LNG سال۲۰۴۰: همه چیز در دست ایالات متحده خواهد بود

بر اساس اعداد و ارقامی که آژانس بین المللی انرژی ارائه کرده است ایالات متحده و چین بزرگ ترین رشد عرضه را در بخش گاز طبیعی در سال ۲۰۲۴ تجربه خواهند کرد، و از این رو این دو به تنهایی ۵۰ درصد رشد تولید را به خود اخصاص می دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از خبرنگار بین الملل «انرژی امروز» گاز طبیعی می تواند به عنوان یک سوخت پاک در سیستم انرژی دنیا مطرح باشد. اما این سوخت با چالش هایی همراه است، چالش هایی چون قیمت رقابتی در بازارهای نوظهور و کاهش انتشارات متان در زنجیره تامین گاز طبیعی.

آژانس بین المللی انرژی می گوید گاز طبیعی در ۵ سال آینده با روند رو به رشدی همراه خواهد بود. بر همین اساس این سازمان علت اصلی این روند رو به رشد را مصرف بیشتر گاز در اقتصادهای سریع الرشد منطقه آسیا و نیز توسعه تجارت جهانی گاز می داند.

به تازگی آژانس بین المللی انرژی، IEA، گزارشی منتشر کرده است با عنوان Gas 2019، که در آن به بررسی عرضه، تقاضا و دیگر روندهای حاکم بر بازار گاز پرداخته است.

بخش های کلیدی این گزارش به شرح زیر است.

 

تقاضای رو به رشد گاز

آژانس می گوید تقاضا برای گاز در سال ۲۰۱۸ با افزایش ۴.۶ درصدی همراه بوده است. در این میان ایالات متحده سرآمد رشد تقاضا در دنیا بوده است، دلیل آن جایگزینی نیروگاه های زغال سنگی این کشور با گاز است که نیمی از این افزایش تقاضا را از آن خود کرده است.

شرایط آب و هوایی هم بر تقاضای گاز در ایالات متحده بی تاثیر نبوده است، زمستان در این کشور هوای سردتری را نسبت به متوسط دمای زمستانی تجربه کرد. از سویی تابستان ایالات متحده هم با دمای بالاتری نسبت به دمای متوسط آن همراه بود. از این رو تقاضا برای برق خانگی موجب افزایش تولید برق در نیروگاه های آن شد.

تقاضای برق در چین هم با افزایش ۱۸ درصدی همراه بود. آژانس دلیل این افزایش تقاضا را تلاش چین برای کاهش آلودگی هوای این کشور اعلام کرده است.

بر همین اساس، تقاضای گاز در ۵ سال آینده در منطقه آسیا پسفیک رو به افزایش خواهد داشت، و انتظار می رود این تقاضا تا سال ۲۰۲۴، حدود ۶۰ درصد افزایش جهانی مصرف را از آن خود کند.

چین اصلی ترین منطقه رشد افزایش تقاضا خواهد بود اما کاهش رشد اقتصادی بر تقاضای گاز در این منطقه هم تاثیر گذاشته و بنابراین رشد تقاضا در چین از میزان رشد تقاضا در چند سال گذشته کمتر خواهد بود. به هر حال تا سال ۲۰۲۴ چین ۴۰ درصد از رشد تقاضای گاز طبیعی دنیا را از آن خود می کند.

در مورد چین، جایگزینی زغال سنگ با گاز و مصرف مناطق شهری نقش اساسی در افزایش رشد تقاضا دارد، در حالی که در خاورمیانه، تولید برق عامل رشد تقاضای گاز است.

با این حال انتظار می رود بخش صنعت عامل تقریبا نیمی از افزایش تقاضای گاز در دنیا باشد، این انرژی برای فرایندها نیاز است و به عنوان خوراک در پتروشیمی ها مصرف می شود.

 

ایالات متحده پرچم دار رشد تولید گاز

بر اساس اعداد و ارقامی که آژانس بین المللی انرژی ارائه کرده است ایالات متحده و چین بزرگ ترین رشد عرضه را در سال ۲۰۲۴ تجربه خواهند کرد، و از این رو این دو به تنهایی ۵۰ درصد رشد تولید را به خود اخصاص می دهند.

اما در بسیاری از نقاط افزایش تولیدبرای برآورد تقاضا در نواحی شهری است و در برخی مناطق مثل چین و جنوب آسیا، نمی تواند با نرخ رشد تقاضا برابری کند.

اما توسعه تولید گاز در ایالات متحده، استرالیا و روسیه متمرکز شده و این سه باهم در سال ۲۰۲۴ بالاترین میزان رشد صادرات را به خود اختصاص می دهند.

 

تغییرات بازار LNG

بازار LNG در ۵ سال آینده با تغییرات بسیاری همراه خواهد بود.

چین و هندوستان دو خریدار بزرگ LNG دنیا هستند اما میزان واردات اروپا نیز رو به افزایش است.

در بخش عرضه هم، ظهور صادر کننده قدرتمند به این معنی است که استرالیا در سال ۲۰۲۲ از قطر پیش خواهد افتاد و اما در سال ۲۰۲۴ ایالات متحده استرالیا را پشت سر خواهد گذاشت.

 

امنیت عرضه در اروپا

درحالی که مصرف گاز در اروپا در سال جاری روندی یکنواخت را طی می کند، تولید داخلی گاز در این منطقه با نرخ متوسط ۳.۵ درصد کاهش نشان می دهد. دلیل این امر هم از رده خارج شدن میدان گرونیگ در هلند و کاهش تولید در دریای شمال است.

این کاهش ساختاری در تولید داخلی به همراه انقاض مهلت چند قرارداد طولانی مدت خطوط لوله، فرصت هایی برای منابع جدید عرضه به وجود آورده است، فرصت هایی که بیشتر به نفع LNG تمام می شود.

 

قیمت جهانی گاز به همگرایی می رسد؟

قیمت بازار گاز در بسیاری از مناطق همگرایی دارد. تفاوت در قیمت مناطق مختلف به ویژه بین آسیا و اروپا از اواخر سال ۲۰۱۸ رو به کاهش بوده است، آن هم به مدد بازار رو به اشباع.

اما بازار نقدی آسیا با نوسانات بالای قیمتی همراه بوده است، دلیل آن هم الگوهای قوی فصلی است.

۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۵۷
تعداد بازدید : ۳۶۵