عربستان سعودی وارد کننده نفت می شود

عربستان سعودی وارد کننده نفت می شود
عربستان سعودی بزرگترین صادر کننده نفت در دنیا، در سال ۲۰۳۰ به عنوان وارد کننده نفت شناخته خواهد شد.
 به گزارش سکونیوز و به نقل از بلومبرگ، موسسه «سیتی گروپ» می گوید: این کشور در حالی که نخستین صادر کننده عمده نفت در دنیا به شمار می آید، همپای افزایش صادرات نفت افزایش مصرف داخلی هم خواهد داشت.
به گفته این موسسه ریاض در سال گذشته به میزان ۸ درصد افزایش مصرف داخلی داشته است که بخش عمده ای از آن به مصرف نیروگاه های داخلی اختصاص یافته است.
«هایدی رحمان» تحلیل گر این بانک می گوید:« اگر عربستان سعودی همچنان رویه موجود را برای تامین برق ادامه دهد و تولید را از نیروگاه هایی که با سوخت های فسیلی کار می کنند گسترش دهد این کشور تا سال ۲۰۳۰ وارد کننده نفت خواهد شد».
این در حالی است که عربستان سعودی برای جلوگیری از مصرف بی رویه داخلی به دنبال تاسیس نیروگاه هسته ای است.
این کشور به تازگی با مقامات چین در این خصوص گفتگوهایی داشته است و قرارداد اولیه نیز به ثبت رسیده است.
هایدی رحمان در این باره می گوید: «عربستان سعودی ۸۶ درصد از در آمد سالانه خود را از طریق فروش سوخت های فسیلی تامین می کند. این کشور ناگزیر از رجوع به انرژی هسته ای و انرژی های جایگزین همچون انرژی خورشیدی است».
با این وجود بر اساس گزارش های ارائه شده نرخ رشد مصرف سرانه عربستان سعودی در سال ۲۰۱۱ از برخی کشورهای صنعتی از جمله ایالات متحده آمریکا بالاتر بود.
این کشور که جمعیت جوانی دارد، بنا به گفته موسسه سیتی گروپ رشد بیشتری هم در این زمینه شاهد خواهد بود.
با این همه، صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند که در ده سال آینده تولید ناخالص ملی این کشور از رشد قابل توجهی برخوردار باشد.
بر این اساس پیش بینی می شود که درآمد سرانه این کشور به ۲۲ هزار و ۶۳۵ دلار در سال برسد.
گفتنی است عربستان سعودی به تنهایی در حال حاضر ۱۳ درصد نفت مورد نیاز دنیا را تامین می کند. این کشور بنا بر آمارهای ارائه شده روزانه ۱۱.۲ میلیون بشکه نفت و گاز طبیعی مایع در روز تولید می کند. هایدی رحمان می گوید که عربستان سعودی باید راهی عقلانی برای مهار مصرف بی رویه داخلی نفت پیدا کند.
۱۷ شهریور ۱۳۹۱ ۱۰:۵۰
تعداد بازدید : ۱,۲۷۰