صورت‌جلسه کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز مورخ 95/05/26

اعضای حاضر در جلسه عبارت‌اند از:

آقایان اسپندیاری (دبیر کل، ساد ایران، پاک گاز)، باقریان (پترو پالایش مهان)، قاری (اکسیر پویان)، مرادی (پترو گل)، قهرمانیان (کیمیا اکسیر آسیا)، فرهاد زارعی پور (آپادانا پترو بازرگان)، امیرعباس قوام (الوان صادق طوس)، یزدانی (پتروشیمی مارون)

 

چهارمین جلسه کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز سال 1395 رأس ساعت 16:00 روز سه‌شنبه مورخ 95/05/26 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

 

اخبار کمیسیون:

1.       اتحادیه در راستای فراهم نمودن تسهیلات بانکی برای اعضاء، نسبت به عقد تفاهم‌نامه همکاری با بانک سپه اقدام نموده است. اعضاء محترم می‌توانند جهت کسب اطلاع در خصوص مفاد تفاهم‌نامه مذکور و لیست شعب به وب‌سایت اتحادیه مراجعه نمایند.

در این رابطه موارد مشروحه ذیل جهت اطلاع و بهره‌وری لازم اعلام می‌گردد:

·        تسهیلات بانکی در کلیه شعب بانک سپه در سراسر کشور با معرفی‌نامه اتحادیه برابر ضوابط و مقررات و در چارچوب تفاهم‌نامه تنظیمی به اعضاء ارائه خواهد شد. مضافاً اینکه شعبه خالد اسلامبولی (جنب سینما آزادی واقع در خیابان دکتر بهشتی) نیز به علت نزدیکی به اتحادیه به‌عنوان بانک ارائه‌کننده تسهیلات به واحدهای تولیدی و صادراتی فرآورده‌های نفتی تعیین‌شده است.

·        واحد ارزی بانک سپه برای ارائه خدمات به اعضاء اتحادیه اعلام آمادگی نموده است.

·        اعضاء محترم به‌منظور استفاده از تسهیلات بانکی (به‌صورت ریالی یا ارزی) از قبیل وام، سرمایه در گردش، ساخت‌وساز و ... می‌توانند، درخواست خود را به اتحادیه ارسال فرمایند تا به نزدیک‌ترین شعبه به نشانی آن شرکت معرفی شوند.

·        به‌منظور بهره‌گیری از تسهیلات بانکی پیشنهاد می‌گردد تا شرکت‌هایی که در بانک سپه فاقد حساب می‌باشند، نسبت به افتتاح حساب در شعب این بانک اقدام نمایند.

·        در راستای تسهیل فرآیند ارائه تسهیلات بانکی، بررسی مشکلات احتمالی و پیگیری درخواست‌های اعضاء برای دریافت تسهیلات، مقرر گردیده تا کمیته مشترکی با عضویت نمایندگان اتحادیه و بانک تشکیل و جلسات آن به‌طور مرتب برگزار گردد.

·        مفاد تفاهم‌نامه از طریق اداره کل بازاریابی بانک به کلیه شعب ارسال و درخواست به‌عمل‌آمده تا نسبت به برقراری و گسترش مراودات بانکی با اتحادیه و شرکت‌های زیرمجموعه آن اهتمام ورزیده و همکاری لازم را با توجه به مفاد آن در حیطه ضوابط معمول نمایند. 

2.       به‌منظور تسهیل و زمینه‌سازی توسعه کسب‌وکارهای بخش خصوصی ایران با شرکت‌های معتبر بین‌المللی در صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی مقرر شد تا کنفرانس نفت با هم‌فکری فعالان و بزرگان بخش خصوصی حوزه میان دست و پایین‌دست و به میزبانی هفت تشکل حوزه نفت و گاز کشور در مهرماه سال جاری (10 الی 12 مهرماه) در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شود؛ اتحادیه به‌عنوان حامی در این کنفرانس حضور دارد و در عصر روز دوم این همایش (11 مهرماه 1395) پنل اختصاصی کنفرانس مربوط به اتحادیه می‌باشد. اعضاء محترم می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با آقای ابراهیمی تماس حاصل فرمایند.

3.       بر اساس آیین‌نامه‌ای که اخیراً به تصویب هیئت محترم وزیران رسیده است، نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها، اعم از دولتی و خصوصی، بر مبنای 95% متوسط محموله‌های صادراتی نفت مشابه در یک ماه شمسی محاسبه می گردد.

