صورتجلسه کمیسیون قیر مورخ 95/06/14

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:
آقایان: اسپندیاری (دبیرکل)، تاجیک (عضو هیات مدیره و رئیس کمیسیون)، اصفهانیان (کینیتک مالتی پلایر پارس)، شیخی (دژپا)، دهقانپور (شیمی تجارت نقش جهان)، فقیهی  و خسروجردی (نخل بهارستان پردیس)، ورزشکار (پالایش نفت جی)، مختاری (فراشیمی روز و شیمی پالایش صدف)، حسین امیری و خانم خورشیدی (رهام اسپرلوس)، نادی (عایق اصفهان)، بهروز فرح بخش ( نخل بارانی پردیس ) ، فریدون بنی اسدی( پترو سپهر پویا ) ، محجوبی ( آترا کران انرژی )، فلاح ( نفت هرمزان)، خانم سعیدی ( آرمیتیس پرشیا )، مهدی دوستی ( معماران تجارت آفتاب )، دیوانی آذر (کیمیا روغن )
چهارمین جلسه کمیسیون قیر سال 1395 رأس ساعت 16:00 روز یکشنبه مورخ 95/06/14 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.
اخبار کمیسیون:
1- بدنبال توافقات حاصله فی مابین گمرک و ستاد، بخشی از اختیارات ستاد به گمرک تفویض شده است. از جمله در خصوص شرکت های خوشنام، بدین ترتیب که شرکت هایی که خوشنام اعلام شده اند تحت عنوان فعال مجاز اقتصادی می توانند تا زمانی که خطایی مرتکب نشده اند به کار خود ادامه دهند.
ضمناً بر اساس بخشنامه واصله، موارد توافق فی مابین گمرک و ستاد بقرار ذیل می باشد :
1-1 موضوع امکان استفاده از مخازن اسکله فراسکو( مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی) توسط واحدهای تولیدی و بازرگانی (مستقر در سرزمین اصلی )،به‌منظور ارائه تسهیلات جهت اظهار محموله فرآورده‌های نفتی در مخازن مستقر در مناطق ویژه اقتصادی شهید رجایی بندرعباس ، پارس جنوبی (عسلویه )، بندر امام خمینی (ره )، منطقه 2 ویژه اقتصادی بوشهر ، به‌موجب بند 4 صورت‌جلسه مورخ 95/3/26 و بند 7 صورت‌جلسه 95/5/17 مشترک گمرک جمهوری اسلامی ایران با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مقرر گردید استفاده از مخازن موجود در مناطق ویژه اقتصادی یادشده جهت ذخیره محموله‌های صادراتی (با پروانه صادراتی از گمرک مبدأ صدورویا جهت انجام تشریفات صادرات از آن مناطق) کلیه واحدهای تولیدی و بازرگانی سرزمین اصلی و واحدهای تولیدی مستقر در مناطق و نیز انجام تشریفات صادرات فرآورده‌های نفتی در انبارهای اختصاصی محل واحدهای تولیدی مستقر در سرزمین اصلی امکان‌پذیر گردد.
2-1 امکان خروج محموله‌های نفتی عاملان مجاز اقتصادی قبل از اخذ جوابیه کارگروه بر اساس ضوابط اعلامی وجود خواهد داشت 
3-1 مهلت نگهداری نمونه‌های شاهد اخذشده از فرآورده‌های نفتی صادراتی شش ماه پس از اعلام نتیجه قطعی کارگروه فنی تعیین ماهیت سازمان ملی استاندار تعیین گردیده است و درصورتی‌که نتیجه اعلامی از سوی ذینفع مورد اعتراض واقع گردد و یا پرونده نزد مرجع محترم قضایی مطرح رسیدگی باشد مهلت نگهداری نمونه منوط به ابلاغ رأی قطعی مرجع یادشده و یا نتیجه رسیدگی نهایی به اعتراض واصله می‌باشد. 
4-1 به‌منظور کاهش هزینه‌های مترتب بر صادرات فرآورده‌های نفتی در زمان نمونه‌برداری ترتیبی اتخاذ تا اکیپ نمونه‌برداری مطابق دستورالعمل‌های ابلاغ‌شده پس از اظهار کالا از کلیه حامل‌های فرآورده‌های نفتی اظهارشده (از محل یک اظهارنامه و یک‌قلمی) نمونه‌برداری و ضمن مخلوط کردن کلیه نمونه‌های اخذشده نسبت به نگهداری بخشی از نمونه تهیه‌شده با روش فوق به‌عنوان شاهد (به میزان لازم جهت آزمون‌های احتمالی ) و بخشی جهت ارسال به آزمایشگاه‌های مجاز اقدام نمایند. 
