گسترش روابط اقتصادی با آسیای میانه و قفقاز از سیاست‌های ایران است

گسترش روابط اقتصادی با آسیای میانه و قفقاز از سیاست‌های ایران است
رئیس‌ جمهوری گفت: روابط نزدیک با همسایگان از جمله کشورهای آسیای میانه و قفقاز از سیاست‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، امروز (چهارشنبه، یکم دی‌ماه) پیش از عزیمت به سه کشور ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان در جمع خبرنگاران و در فرودگاه مهرآباد، با اشاره به همسایگی ایران با کشورهای آسیای میانه و قفقاز، گفت: دیدار از سه کشور ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان به دعوت رسمی و در پاسخ به سفر روسای جمهوری این کشورها به تهران، انجام می‌شود.

رئیس‌ جمهوری بر ضرورت گسترش و تعمیق روابط بسیار خوب ایران با این سه کشور، تاکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران در زمینه خدمات فنی و مهندسی آماده حضور و فعالیت گسترده‌تر در این کشورهاست و هم اکنون ده‌ها شرکت ایرانی در این سه کشور  فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به عضویت این سه کشور در مجمع اقتصادی اوراسیا و روابط نزدیک‌ ایران با این مجموعه در سال‌های گذشته، تصریح کرد: به دنبال روابط اقتصادی گسترده‌تر با تعرفه‌های ترجیحی و تجارت آزاد با این کشورها هستیم.

روحانی با بیان این که ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان جزو کریدور ایران به غرب، شرق و شمال هستند، عنوان کرد: از طریق ارمنستان به دریای سیاه و اروپا، از قزاقستان به کشورهای شمالی و شرقی دسترسی خواهیم داشت، همچنین چین نیز از طریق قرقیزستان به دنبال اتصال خط راه‌آهن به تاجیکستان، افغانستان و جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهوری ادامه داد: قرار گرفتن این سه کشور در این مسیر کریدوری شمال و چین برای جمهوری اسلامی ایران، حائز اهمیت است.

وی به برگزاری همایش‌های بازرگانی، تجاری و اقتصادی و همچنین همراهی عده‌ای از بازرگانان، تجار و کارآفرینان بخش خصوصی در این سفر اشاره کرد و گفت: اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به دنبال اجرای سیاست‌های اصل ٤٤ و ارتقا بخش خصوصی است که برای رونق اقتصادی کشور باید این بخش بیش از گذشته فعال شود.

رئیس جمهوری، امروز (چهارشنبه، یکم دی‌ماه) به دعوت رسمی روسای جمهوری ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان با بدرقه معاون اول رئیس جمهوری و مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری، در صدر هیئتی بلندپایه از مقام‌های سیاسی و اقتصادی، تهران را به مقصد ایروان ترک کرد.

روحانی طی سفر به سه کشور آسیایی ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان با روسای جمهوری این کشورها دیدار خواهد داشت و پس از مذاکرات هیئت‌های عالی‌رتبه، اسنادی به منظور گسترش روابط بین ایران و این سه کشور به امضا خواهد رسید.

۱ دی ۱۳۹۵ ۱۱:۵۹
تعداد بازدید : ۷۴۹