 

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل بیان گردید:

·        گزارش هیئت‌مدیره اتحادیه به کمیسیون:

به پیشنهاد رئیس محترم کمیسیون، قرار شد خلاصه‌ای از جلسات هیئت‌مدیره در کمسیون مطرح شود. بر این اساس به شرح ذیل اعلام می‌دارد:

طی یک ماه اخیر هیئت‌مدیره محترم اتحادیه سه جلسه در تاریخ‌های 95/04/22، 95/05/05 و 95/05/19 تشکیل داده است:

 

اهم مطالب مطروحه در این جلسات عبارت‌اند از:

-         موافقت با برگزاری نشست خبری

این نشست خبری در تاریخ 95/05/17 با حضور جمعی از اعضاء محترم هیئت‌مدیره، خبرنگاران و خبرگزاری‌ها و اعضاء در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار شد.

-         برگزاری جلسه مشترک با رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران

با توجه به برگزاری جلسه مشترک اتحادیه با رئیس‌کل محترم گمرک جمهوری اسلامی در تاریخ 95/04/15، درخواست‌های اتحادیه که طی این جلسه مطرح‌شده به‌قرار ذیل اعلام می‌گردد:

         اضافه شدن بندرلنگه به گمرکات مجاز که با توجه به نظر مساعد اعلام‌شده از سوی گمرک، مکاتبه لازم با گمرک برای عملی شدن این درخواست انجام‌گرفته است.

         درخواست به عمل آمد تا آمار و اطلاعات تخصصی مربوط به صادرات فرآورده‌های نفتی در اختیار این اتحادیه قرار گیرد.

         ازجمله مسائل دیگری که در جلسه مذکور مطرح شد، بحث کارگروه‌های استانی بود که با عدم تشکیل آن‌ها در برخی استان‌ها، مشکلات عدیده‌ای برای ترخیص کنندگان به وجود آمده است.

ضمناً لازم به ذکر است بر اساس توافقات به‌عمل‌آمده فی‌مابین ستاد و گمرک، قرار است شرکت‌های خوشنام تا زمانی که تخلف ننموده‌اند، بتوانند از تسهیلات صادراتی همچنان بهره‌گیری نمایند.

-         مشارکت در برگزاری اولین همایش قیر و آسفالت ایران

با توجه به برگزاری اولین همایش قیر و آسفالت ایران در شهریورماه سال جاری، در خصوص مشارکت اتحادیه در این همایش مذاکره به عمل آمد.

-         عضویت اتحادیه در ترکیب هیئت‌مدیره فدراسیون صادرات انرژی

با توجه به عضویت اتحادیه در ترکیب هیئت‌مدیره فدراسیون صادرات انرژی و شرکت نماینده اتحادیه در جلسات مربوطه ضمن اشاره به مطالب مطروحه در جلسه مورخ 95/03/25 عنوان گردید، تعدادی کمیسیون در این فدراسیون تشکیل‌شده است که نقش اتحادیه در این کمیسیون‌ها عبارت‌اند از:

o       کمیسیون کنسرسیوم صادرات به‌عنوان عضو

o       کمیسیون صادرات و واردات به‌عنوان مسئول کمیسیون

-         جلسات متعدد مشترک اتحادیه با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دفتر صادرات گمرک ایران

جلسات مشترک اتحادیه با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دفتر صادرات گمرک ایران در تاریخ‌های 95/04/26 و 95/04/27 و 95/05/05 برگزارشده است. در جلسات مشترک با ستاد، مشکلات حمل‌ونقل مور بحث قرارگرفته و تا حدودی مرتفع گردید. همچنین طی مذاکرات انجام‌گرفته با ستاد، مقررشده که پلمپی تهیه گردد که به‌صورت هوشمند عمل نماید و این موضوع به ناجا اعلام خواهد شد.

-         حضور اتحادیه در نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی مشهد در مردادماه سال جاری

اتحادیه در نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی مشهد که از تاریخ 30 تیرماه الی 2 مرداد سال جاری برگزار شد، شرکت کرده است. این نمایشگاه به‌صورت منطقه‌ای برگزار شد. شرکت‌های دولتی و خصوصی از استان خراسان و همچنین شرکت‌هایی از کشور افغانستان در این نمایشگاه شرکت نموده‌اند.