5-1 مقرر شد در خصوص شرکت‌هایی که مستند به ماده 16 دستورالعمل پیشگیری و مبارزه با قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز محموله صادراتی آن‌ها مشمول پرداخت مابه‌التفاوت تعیین‌شده می‌گردد و نسبت به پرداخت آن اقدام ننموده‌اند تا زمان پرداخت بدهی مربوطه گمرکات اجرایی از ارائه خدمات و تسهیلات به آن شرکت‌ها خودداری نمایند. 
6-1 مقرر گردید چنانچه مقصد نهایی محموله‌های صادراتی (فرآورده‌های نفتی ) واحدهای تولیدی ،کشورهای اروپایی و کشور کره باشد و کالا از طریق دریایی ارسال شود ، مشروط به داشتن اسناد منشأ معتبر ،کد استانداردسازی ، پروانه بهره‌برداری مربوطه ، گواهی مبدأ معتبر صادره از اتاق بازرگانی، اخذ بیمه‌نامه(که در آن مقصد کالا قید گردیده باشد)و اخذ مانیفست دریایی معتبر که مؤید ارسال کالا به کشورهای یادشده باشد پس از انجام تشریفات صدور و نمونه‌برداری و ارسال نمونه به آزمایشگاه مجاز با اخذ تعهد از مدیرعامل شرکت نسبت به ارسال محموله اقدام و متعاقباً جوابیه کارگروه فنی استاندارد را پیگیری نمایند و چنانچه جوابیه کارگروه ظرف مهلت تعیین‌شده واصل نگردد گمرکات اجرایی موظف می‌باشند ضمن پیگیری موضوع در اسرع وقت مراتب را به دفتر صادرات اعلام نمایند.
2- بر اساس نامه واصله از مدیر کل محترم صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت و در راستای بررسی راهکارهای ارتقاء کیفیت و افزایش ارزش صادراتی قیر، جلسه ای با حضور نمایندگان ارگانهای ذیربط از جمله این اتحادیه در تاریخ 95/5/24 برگزار گردید. تصمیمات متخذه در این جلسه عبارتند از :
موضوع اجرای اجباری استاندارد قیر صادراتی عملیاتی گردد.
قیمت وکیوم باتوم با در نظر گرفتن هزینه های انتقال از پالایشگاه های مرکز کشور تا بندرعباس اصلاح گردد.
درخواست گردید نفت کوره از فهرست فرآورده های نفتی یارانه ای حذف گردد.
3- بر اساس اطلاع واصله از اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق، به آگاهی می رساند، کمیسیون انرژی اتاق مذکور در روز سه شنبه مورخ 16/6/95 از ساعت 14 الی 16 برگزار می گردد. نظر به اهمیت و تأثیرگذاری اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق در مراودات تجاری و بازرگانی ایران و عراق، از اعضاء علاقه مند به حضور در این جلسه و عضویت در اتاق مذکور درخواست می گردد، مراتب آمادگی خود را حداکثر تا پایان وقت اداری روز یک شنبه مورخ 14/06/95 ( امروز ) به اتحادیه اعلام نمایند تا هماهنگی های لازم در این خصوص انجام پذیرد.
4- سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران بر اساس فراخوان سازمان توسعه تجارت ایران، طبق سنوات گذشته و در راستای تحقق اهداف صادراتی و بر اساس معیارها و شاخص‌های مقرر و مندرج در سایت www.tpo.ir، درصدد شناسایی الگوهای موفق در عرصه صادرات و معرفی آنان به‌عنوان صادرکنندگان برگزیده استان تهران در سال 1395، طی بیستمین سالروز صادرات می‌باشد. لذا از کلیه صادرکنندگان محترم در سطح استان تهران که مایل به شرکت در این رقابت استانی می‌باشند، درخواست می‌گردد تا حداکثر تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه مورخ 95/06/20 با مراجعه و سایت www.nemooneh.tpo.ir جهت ثبت‌نام الکترونیکی اقدام نمایند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت اتحادیه مراجعه فرمایید.
5- بر اساس برنامه ریزی بعمل آمده، اتحادیه در نظر دارد ضمن برگزاری جلسات مشترک با واحدهای پتروشیمی و تبادل اطلاعات، نسبت به فراهم نمودن زمینه مناسب تر برای صادرات محصولات پتروشیمی اقدام نماید. به همین منظور اولین جلسه با مدیر عامل محترم شرکت پتروشیمی مارون در تاریخ 13/6/95 برگزار گردید.
