برنامه‌ریزی برای اجرای 64 طرح عظیم پتروشیمی در کشور

برنامه‌ریزی برای اجرای 64 طرح عظیم پتروشیمی در کشور
مدیربرنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از توافق جدید 20میلیارد دلاری با 5 بانک داخلی برای ساخت و توسعه 35 طرح پتروشیمی خبر داد.
به گزارش نفت نیوز، رمضان اولادی با اشاره به اینکه تامین مالی و فاینانس 21طرح پتروشیمی به ارزش 6 میلیارد دلار با بانک ملی در حال نهایی شدن است، اظهار داشت: توافقی هم با بانک ملت به ارزش4 میلیارد دلار برای تامین سرمایه مورد نیاز ساخت مجتمع پتروشیمی دماوند انجام شده است.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی از توافق 2 میلیارد دلاری با بانک پاسارگاد برای تامین اعتبار 4 پروژه پتروشیمی خبرداد و یادآور شد: تامین منابع مالی چهار طرح پتروشیمیایی به ارزش 3.5 میلیارد دلار به بانک توسعه صادرات واگذار شده است.

این مقام مسئول با اشاره به واگذاری تامین منابع مالی 2 پروژه پتروشیمی به ارزش یک میلیارد دلار به بانک سپه، بیان کرد: مذاکره با بانک های داخلی برای تامین منابع مالی 3 پروژه دیگرپتروشیمی در حال انجام است.
اولادی با بیان اینکه اخیرا ساخت و مشارکت هفت طرح پتروشیمی به ارزش تقریبی 7 میلیارد دلار به شرکت انرژی سپهر بانک صادرات واگذار شده است، اظهارداشت: مذاکرات با وزارت اقتصاد برای ساز و کار ارائه تضامین و وثایق بانکی برخی از طرحهای پتروشیمی خصوصی در حال انجام است.

وی با اعلام اینکه بر اساس هفت معیارمشخص، ساخت 64 طرح پتروشیمی اولویت بندی شده است، اظهارداشت: با بهر‌ه‌ برداری از این تعداد پروژه در مجموع 58.8 میلیون تن به ظرفیت اسمی تولید محصولات پتروشیمی ایران افزوده می شود. با بهره برداری تمامی این پروژه ها در مجموع ظرفیت تولید صنایع پتروشیمی ایران به مرز110 میلیون تن در سال افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه بر اساس اولویت بندی تعریف شده 9 طرح پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر با ظرفیت 6.8 ممیلیون تن ایجاد خواهد شد، افزود: در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس )عسلویه( هم 21 طرح جدید به ظرفیت 26 میلیون تن ساخته خواهد شد.
اولادی با اشاره به ساخت 34 طرح پتروشیمی به ظرفیت 25.7میلیون تن در سایر مناطق، تصریح کرد: این پروژه ها بر اساسمصوبات سفرهای مقام معظم رهبری و هیئت دولت ساخته خواهند شد.

در حال حاضر، فاز دوم ایزوسیانات های کارون، PVC پتروشیمی اروند، NFسوم پتروشیمی بندرامام خمینی (ره)، پتروشیمی فجر دو ازمهمترین طرح های در دست اجرای در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پتروشیمی (ماهشهر) هستند.
از سوی دیگر ساخت 11 طرح پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس شامل پتروشیمی کاویان (الفین 11 )، اتیلن گلایکول عسلویه، توسعه پتروشیمی مبین، پتروشیمی دماوند، ونیران (مشارکت با ونزوئلا)، اوره و آمونیاک اندونزی (هنگام)، اوره و آمونیاک هشتم (لاوان)، متانول هفتم (مرجان)، اوره و آمونیاک عمان (هرمز) و الفین 12 پیش بینی شده است.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه در حال حاضر تکمیل و راه اندازی مجتمع پتروشیمی اروند به عنوان بزرگترین واحد تولید پی. وی سی جهان مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد، تصریح کرد: تاکنون واحد تولید EDC این مجتمع پتروشیمی به پایان رسیده و چند محموله هم محصول EDC  از این مجتمع صادر و به بازار عرضه شده است.
۴ بهمن ۱۳۸۹ ۱۱:۲۷
نفت نیوز |
تعداد بازدید : ۱,۱۹۱