-         طبق پیگیری‌های روابط عمومی اتحادیه برنامه‌ای تدوین شد تا بر اساس آن از رسانه‌ها برای انعکاس مشکلات و موانع شرکت‌ها و کمیسیون‌های تخصصی اتحادیه ضمن ارائه راه‌کارهای پیشنهادی استفاده شود. در این خصوص با چهار روزنامه اقتصادی کشور (دنیای اقتصاد، فرصت امروز، عصر اقتصاد و کسب‌وکار) توافق به‌عمل‌آمده است. مقرر گردید تا هر کمیسیون تخصصی به‌صورت هفتگی و توسط نماینده تعیین‌شده، مطالب تخصصی خود را تا قبل از ظهر روز یک‌شنبه به روابط عمومی اتحادیه اعلام نماید تا برای روز دوشنبه به چاپ رسد.

-         پیگیری استرداد مبالغ پرداختی از بابت 5% عوارض نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله توسط واحدهای تولیدی

-         ضمن مکاتبه با معاونت محترم برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، درخواست به عمل آمد تا نسبت به استرداد مبالغ پرداختی از بابت 5% عوارض نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله توسط واحدهای تولیدی با توجه به معافیت فرآورده‌های نفتی (به‌جز فرآورده‌های نفتی اصلی) از پرداخت این عوارض در سال جاری اقدام مقتضی به عمل آید. سپس از اعضاء درخواست گردید طی نامه‌ای مجموعه مبالغی را که تحت این عنوان و در سال جاری پرداخت‌نموده‌اند، به اتحادیه اعلام نمایند تا اتحادیه مراتب استرداد مبالغ مذکور را از طریق ارگان‌های ذی‌ربط پیگیری نماید.

-         برگزاری جلسه مشترک اتحادیه با معاون بازاریابی و عملیات فراورده امور بین‌الملل وزارت نفت و مدیر صادرات و واردات شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران

جلسات مشترک اتحادیه با معاون بازاریابی و عملیات فراورده امور بین‌الملل وزارت نفت و مدیر صادرات و واردات شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران در تاریخ 11 و 12 مردادماه سال جاری برگزار و طی آن مسائل مربوط به خوراک و نحوه قیمت‌گذاری آن مورد مذاکره قرارگرفت.

-         مکاتبه با مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست بررسی و رفع مشکلات اعضاء

به دنبال مشکلات پیش‌آمده برای جمعی از واحدهای تولیدی ناشی از عدم صدور و تمدید جواز تأسیس، عدم افزایش ظرفیت، عدم تبدیل جواز توسعه به پروانه بهره‌برداری، عدم پذیرش ظرفیت سنجی کارگروه استانداردسازی جهت درج در پروانه بهره‌برداری برای تولید هیدروکربورهای سبک و سنگین، حلال‌ها، ریسایکل و قیر و مکاتبه بعمل آمده با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بررسی و رفع مشکل، مدیرکل دفتر امور طرح‌ها و تأمین مالی آن وزارتخانه در پاسخ موارد مشروحه زیر را انجام نموده است :

1-    جواز تأسیس جهت درخواست‌های تولید قیر فاقد تخصیص خوراک تا اطلاع ثانوی صادر نمی گردد.

2-    سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها صرفاً در مورد صدور و تمدید جواز برای محصولات و فراورده‌های معین پایه نفتی و فرایندهای تعریف‌شده اقدام می نمایند و از به‌کارگیری عناوین مبهم و نامعین همچون هیدروکربورهای سبک و سنگین خودداری می‌گردد.

3-    جواز تأسیس در خصوص متقاضیان تولید حلال از پسماندها و دیگر مواد غیرمتعارف با فرایند بلندینگ صادر نمی‌شود. این قبیل واحدها در صورت نیاز به برش‌های پالایشگاهی، لزوماً بایستی در وب‌گاه معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت ثبت‌نام نمایند.

 

·       گزارش کمیسیون به اعضاء:

گزارش در مورد اقدامات انجام گرفته توسطکمیسیون بشرح زیر ارائه گردید :

الف:تلاش به منظور ایجاد رویه جهت تعیین و اعلام ارزش کالاهای صادراتی به گمرک جمهوری اسلامی ایران :

موارد انجام‌شده:

o       ضمن تشکیل کارگروهی برای تعیین قیمت های پایه صادراتی محصولات پتروشیمی

o       تعیین زمان های برگزاری جلسات کارگروه در تاریخ‌های 95/05/26، 95/07/28، 95/09/23، 95/11/19

o       اطلاع‌رسانی به اعضاء کمیسیون برای اعلام قیمت‌های پیشنهادی در دو نوبت

o       برگزاری اولین جلسه کارگروه تعیین ارزش در تاریخ 95/05/26 (امروز)