6- شرح تصمیمات متخذه توسط هیأت محترم وزیران ، در خصوص واگذاری اختیارات دستگاههای اجرایی تا پایان سال 96 به واحدهای استانی مربوط در استانها، جهت اطلاع در سایت اتحادیه درج شده است. علاقمندان می توانند برای مطالعه آن به سایت مذکور مراجعه نمایند.
در ادامه بخش اخبار موارد ذیل بیان گردید:
- مقاله ای تحت عنوان چشم انداز کسب و کار قیر ایران در این جلسه قرائت شد که شرح آن در سایت اتحادیه موجود می باشد 
- قیمت خوراک برمبنای فوب خلیج فارس منهای 5 درصد محاسبه می شود. این فرمول در زمانی قابل اجراء بود که قیمت هر تن قیر 820000( هشتصد و بیست هزار ) تومان بود. در آن مقطع زمانی هزینه حمل و نقل داخلی و V.B ارزانتر بود، اما اینک شرایط حمل و نقل سخت تر شده است. هزینه ها افزایش یافته و 5درصد تخفیف خوراک جبران هزینه ها را نمی کند. مضافاً اینکه بحث استاندارد اجباری قیر نیز مطرح است. هرچند مشکلاتی برای صادرکنندگان قیر فراهم می شود، اما مانع از صادرات قیرهای بدون کیفیت به بازارهای بین المللی بوده و از نامرغوب جلوه دادن کالای ایرانی جلوگیری خواهد شد.
- با توجه به اینکه 95 درصد نفت کوره را بخش دولتی ( نیروگاه ها ) مصرف می کنند، لذا لزومی ندارد برای آن سوبسید قائل شوند. مضافاً اینکه قیری که از نفت کوره به دست می آید هرچند ممکن است در مقاطعی به نفع صادرکننده باشد اما در دراز مدت با توجه به کیفیت پایین قیر حاصله موجب از دست دادن بازارها خواهد شد.
- هیچ فرآورده نفتی سمیناری مستقل مثل سمینار قیر ندارد و در واقع برای هیچ محصولی بجز قیر به صورت اختصاصی کمیسیون و سمیناری برگزار نمی شود. تمام هزینه های آن نیز توسط خود صادرکنندگان و تولیدکنندگان قیر پرداخت می گردد. حجم کمی از صادرات نفت و فرآورده ها را شرکت نفت انجام می دهد. میزان آن کمتر از 80000 بشکه در روز است. این عدد خیلی بزرگی نیست اما بعد از صادرات نفت خام، این رقم، قابل توجه است. 
- کنفرانسی در سنگاپور در حال تشکیل شدن است که نقش خیلی بزرگی در صادرات قیر دارد . با توجه به اینکه چینی ها به این کنفرانس توجه ویژه دارند، ما بایستی در این کنفرانس مزبور به شکلی عمل کنیم که بتوانیم دوباره بازار قیر را پیدا کنیم. با توجه به مشکلاتی که چینی ها برای ما به وجو آورده اند و باعث شده اند صادرات ما هم در آفریقا و هم در خود چین کم شود، انجام این کار ضروری به نظر می رسد. اتحادیه در اکثر جلساتی که در صنایع به صورت اختصاصی برای قیر تشکیل می شود شرکت می کند ( به صورت حداقل ماهیانه یک جلسه بوده است ) . در برنامه ششم دنبال این هستند که پالایشگاهها 10 درصد از تولیدشان نفت کوره و قیر باشد و الان بالای 25 درصد است. این موضوع برای تولید زیانبار است ولی وزارت صنایع تا 9 میلیون تن تولید قیر را تا پایان برنامه پیش بینی نموده است .بیشتر از 2 میلیون تن آن را نمی توانیم داخل مصرف داشته باشیم و زیر ساخت برای جاده ها نداریم. پس بالاجبار بایستی به سمت صادرات گرایش پیدا کنیم.. چون بیشترین عمران در حوزه ای است که ما قرار داریم. 
- در ارتباط با عدم معافیت صادرات قیر در برنامه پنجم توسعه، عنوان گردید؛ طی همایشی که توسط کنفرانس کانکشن مدتی قبل برگزار شد، عنوان گردید، انواع روغن و انواع قیر در برنامه های سوم و چهارم توسعه از پرداخت مالیات صادراتی معاف بوده اند اما سپس این دو قلم کالا از فهرست فرآورده های نفتی حذف و صادرات آنها به لیست کالاهای نفتی که مشمول مالیات می گردد اضافه شد. بدنبال تلاش های فراوان بعمل آمده برای رفع مشکل و طرح مجدد موضوع در شورای عالی اقتصاد با معافیت صادرات انواع روغن موتور صنعتی به علت عدم امکان تفکیک بین روغن تصفیه اول و روغن تصفیه دوم موافقت بعمل آمد اما در مورد قیر خیر که بایستی در برنامه ششم مورد پیگیری قرار گیرد.
