کاهش ۲۵ درصدی درآمد عرب‌ها از محل صنایع پتروشیمی

کاهش ۲۵ درصدی درآمد عرب‌ها از محل صنایع پتروشیمی
براساس ارزیابی صورت گرفته از سوی موسسه «گلوبال اینوستمنت هوس» در سه ماهه دوم سال‌جاری سود شرکت‌های پتروشیمی در کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج‌فارس (جی‌سی‌سی) 8/25 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و به 54/2 میلیارد دلار رسید این در حالی است که در دوره مشابه سال گذشته سود این شرکت‌های بزرگ خاورمیانه‌ای 42/3 میلیارد دلار برآورد شده بود.
به گزارش سکونیوز به نقل از عرب‌نیوز، بخش عمده کاهش سود این شرکت‌ها به دلیل تنزل 3/19 درصدی درآمد بوده که بیشترین کاهش درآمد به شرکت صنایع پایه عربستان موسوم به «سابیک» اختصاص داشته است. سود شرکت سابیک در این دوره 1/27 درصد کاهش داشته است.
گزارش‌ها حاکی است درآمد شرکت‌های پتروشیمی به دلیل تنزل پنج تا ۱۰ درصدی قیمت فرآورده‌های پتروشیمی در این دوره سه ماهه کاهش داشته است. از لحاظ کشوری در این دوره بیشترین میزان درآمد به قطر و عمان اختصاص داشته و این در حالی است که درآمد صنایع پتروشیمی عربستان و امارات متحده عربی کاهش چشمگیری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. بر این اساس شرکت سابیک با سهم 3/57 درصدی از این بازار همچنان در صدر شرکت‌های عربی قرار دارد و این در حالی است که سهم شرکت‌های «پتروشیمی قطر» و «سافکو» از این بازار به ترتیب 7/23 و 5/8 درصد گزارش شده است.
این موسسه در گزارش خود پیش‌بینی کرده که تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی ظرفیت تولید پتروشیمی کشورهای عضو جی‌سی‌سی از 3/77 میلیون تن به ۱۱۳ میلیون تن خواهد رسید که این به معنای افزایش
۴۶ درصدی ظرفیت تولید پتروشیمی در این دوره است.
۲۳ شهریور ۱۳۹۱ ۰۲:۴۰
تعداد بازدید : ۱,۲۲۴