ب- درخواست ساماندهی رویه استانداردسازی واحدهای تولیدی

طبق پیگیری‌های به‌عمل‌آمده از سوی هیئت‌مدیره محترم، اتحادیه نامه مفصل و مبسوطی در خصوص رویه استانداردسازی واحدها، زمان انجام، محتوا و شکل اجرا به دفتر سرکار خانم پیروز بخت رئیس محترم سازمان ملی استاندارد ایران ارسال نموده است که نامه مذکور به آقای نکونام، مدیرکل محترم دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای وارداتی و صادراتی، ارجاع شده است.

·       گزارش دبیرخانه در خصوص موارد درخواستی کمیسیون:

-         بنا به درخواست یکی از اعضاء ، اتحادیه ضمن مکاتبه با سازمان ملی استاندارد ایران تقاضا نموده است، با توجه به اینکه دانسیته هر محصول در پالایشگاه ها و پتروشیمی های مختلف با یکدیگر متفاوت می باشد و بعضاً اختلاف خوراک تحویلی در دانسیته تغییرات زیادی به جا می گذارد و مضافاً اینکه در تولید حجمی بوده در حالیکه در روز استانداردسازی ساخت محصول به صورت کیلویی صورت می گیرد.لذا به منظور وحدت رویه در انجام آزمایشات، صرفاً با اندازه گیری رنج تقطیر که اصلی ترین آزمایش تعیین کننده در فرمول های اظهار شده است، در خصوص محصولاتی که امکان اندازه گیری رنج تقطیر را دارند، اقدام به عمل آید .

-         اتحادیه ضمن مکاتبه با سازمان ملی استاندارد، در خصوص مشکل پیش‌آمده برای صادرکنندگان ناشی از نمونه‌برداری از تمام کوتاژهای صادراتی به کشور پاکستان در مرز میر جاوه، با دفتر صادرات گمرک مکاتبه کرده است.

 

 

·       گزارش ماه ژوئیه بازار جهانی نفت:

         اقتصاد جهانی:

-         میانگین قیمت پایه سبد نفتی OPEC در ماه ژوئیه، 42.68 دلار برای هر بشکه بود.

-         پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان از 3.1 درصد به 3 درصد کاهش پیداکرده است و این نرخ برای سال 2017 بدون تغییر، 3.1 درصد باقی خواهد ماند.

-          

         تقاضای نفت:

-          انتظار می‌رود رشد تقاضای نفت در سال 2016 به مقدار 1.22 mb/d(میلیون بشکه در روز) باشد که این مقدار 300 هزار بشکه در روز بیشتر از ماه قبل است.

-          پیش‌بینی رشد تقاضای نفت خام برای سال 2017 همچنان بدون تغییر عدد 1.15 باقی ماند.

         عرضه نفت:

-          پیش‌بینی می‌شود اعضای غیر OPEC در سال 2016 با نرخ افزایش تولید 0.79 میلیون بشکه در روز و مازاد عرضه 90 tb/d به پایان برسانند.

-          در ماه ژوئیه تولید نفت OPEC، 46 tb/d و نرخ متوسط 33.11 mb/d برآورد می‌شود.

         بازار محصولات:

-          در ماه ژوئیه بازار تقاضا برای «بالا تقطیر» افزایش پیدا کرد و بنزین به بالاترین سطح خود رسید، اما با توجه به پر بودن اغلب ذخایر «پایین تقطیرها » و کم شدن تقاضا برای «وسط تقطیرها »، پیش‌بینی می‌شود، قیمت‌ها بالأخص در آسیا با کاهش روبرو شوند.

·       طرح درخواست‌های عضویت در اتحادیه:

درخواست شرکت پارس اشن مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و بنا به دعوت قبلی نماینده آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی در مورد فعالیت‌های شرکت مزبور ارائه نمود. سپس نسبت به تقاضای شرکت مذکور رأی‌گیری انجام گرفت و بر اساس نتیجه حاصله، کمیسیون (با اکثریت آراء)، نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق‌الذکر اعلام نمود.

 

این جلسه رأس ساعت 18 با ذکر صلوات خاتمه یافت.

۱۰ شهریور ۱۳۹۵ ۱۲:۵۵
تعداد بازدید : ۱,۱۳۷