گزارش روابط عمومی اتحادیه : 
- طبق پیگیری‌های روابط عمومی اتحادیه برنامه‌ای تدوین شد تا بر اساس آن از رسانه‌ها برای انعکاس مشکلات و موانع شرکت‌ها و کمیسیون‌های تخصصی اتحادیه ضمن ارائه راه‌کارهای پیشنهادی استفاده شود. در این خصوص با چهار روزنامه اقتصادی کشور (دنیای اقتصاد، فرصت امروز، عصر اقتصاد و کسب‌وکار) توافق به‌عمل‌آمده است. مقرر گردید تا هر کمیسیون تخصصی به‌صورت هفتگی و توسط نماینده تعیین‌شده، مطالب تخصصی خود را تا قبل از ظهر روز یک‌شنبه به روابط عمومی اتحادیه اعلام نماید تا برای روز دوشنبه به چاپ رسد. از حاضرین درخواست گردید تا در صورت تمایل، مراتب آمادگی خود را جهت همکاری های لازم در این زمینه اعلام نمایند.
- ضمن اشاره به تأثیر رسانه ها در رفع مشکلات ، عنوان گردید یکی از راهکارهایی که در این مورد می تواند کمک کند، استفاده از ابزار رسانه است. اتحادیه کمپینی را راه اندازی نموده برای اطلاع رسانی صحیح مشکلات اعضاء. طرح مشکلات بورس در رسانه که مدتی قبل انجام گرفت، توانسته است بازتاب خوبی را به دنبال داشته باشد. با توجه به تأثیر رسانه ها، قرار است میزگردی تشکیل گردد. مسئولین بورس نیز در این میزگرد شرکت نمایند و همچنین به همکارانی که در زمینه قیر فعالیت دارند توصیه به عمل آمد که در مطالب ارسالی نام شرکت خاصی ذکر گردد. ضمناً مطالب تکراری که قبلاً در رسانه های مختلف مورد استفاده قرار گرفته ، مجدداً بیان نشود.
بحث و بررسی پیرامون مشکلات مربوط به قیر صادراتی :
نظرات ارائه شده در این زمینه عبارتند از :
- چنانچه قیر شامل استاندارد اجباری شود، آیا از هر بشکه یک نمونه برداشته خواهد شد؟ 
- برخی از شرکت هایی که در بندرعباس مستقر هستند به خاطر نوع V.B بندرعباس با مشکلاتی مواجه شده اند. برای رفع مشکل پیشنهاد می گردد تا از رؤسای پالایشگاههای قیر برای برگزاری جلسات مشترک دعوت بعمل آید.
- الزامی برای مشخص شدن اینکه ماده اولیه واحدهای تولیدی از کدام پالایشگاه خریداری شده است وجود ندارد.
- آنچه مسلم است بایستی ملزم به رعایت استاندارد ملی باشیم.
- رقابت شدیدی بین واحدها در جهت افزایش ظرفیت تولید بوجود آمده است.
- واحدهای تولیدی صادراتی علی رغم مشکلاتی که با آن مواجه هستند، قیر ایران را به چین حمل نموده و هنگام ترخیص کالا در چین متوجه می شوند قیمت تمام شده آنها بالاتر از قیمت بازار چین است که در اینصورت امکان رشد برای واحدهای تولیدی، صادراتی سخت می شود.
- با توجه به اینکه تولیدکنندگان و صادرکنندگان در هر منطقه با یکدیگر نمی سازند حداقل بایستی یک اتحادیه داخلی داشته باشند . ما دیدگاه صادراتی و اهداف صادراتی نداریم. در نظر است قیمت V.B از فرمول مازوت تعیین شود. فردی که به دنبال این کار است دیدگاهی در مورد قیر ندارد. صادرکنندگان نمی توانند قیر فله صادر نمایند. افرادی که دارای کشتی هستند، کالا را صادر می کنند. حوزه بازاریابی ما کوچک است. رقابت زیاد موجب کمبود V.B در بازار و بوجود آمدن رقابت در قیمت تا 10 درصد گردیده است. اگر کالا زیر استاندارد است از آنها V.B خریداری نشود. چکار خواهند کرد؟ پالایشگاهها توجه ندارند که با این قیمت بالا چه بلایی سر تولیدکننده ایجاد گردد.
