داخلی بوده و با توجه به همکاری با شرکت خارجی موضوع انتقال دانش فنی نیز رعایت شده است.

توسعه میدان آزادگان جنوبی نیز در قلب کارون با هدف افزایش تولید نفت خام در حال انجام است. برای این منظور 185حلقه چاه تعریف شده است که تاکنون حفاری 118 چاه به اتمام رسیده و قرار است از مجموع این تعداد حلقه چاه 320هزار بشکه در روز نفت خام تولید شود. حفاری و تولید نفت از این میدان توسط شرکت های داخلی انجام شده است.

وحید ساطعی، سرپرست طرح آزادگان جنوبی در این باره گفت: از این تعداد حلقه چاه 40 حلقه آماده شده و قرار است تا پایان شهریورماه 30هزار بشکه در روز نفت خام تولید شود. همچنین براساس برنامه ریزی دو ساله ظرفیت تولید این میدان به 320هزار بشکه در روز افزایش می یابد. 

وی ادامه داد: از 21 چاه قدیم و 40 حلقه جدید در مجموع 70 هزار بشکه نفت خام تولید می شود.

میدان مشترک یاران شمالی دیگر میدان مشترک ایران با کشور عراق است که براساس برنامه ریزی صورت گرفته در فاز نخست 30هزار بشکه نفت خام از این میدان تولید خواهد شد.

آرش باقرزاده، مجری طرح توسعه میدان شمالی یاران در این خصوص گفت: برای تولید از این میدان 20 حلقه چاه با همکاری شرکت های داخلی براساس قرارداد بیع متقابل حفاری شده و قرار است تا پایان شهریورماه امسال 30هزار بشکه نفت خام به تولیدات نفت خام کشور اضافه شود.

وی ادامه داد: حفاری چاه های این میدان توسط داخلی ها انجام شده و 71درصد از تجهیزات موردنیاز نیز از کشور تامین شده است. برنامه ما تمام فاز اول توسعه این میدان تا پایان شهریور است، اما در بخش تولید گاز پیش بینی می شود اواخر آبان ماه این پروژه به اتمام برسد.

وی گفت: فاز دوم توسعه این میدان با تولید 10هزار بشکه نفت خام در دست اقدام است و تلاش داریم با انعقاد قرارداد این امر را محقق سازیم. با این وجود براساس برنامه زمانبندی از تولید زودهنگام روزانه 5هزار بشکه نفت خام تولید می شود.

باقرزاده همچنین خاطرنشان کرد: پیش بینی ما بر این است که از این میدان مشترک 53میلیون در پنج سال آتی تولید شود.

در حاشیه بازدید از این میدان ها تعدادی از ساکنان بومی نسبت به عدم به کارگیری مهندسان و کارگران بومی اعتراضاتی داشتند که این اعتراضات را به یکی از نمایندگان مجلس که در این بازدید حضور داشت، اعلام کردند.

۴ مرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۲۹
تعداد بازدید : ۳۶۰