-  یکسری از مشکلات قیر ایران مربوط به صادرات قیری است که در بندر عباس تولید می شود.  حدود 17 شرکت صادرکننده قیر در بندرعباس مستقر هستند که به خاطر نوع V.B بندرعباس و مشکلات آن پپیشنهاد گردیده تا در صورت امکان از نمایندگان پالایشگاههایی که V.B را از طریق بورس عرضه می کنند را برای حضور در کمیسیون دعوت به عمل آید . برخی پالایشگاهها بجز اصفهان درصدد ایجاد واحد قیرسازی هستند. سال دومی که صادرات قیر ایران شروع شد و 540 هزار تن قیر صادر گردید، اولین باری بود که برای جلوگیری از توسعه واحد قیرسازیبزرگترین مخزن های ذخیره بنزین در کنار مخازن قیر و تأسیسات پالایشگاه اصفهان ظرف 6 ماه راه اندازی شد. واحدهای بزرگ تولیدکننده باید از صادرات مستقیم دست بردارند و یا در واقع درست وارد بازار شوند. بیشتر معضلات مربوط به صادرات قیر ناشی از عملکرد همین کمپانی های بزرگ است. این بازار متعلق به تجار است. وقتی تاجری از دور خارج می شود صادرات نیز دچار مشکل می شود.
- برای اینکه بتوانیم در بازارهای دنیا مطرح باشیم و بتوانیم موقعیت قیر را حفظ کنیم، بایستی از منفعتهای موضعی دست برداریم. نمی توان منکر نقش نفت کوره در تولید قیر شد. از همه شرکت ها مخصوصا آنهایی که آماده تر هستند درخواست می گردد که راهکارهایی ارائه نمایند که اگر استاندارد اجباری شد به این صورت نباشد که بخواهند ازهر بشکه یک نمونه بگیرند.بایستی کاری کنیم که بازار را از دست ندهیم و کیفیت قیر هم بالا باشد و کنترل در واحدهای تولیدی باشد و در زمان تحویل کنترل ها انجام گیرد.
- در مورد قیمت گذاری V.B صحبت و عنوان شد که یکی از دلایل پایین آمدن قیمت آن تهدیدی بود که از طرف V.R عراق صورت گرفته بود. پیشنهاد به عمل آمد یک فرمول برای تعیین قیمت V.B  ابداع گردیده و به مورد اجراء قرار گیرد .
- همچنین بحث قیمت و دامپینگ در بازار مطرح است که خیلی مهم است. اگر قیمت V.B را دوباره افزایش پیدا کند با قیمت جهانی قیر همخوانی نخواهد داشت و امکان دارد همین مقدار بازاری که وجود دارد را نیز از دست بدهیم و در همین زمینه نامه نگاری های  مکرری با ارگان های ذیربط انجام شده است. ماه قبل اتحادیه حضوراً به شرکت نفت مراجعه و صحبت نموده است . با شرایطی که در بندر عباس ایجاد شده و تولیدی که در آنجا دارد صورت می گیرد قیمت شکسته می شود و بقیه تولیدکنندگان مرکزی که عمده تولیدات قیر مربوط به آنهاست دچار رکود شدیدی شده اند . پالایشگاهها با معظلاتی مواجه شده که در آینده نزدیک بر تولید و خوراک آنها اثر خواهد گذاشت و تولیداتشان کاهش پیدا خواهد کرد.
- لازمست پرونده شرکت های عضو که در مورد آنها شکایتی واصل می گردد در کمیسیون پایش مورد بررسی مجدد قرار گرفته و نسبت به ادامه و یا عدم عضویت آنها تصمیم گیری به عمل آید. 
- بایستی به بحث نفت و مشکلات بازار برسیم. امروز فرصت انجام اینکار نیست. اگر اعضاء داوطلب باشند کمیسیون جلسه فوق العاده تشکیل خواهد داد.
موضوع تدوین استاندارد اجباری برای قیر صادراتی:طبق تصویبی که انجام شده، صادرات قیر ایران تحت پوشش استاندارد قرار گرفت و در حال بررسی ابزارهای لازم در این زمینه می باشد.
موضوع تعیین قیمت قیر صادراتی برای ماه august مطرح و پس از بحث و بررسی در این خصوص قیمت‌های زیر تعیین شد:
_ قیمت قیر فله 185-180 دلار FOB بندرعباس
_ قیمت قیر بشکه 235-230  دلار FOB بندرعباس
این جلسه رأس ساعت 17:45 با ذکر صلوات خاتمه یافت.
۲۸ مهر ۱۳۹۵ ۱۴:۳۳
تعداد بازدید : ۱,۷۶۷